◄ حقوق از دست رفته مهمانداران یک ایرلاین
تین نیوز | انتشار گزارشی در تین نیوز با عنوان " نارضایتی شدید و انگیزههای رو به زوال مهمانداران ایرلاین محبوب داخلی" که گزارشی از گلایههای مهمانداران یکی از شرکتهای هواپیمایی بود، بازتاب زیادی در بین این قشر داشت و تعداد زیادی از مهمانداران این شرکت با ارایه نظر و بیان دیدگاه خود ضمن تایید آن چه در این گزارش بیان شده بود، از بخشی دیگر از مشکلات موجود در این شرکت پرده برداشتند.
قابل ذکر است برای این گزارش حدود 200 نظر نوشته شده بود که در گزارش زیر تعدادی از این نظرات بازنشر شده است:
1- تا زمانی که عدالت سازمانی در مشاغل رعایت نشود و مسله انگیزش مورد توجه واقعی قرار نگیرد روزگار هیچ شغلی بهتر نخواهد شد. البته شغل مهمانداری با هیچ شغل زمینی برابر نیست و ساز و کارهای مخصوص خود را دارد اما متاسفانه و هزار حیف که در ایران به این شغل شریف همانند مشاغل کارمندی زمینی( که در جای خود بسیار ارزشمند است) نگریسته می شود و جزئیات کار که بسی مهمتر است از نظرها دور نگاه داشته می شود و همینطور به لحاظ بالا بودن تقاضای این شغل در کشور که البته آن هم فقط به دلیل بیکاری فراوان در جامعه هست، حقوق این قشر زحمتکش و البته بی پشتوانه پایمال می گردد، کمترین
کاری که هنوز اکثر شرکت های هوایی انجام نداده اند ارایه تعریف جامع این شغل و بالا بردن شرایط احراز این حرفه از دیپلم به کارشناسی و به تبع آن تخصصی کردن شغل می باشد که پیامد آن امور مهمی مانند سختی کار نیز می تواند به انجام برسد. ضمن همدردی با همکاران عزیز مهماندار در ماهان امیدوارم هر چه زودتر مشکلات این بخش مهم از شرکت های هوایی در تمام شرکت ها مرتفع گردد.
2- بنده خودم مهماندار ماهان هستم و چندین سال است که به عینه شاهد هستم که چطور در این شرکت همه چیز فدای پول می شود و به خاطر یک مسافر بیشتر چطور امنیت پرواز فراموش می شود و هواپیماهایی که عملا شرایط لازم برای یک پرواز امن را ندارند با سر هم بندی روانه پرواز می شوند تا خدای نکرده زنجیره تزریق پول به جیب ماهان ایر یک لحظه قطع نشود.
با تمام وجود احساس کردم که برای خودشیرینی جلوی مسافر چگونه شخصیت مهماندار خرد می شود و بدون هیچ ملاحظه ای چه فشاراهایی که به آنها وارد نمی شود.
مسافرانی که فکر میرکنند ماهان یک سر و گردن از باقی ایرلاین های داخلی بالاتر است، بدانند که پشت این لایه نازک ظاهر زیبای ماهان توده رنج و عذاب و نفرین نارضایتی کارکنان مظلومش خوابیده است که از این به بعد با سه ماهه شدن قراردادهایشان، امنیت شغلی شان هم به تار مویی بند است.
3- در این شرکت تنها چیزی که مهم نیست شعور و شخصیت ما مهمانداران است و هر کسی اعم از مسافر خلبان سرمهماندار سر فیلیت حتی سر شیفت ترانسپورت و ... به خودشان اجازه می دهند به ما بی احترامی کنند و در نهایت بعد از پیگیری ما در نهایت انصاف و عدالتی که داخل شرکت حکم فرماست ما مقصر اعلام می شویم.
آیا کسانی که صبح از خواب ناز بیدار می شوند و وحی بهشان نازل می شود که امروز بخشنامه صادر کنند به این فکر می کنند که با بخشنامه صادره شعور و شخصیت ما زیر سوال می رود یا نه؟ آیا این آقایان و خانم های برج نشین انصاف و وجدان ندارند که به این قشر زحمتکش اینقدر جفا می کنند؟
4- صدای مهمانداران به هیچ جا نمی رسد، اگر هم شکایتی از این وضعیت داشته باشند با توهین و اخراج مواجه می شوند، مخصوصا که جدیدا به خاطر این که همکاران مهماندار برای واحد خدمات پرواز نامه نگاری کردند، به محض این کار شرکت اعلام کرد تمام قرارداد هایی که یک ساله بودند باطل شده و قرارداد جدید سه ماهه بسته شده است و به همه هم گفتند باید امضا کنید. این است مظلومیت این قشر به خاطر عدم وجود واحد صنفی.
