| کد خبر: 98996 |

◄ اما و اگرهای انتخاب اپراتور خارجی در بنادر

تین‌نیوز| با توجه به اینکه در روزهای اخیر اخبار مربوط به برگزاری فراخوان مزایده انتخاب اپراتور فاز یک بندر شهید رجایی منتشر شده است، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی معیار انتخاب اپراتور خارجی در بنادر را تعهد بار ترانشیپ اعلام می‌کند و می‌گوید شرکت‌هایی می‌توانند وارد سرمایه‌گذاری شوند که تعهد بار ترانشیپ داشته و ترانزیت را هم تقویت کنند.
 
به گزارش تین‌نیوز، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره شاخص انتخاب اپراتورهای بندری، می‌گوید شاخص انتخاب اپراتورهای خارجی در بنادر، تعهد بار ترانشیپ است.

محمد سعیدنژاد در بیستمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بنادر می‌گوید به طور کلی سرمایه‌گذاری‌های خارجی در بخش حمل و نقل که با هدف جذب بازار محلی انجام می‌شود، به موفقیت‌های زیادی نمی‌رسد اما زمانیکه با هدف توسعه صادرات باشد منجر به نتایج مطلوب می‌شود.
 
او با تاکید بر اینکه شرکت‌هایی می‌توانند وارد سرمایه‌گذاری شوند که تعهد بار ترانشیپ داشته و ترانزیت را هم تقویت کنند، ادامه می‌دهد شرکت‌هایی که این تعهدات را بدهند نسبت به سایرین اولویت دارند.
 
مزایا و مضرات انتخاب اپراتور خارجی در بنادر
در ادامه این نشست مجید طهرانی، گزارشی در حوزه فرصت‌ها و چالش‌های سرمایه‌گذاری خارجی در بنادر ارائه کرد.
 
طهرانی با بیان اینکه ورود پول همراه بازار و تخصص و دسترسی به بازار پولی و مالی جهان از جمله مزایای سرمایه‌گذاری خارجی است، گفت: نیاز به سرمایه‌گذاری معمولا در کشورهایی رخ می‌دهد که نظام پولی ضعیفی دارند، مصارف بیشتر از مخارج و واردات بیشتر از صادرات است.
 
او با اشاره به نقاط ضعف سرمایه‌گذاری خارجی، گفت: نرخ بالای سرمایه‌گذاری خارجی و حجم کم سرمایه‌گذاری در عمل یکی از مشکلات است، زیرا سرمایه‌گذاران خارجی مذاکره‌‎کنندگان حرفه‌ای هستند و براساس بازده طرح، میزان سرمایه‌گذاری را تعیین می‌کنند که عملا بسیار بالا نیست.

پیشنهاد تعیین شاخص‌های ارتقای ایمنی دریانوردی در قالب اهداف 5 ساله
مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی و بین‌المللی سازمان بنادر و دریانوردی پیشنهاد داد بر اساس میزان ارزیابی ریسک، اهداف کلان بخش دریایی تهیه و بر اساس آن شاخص‌های ارتقای ایمنی به عنوان اهدف 5 ساله تعیین و این شاخص‌ها هر سال ارزیابی شود.
 
حسین عباس‌نژاد با اشاره به استانداردهای هدفمند در قالب ارتقای گام به گام سطح ایمنی، می‌گوید چند سالی است که IMO درباره الزامات استانداردهای هدفمند، تحقیق و بررسی کرده که تا سال 97 به تصویب خواهد رسید.
 
به گفته او تدوین این استانداردها و تدوین مقررات در سطح جهانی است و کلیه موسسات رده‌بندی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
 
واگذاری ترمینال کانتینر بندر خرمشهر به بخش خصوصی
در طول هفته گذشته مدیر بنادر و دریانوردی خرمشهر از برگزاری مزایده واگذاری ترمینال کانتینر بندر خرمشهر خبر داده و گفته بود شرکت کشتیرانی جنوب خط برنده این مزایده شد.
 
