◄ خیز امیرآباد برای توسعه ترانزیت دریایی در خزر
تیننیوز| با توجه به اینکه یکی از چشماندازهای بندرامیرآباد مدرن شدن حمل و نقل کالاست، به نظر میرسد، با اتصال بندر به شبکه سراسري راهآهن و استفاده از حمل و نقل چندوجهی، گامهای اولیه برای رونق هرچه بیشتر فعالیتهای کانتینری در این منطقه برداشته شده است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، مازندران سه بندر فعال در امیرآباد، فریدونکنار و نوشهر دارد که دو بندر نوشهر و امیرآباد منطقه ویژه اقتصادی هستند و از بین بنادر مازندران بندر امیرآباد با بیش از هزار هکتار تنها بندر مجهز به ریل شمال ایران است. قرارگرفتن این بندر در کریدور بینالمللی شمال_جنوب از مزیتهای برجستهای است که نقش مهمی در ترانزیت کالاهای کشورهای حاشیه دریای خزر دارد.
ایران از سالهای گذشته در حاشیه دریای خزر، پایگاههای اقتصادی احداث کرده که در این میان بنادر نوشهر، انزلی و امیرآباد از مهمترین بنادر فعال این منطقه محسوب میشوند. در این میان با توجه به زیرساختهای قوی و ظرفیت بالای سرمایهگذاری در امیرآباد، توسعه این بندر یکی از برنامههای وزارت راه و شهرسازی است.
تنها بندر متصل به شبکه سراسری راهآهن
یکی از مزیتهای مهم بندر امیرآباد اتصال آن به شبکه سراسري راهآهن است که در این رابطه، معاون اول رییس جمهوری نیز بر آن تاکید دارد. اسحاق جهانگیری، با بیان اینکه بندر امیرآباد تنها بندر کشور است که به راهآهن سراسری متصل است، میگوید: به همین دلیل این بندر به یکی از کانونهای توسعه استان مازندران تبدیل خواهد شد و کشورهای اطراف نیز میتوانند از این بندر برای ترانزیت استفاده کنند.
او با بیان اینکه استان مازندران از کانونهای اصلی تولید محصولات کشوری است، تاکید میکند که این استان از طریق دریای خزر با کشور روسیه مرز مشترک دارد و با توجه به اینکه سیاست جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با مسکو است، تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان استان مازندران باید با نگاه بلند مدت تولید کننده محصولاتی باشند که برای صادرات به روسیه مناسب است.
از سوی دیگر وزیر راه و شهرسازی هم با تاکید بر اتصال بندر امیرآباد به شبکه ریلی، میگوید: باید در نظر داشت که سیستم رو-رو سیستم پیچیدهای است اما طراحیهای آن انجام شده است و در پی این اتصال در سال ۹۵ تمامی امور گمرکی مرتبط در بنادر خشک انجام خواهد شد. به طور مثال اگر بار از بندر خشک یزد با هدف بارگیری روی کشتی در یکی از بنادر جنوبی کشور صورت گرفته باشد، تمامی کارهای مربوط به بنادر و گمرک در بندر خشک انجام میشود و دیگر هیچگونه کار گمرکی در بنادر کشور انجام نخواهد شد.
بحث اتصال بنادر اصلی کشور به شبکه ریلی و راهاندازی حمل و نقل ترکیبی از سالها پیش به عنوان یکی از اولویتهای زیرساختی کشور مطرح بوده و شاید اتصال خطوط ریلی به بندری، گامی مهم در راستای رسیدن به این هدف به شمار آید.
کریدور شمال ـ جنوب که بخش مهمی از آن از خاک ایران میگذرد، درحال حاضر مهمترین و مناسبترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار میرود. در این میان بندر امیرآباد حلقه اتصال كریدور شمال- جنوب محسوب میشود که باید با نگاه ملی از این بندر در حوزه صادارات استفاده کرد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.