5- ای کاش در مورد استراحت کم بین پروازهای شانگهای پکن بانکوک گوانجو کوالالامپور که در همگی این پروازها فقط 12 ساعت به هواپیما استراحت داده می شود و در این 12 ساعت شما تو مسیر رفت و برگشت هتل وقت استراحت دارید هم می نوشتید و در مورد اینکه ساعت کاری ما از زمان تیکاف تا لندینگ حساب می شود و حتی زمان ورود و خروج مسافر هم زمان استراحت مهماندار است. خیلی ها می گویند خلبان هم تایمش مثل شماست ولی مالیات حقوق این دوستان از خالص دریافتی ما هم بیشتر است و جای اعتراض برایشان نمی ماند.
کاش از این که ما فیش حقوقی داریم ولی اصلا کسی از آن سر در نمی آورد و الکی دلمان خوش است که فیش حقوقی داریم هم می نوشتید و همچنین از این که در تعطیلات عید بخش نامه می شود مریض نشویم، کنسل نکنیم و ...
6- توی این شرکت دلایلی که منجر به نارضایتی ما می شود عبارت است از:
1.اختلاف فاحش حقوق بین مهمانداران و خلبانان،(در هیچ جای دنیا حقوق یک خلبان 18 تا 20 برابر یک مهماندار نیست)علاوه بر حقوق،اعتای تسهیلات برای خلبانان و برای مهمانداران متاسفانه هیچ .
2.توجه نکردن به درخواست های مهمانداران و عدم همکاری قسمت های مختلف شرکت با مهمانداران از جمله خدمات پرواز،برنامه نویسی،ترانسپورت و .....
3.خوار و ذلیل کردن مهمانداران توسط عوامل خدمات پرواز که نسبت به تعیین تکلیف دیگر قسمت ها فقط (بله قربان ) می گویند و از خود هیچ گونه قدرتی ندارند، فقط قدرتشان را در معلق کردن مهمانداران از پرواز و تنبیه این قشر نشان می دهند.
4.باند بازی در خدمات پرواز: انتخاب سر گروه های نا لایق که تا انتخاب شدند رفتارشون کلا عوض شد (البته استثنا هم وجود دارد)کسانی که برای اینکه خودی نشان دهند حاضرند حق هزاران نفر را پایمال کنند، افرادی هستند که هیچ پروازی را انجام نمی دهند و فقط می توانند پروازهای اقامتی و پردیوم دار را انجام دهند، و یا افرادی که با آدم فروشی و ..... نور چشمی شدند و پروازهای vip انجام می دهند.
جالب است که یکی از سر مهمانداران به دلیل ورود کالای غیر مجاز به کشور در یونیفرم ماهان، مدتی از پرواز معلق می شود و بعد از برگشتن به پرواز به عنوان سر مهماندار vip انتخاب می شود، فقط و فقط به خاطر اینکه خانم این آقا سر گروه تشریف دارند و عده ای به خاطر کاری که انجام نداده اند برای مدتی از پرواز معلق می شوند.
خدا خیری به دولت آقای روحانی و جناب ظریف بدهد که برای انجام امور دولت پروازهای خود را با ماهان انجام می دادند تا همین سرگروه ها و سر فیلیت ها و تعدادی نورچشمی ها دسته جمعی یک هفته یک هفته در وین و نیویورک و شانگ های و..... سپری کنند و پردیوم بگیرند و بعد از بازگشت سریع سراغ صادر کردن بخشنامه می روند تا نشان دهند که ما همه فکر و ذکرمان کار است نه باند بازی و رفیق بازی.
5.ادعای ماهان مبنی بر مشتری مداری که فقط این ادعا در عملکرد مهمانداران زحمتکش نمود پیدا می کند و همه موارد زیر نمونه هایی است که مسافر را ناراحت و آزرده خاطر می کند و شرکت هیچ گونه تلاشی برای درست شدن این موارد انجام نمی دهد:
تاخیرهای پروازها به دلیل نقص فنی، اضافه کردن صندلی در ردیف های روبروی دستشویی که بسیار ناخوشایند است، فاصله کم صندلی ها، گرم یا سرد بودن داخل کابین به دلیل نبودن ایرکاندیشن و ...... و بسیاری موارد دیگر که برای توصیف ساعتها وقت لازم است.