عادل دریس، با اشاره به برگزاری مزایده واگذاری ترمینال کانتینر بندر خرمشهر، می‌گوید شرکت کشتیرانی جنوب خط برنده این مزایده شد، به این ترتیب کلیه عملیات احداث و بهره‌برداری از ترمینال کانتینر بندر خرمشهر با سرمایه‌گذاری 86 میلیارد تومان به بخش خصوصی واگذار شد.
 
مشوق‌های سازمان بنادر برای سرمایه‌گذاری در چابهار
با توجه به اینکه چابهار اقتصادی‌ترین مسیر دسترسی آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد است، توجه سرمایه‌گذاران خارجی زیادی را به خود جلب کرده است، به طوریکه در یک سال گذشته سرمایه‌گذاران بسیاری از کشورهای مختلف همچون هند و چین از ظرفیت‌های این بندر بازدید کردند.  
 
در همین رابطه مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از تخفیفات ٣ درصدی در حوزه تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر چابهار خبر می‌دهد و می‌گوید برای رونق بندر چابهار و جذب سرمایه‌گذاری، مشوق‌ها و تخفیفات ٣ تا ٥٥ درصدی در حوزه بندری در نظر گرفته شده است.
 
بهروز آقایی با تشریح اقدامات صورت گرفته در بندر شهید بهشتی می‌گوید بندر چابهار در مسیر مهمترین کریدور شمال به جنوب مطرح در دنیاست زیرا این مسیر کشورهای جنوب شرق آسیا را به کشورهای cis شمال اروپا متصل می‌کند.
 
به گفته او بندر شهید بهشتی چابهار در پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد و ظرفیت بندر از ٢ و نیم میلیون تن فعلی به ٨ و نیم میلیون تن در سال خواهد رسید اما با این میزان ظرفیت در فاز اول با کمترین سرمایه‌‌گذاری در موضوعات مواد نفتی تا ١٥ میلیون تن قابل بهره‌برداری خواهد بود.
 
گردشگری دریایی متولی ندارد
با توجه به اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی دولت به ویژه در استان‌های کمتر توسعه یافته اشتغالزایی است، دولت می‌تواند با هدایت و مدیریت سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش گردشگری، زمینه اشتغال هزاران نفر در حاشیه سواحل کشور را مهیا کند.
 
در همین رابطه مدیرعامل کشتیرانی والفجر، مهمترین مشکل عدم توسعه گردشگری دریایی را نبود متولی مشخص و دخیل بودن سازمان‌های مختلف می‌داند و می‌گوید برای رونق گردشگری دریایی لازم است کمیته‌ای تشکیل و قوانین و دستورالعمل‌های واحد مصوب و از طریق آن همه الزامات رعایت شود.
 
به گفته او اگرچه بسیاری از ارگان‌ها خود را متولی گردشگری دریایی می‌دانند، اما قانونگذاری که سایرین از آن تبعیت کنند، هنوز مشخص نیست. همین موضوع باعث می‌شود که سرمایه گذاران بخش خصوصی علاقه‌ای به وارد شدن به این عرصه نداشته باشند.
 
آمادگی بخش خصوصی برای راه‌اندازی خط مسافری بین ایران و ترکمنستان
مدیر كل بنادر و دریانوردی استان مازندران از آمادگی بخش خصوصی برای راه‌اندازی خط مسافری بین بنادر نوشهر و تركمن‌باشی تركمنستان خبر داد.
 
سیاوش رضوانی با اعلام این مطلب افزود: پیرو مذاکراتی که اخیرا با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان در خصوص امکان راه‌اندازی خط مسافری دریایی بین ایران و ترکمنستان داشتیم جلسه‌ای در بندر نوشهر با مدیر عامل شرکت ایرسوتر به منظور اجرایی شدن این پیشنهاد برگزار شد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.