| کد خبر: 121245 |

تدوین پیش‎نویس قانون جدید دریایی ایران

تین‌نیوز| معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی درباره تدوین پیش نویس لایحه قانون جدید دریایی ایران گفت:با توجه به اینکه از تدوین قانون دریایی ایران بیش از 50سال گذشته است، شرایط روز، توسعه فناوری‌ها و رویکردهای نوینی که در صنعت کشتیرانی ایجاد شده است این ضرورت را ایجاب می کرد که قانون دریایی ایران بازنگری شود.

محمد راستاد، در گفت و گو با خبرنگار مارین تایمز، گفت: در این ارتباط  پیش‌نویس قانون جدید دریایی  ایران تهیه شده است که چند ماهی است به صورت منظم روی این پیش نویس کار می‌کنیم تا به لایحه نهایی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه در تدوین قانون جدید دریایی ایران باید از نظرات ذی نفعان هم بهره‌مند شویم، گفت: از این رو، این پیش نویس  به انجمن شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته، شرکت ملی نفتکش ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ارسال شده تا اگر  دیدگاه هایی داشته باشند برای نهایی شدن این لایحه اعلام کنند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی  با بیان اینکه در حال حاضر فصل اول این قانون که مربوط به ثبت کشتی‌ها و بخش‌های مختلف در حوزه نحوه ثبت کشتی است تقریبا تکمیل شده است، توضیح داد: در مورد فصول دوم و سوم این قانون که مربوط به رهن و اجاره کشتی است با توجه به اینکه ممکن است ذی نفعان دیدگاه‌هایی داشته باشند، منتظر دریافت دیدگاه‌ها و نظرات شرکت‎های کشتیرانی هستیم تا  بتوانیم مسیر را برای تدوین قانون دریایی ایران ادامه دهیم.

او در پاسخ به انتقاد انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته مبنی بر اینکه  مفاد قانونی همیشه در وقت پایانی تنظیم و تصویب، در اختیار بخش خصوصی قرار می گیرد، تصریح کرد: ما حتما در قالب استعلام‌های مکتوب و جلسات حضوری از نظرات فعالان بخش خصوصی  استفاده خواهیم کرد  در حال حاضر هم، این قانون در حد پیش نویس است  و زمینه برای توجه به دیدگاه‌های بخش خصوصی فراهم است.

 عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه در تنظیم پیش نویس قانون جدید دریایی ایران از نظرات مشاوران برون سازمانی و کارشناسان سازمان بنادر استفاده شده است، گفت: مبنای کار ما همان قانونی که در پنج سال پیش اصلاح شده بود اما بعضا با جزئیات بیشتری مفاد قانونی را تکمیل و بنا به ضروت، تغییراتی را  با توجه به دیدگاه‌های بخش خصوصی، در پیش نویس اعمال خواهیم کرد.

وی در خصوص هماهنگی قانون جدید با قانون تجارت و دیگر مقررات دریایی کشور تصریح کرد: در این پیش‎نویس اولیه با توجه به تجربه متخصصان دست اندر کار، تمام موضوعات مد نظر گرفته است، ضمن اینکه بررسی کنونی ما در جمیع جهات است و اسناد بالادستی کشور و قوانین مرتبط با قانون دریایی نیز در نظر گرفته می‎شود تا تداخل و تضادی ایجاد نشود و انسجام قانون حفظ شود.

راستاد تاکید کرد: یکی از انگیزه‌های تدوین قانون دریایی جدید ایران این است که قانونی متناسب با ملزومات و نیازهای داخلی کشور و هماهنگ با ماهیت بین المللی صنعت کشتیرانی تدوین کنیم.

او در خصوص پیش بینی زمان تکمیل نهایی پیش نویس لایحه قانون جدید دریایی یادآور شد: اگر بتوانیم دیدگاه‌های بخش خصوصی را به موقع دریافت کنیم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، بازنگری پیش نویس مذکور را تکمیل خواهیم کرد.
 
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.