امیدوارم این همه درد دل که باز گفتیم گوشی برای شنیدنش باشد.
در آخر با حقوق 1.100.000 الی 1.800.000 متغیر سال 93 را تمام کردیم و می دانم تصور خیلی ها از این حقوق خیلی بیشتر بود و شاید باورشان نشود.
7- کجای این شرکت را می خواهید درست کنید؟ هر واحد این شرکت به صورت انحصاری دست تعدادی از افراد هست. از کدام معاونت می خواهید شروع کنید؟ از معاونتی که برنج و قهوه از طریق ماهان بدون اطلاع گمرک وارد می کند و در بازار می فروشد؟ از قراردادهایی که ه مجبوریم امضا کنیم؟ از ان امور کارکنانی که برای استخدامی از واجدین شرایط پول می گیرد و استخدام نمی کند؟ و از گزارشاتی که در مورد اذیت و خستگی مهماندارها ارسال شد و هیچ کس پاسخگو نبود. از توهینی که به مهماندار می شود از قبیل مسافر خارجی و بازم دم کاپیتان گرم که طرفداری اون مهماندار را کرد. از اذیت مهماندارها
در پروازهای کشورهابی عربی که شرکت هندلینگ به آن هواپیما ایر کاندیشن نمی داد؟
8- به تمامی موارد فوق اختلاف بسیار فاحش درآمد نیروهای داخل پروازی اعم از خلبان، فنی و مهمانداران را هم باید اضافه كرد! در حالیكه سیاست شركت رسیدن به سطحی از كیفیت است كه در ایرلاین های برتر دنیا وجود دارد، اما متاسفانه در زمینه الگو برداری از اشل پرداخت حقوق و دستمزد آن ایرلاین ها كوچكترین اقدامی صورت نمی پذیرد، این اختلاف درآمدها در پاره ای موارد به بیش از ده برابر هم می رسد كه در هیچ ایرلاینی در هیچ كجای دنیا شاهد آن نیستیم و این موضوع در شرایطی رخ می دهد كه كلیه سختی های تغییراتی كه در سرویس و نحوه ارائه آن صورت می گیرد و به تبع آن رضایت بیشتر مسافران و
كسب درآمد بیشتر برای شركت را به دنبال دارد روی دوش مهمانداران است، بعد افزایش حقوق و سایر مزایا برای غیر!
9- در دنیایی که مهمانداران ایرلان های خارجی دارای حقوق و مزایای بالا و با کیفیت هستند، باعث خجالت و شرمساری که ما سر کوچکترین حق و حقوق خود باید این گونه بجنگیم و هیچ نهاد و بنیادی نباشد که ما بتوانیم با مراجعه به آن حق پایمال شده مان را احیا کنیم، وقتی خود هواپیمایی کشوری هم زیر دست همین افراد اداره می شود چه انتظاری باید داشت. همه جای دنیا مهمانداران از کوچکترین حق خود یعنی استفاده از فری شاپ ها برخوردار هستند که ما نسیتیم، چرا راه دور بریم همین جا را در نظر بگیرید ایرلان های داخلی مثل ایران ایر، از حق اشعه و ارتفاع گرفته تا در نظر گرفتن ساعت پروازی از
لحظه پیک اپ تا اف شدن خانم ها یک یا دو روز در ماه به علت شرایط خاص بانوان، پردیوم هایی هم که در پروازها می گیرند چه داخلی چه خارجی. امیدوارم هر چه زودتر همه این مشکلات حل بشود.
10- یک مشکل خیلی بزرگ این است که ماهان از بیکاری و وجود نیروی کار در صف انتظار سوء استفاده می کند و با صراحت اعلام می کنند که حقوق و شرایط همین است هر کس نمی خواهد برود. واقعا باید یکی از مراجع رسیدگی کنند. حقوق نا متناسب با ساعات پروازی، استراحت نا کافی، محدودیت مرخصی (4 روز)، محدودیت حمل و نقل برای گروهی از همکاران، الگو برداری غلط از ایرلاین های خارجی، تجهیزات نا کافی و خراب از مهمترین مشکلات این قشر زحمت کش هستند.
11- غول شرکت های هوایی ایران که چند سالی است توانسته است پا در کفش ایران ایر بگذارد و سرویس بهتر و مزایای ظاهری را برای مسافرانش فراهم کرده و بقیه شرکت ها را به ورشکستگی برده و عملا فروش بلیتی ندارند به چه طریق موفق به این کار شده است؟
1-مسافران عزیز بدانند که دارند سرویس بیشتر و رنگارنگی را دریافت می کنند که هزینه اش از حقوق سرشکن شده مهماندار تحصیلکرده متاهلی کسر می شود که هفته ای چندین ساعت را خارج از جو سپری می کند و بعد از مدتی باید درد و امراض مختلفی را با خودش خونه نشین کند در حالی که در آن چند سال حقوق اندک، حتی کفاف امورات زندگیش را نداده است چه برسدبه پس انداز.
2-خانم جوانی که بعد از گذشتن از فیلترهای زیبایی و پزشکی البته با هزینه خودش و ارایه مدارک تحصیلی موفق به به دست اوردن این شغل می شود بعد از مدتی با پیری زودرس پوست و ساییدگی مفصل و کشکک زانو به دلیل کار سنگین در پرواز برای همیشه از انجام حتی یه پیاده روی ساده محروم می شود و به راحتی کنار گذاشته می شود.
و اما این شرکت تبلیغات چی خوب و حفظ ظاهر کن حرفه ای و رقیب ایران ایر در همه مسایل منجمله خرید خودروهای شیک و ابرومند به جهت بزرگ نمایی و غلو رفاه پرسنل، همیشه و همه مدت در سال مرتب در حال جذب نیرو و ذخیره است. جوانان گول ظاهر خورده ای که یکی پشت دیگری در خط مقدم شرکت با حقوق اندک و استراحت ناکافی جسم سالم و ذهنشان را دچار درد و ضعف و خستگی و بیماری و افسردگی می کنند و باز این پروسه انجام می شود و سطوح بالای این مافیای مشتری مداری، خودروهای لوکس و وام های میلیاردی را می گیرند و تقدیم مقامات محترمی می دهند تا مثل روزی که مدیریت عامل در خصوص پرواز مشهد-ساری به
مجلس شورای اسلامی دعوت می شوند و به راحتی با برگ برنده و سربلند بیرون می آیند چه برسد که نماینده دلسوزی حرف از حقوق از دست رفته پرسنل این شرکت پیش بیاورد.
با اتفاقی که در این دو ساله در حق پرسنل روا داشته شده دیگر کمتر کسی جوانش را سرراه آگهی های استخدامی و فراخوان های همیشگی این بازی و سیاست لو رفته ماهان ایر می کند. کما اینکه شنیده شده صدای استقبال خیلی ضعیف و پس دادن صندلی های سالن امتحانات از سوی ماهان در مشهد سنگین ترین گوش ها را هم کر کرده...مگر تغییر رویه و تصمیم سرنوشت ساز مدیر عامل محترم سوپاپ نجاتی بر پیکره این کالبد ارایش شده بی روح بشود.
12- آیا با نشر اینگونه اعتراض ها شرایط تغییر می كند و به تمام خواسته های مهمانداران بی دفاع و بدون پارتی جامه عمل پوشانده می شود؟ آیا با دانستن و روشن شدن اذهان مسئولین بالاسری مهمانداران به حقوق از دست رفته خویش خواهند رسید؟ آیا به نظر شما مسئولین محترم ماهان ایر نمی دانند كه مهمانداران خصوصا مهمانداران خانم در چه شرایط اسفناكی به پرواز فرستاده می شوند و چگونه خارج از قوانین بین المللی پرواز از رست و تایم استراحت نا كافی برخوردار هستند؟ آیا مسئولین محترم ماهان از وضعیت مالی زیر خط فقر كه در جامعه كنونی حقوق ماهیانه ٣ میلیون تومانی نیز از خط فقر پایین
تر است مطلع نیستند؟ آیا نمی دانند كه مهمانداران ارشد با ٨ ساعت پرواز ماهیانه تنها٢ میلیون تومان دریافتی دارند؟؟ آیا نمی دانند كه روزانه ٧ تومان حقوق مهمانداریست كه ١ سال سابقه پرواز دارد و تمام اعضا و جوارحش از فرط فشار كاری ده ساله سخن از درد می گوید؟
آیا مسئولین از پارتی بازی نیروهای مسئول واحد خدمات پرواز بی اطلاع هستند؟؟؟آیا نمی دانند كه مهمانداران نیز دارای زندگی هستند و با این میزان حقوق دریافتی چرخ زندگی ایشان در گل گیر خواهد كرد و نمی چرخد؟؟ آیا اگر فرزند یكی از مسئولین نیز مهماندار بود حال نه فرزند دختر ایشان باز هم با این حجم پروازی همین مقدار حقوق دریافت می كردند؟؟ همه می دانیم و همه می دانند اما صد آه و افسوس كه از ماست كه بر ماست.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.