| کد خبر: 118466 |

◄ جزئیات فاجعه پلاسکو از زبان سخنگوی عملیات

تین‌نیوز| سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با تشریح حادثه تلخ پلاسکو، آن‌را درس عبرتی دانست که باید سرلوحه کارها در پیشگیری قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، سیدجلال ملکی با اشاره به این مطلب که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد، اظهار داشت: متاسفانه تا پیش از حادثه ساختمان پلاسکو خطر وجود ساختمان‌های فرسوده تجاری در تهران احساس نشد و آیا باید تعداد زیادی از مردم در این قیبل حوادث جان خود را از دست بدهند تا نسبت به این‌گونه موارد هشیاری به‌وجود بیاید؟

وی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که «میلیاردها دلار خسارت در حادثه پلاسکو متوجه اقتصاد کشور شد»، گفت: تعداد ساختمان‌های تجاری که از امنیت کامل برخوردار نیستند در تهران کم نیستند و باید پیش از دچار شدن به سرنوشت ساختمان پلاسکو به آنها توجه شود.

ملکی در تشریح چگونگی بروز حادثه آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان تجاری پلاسکو، تصریح کرد: گروه‌های عملیات آتش‌نشانی از زمان دریافت پیام مبنی بر در آتش سوختن طبقات بالای ساختمان پلاسکو، ظرف 2 دقیقه در محل حاضر شده و اقدامات اجرائی به منظور اطفاء حریق را شروع کرده و طی دو ساعت عملیات بی‌وقفه موفق به مهار آتش شدند.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با این شبکه خبری، گفت: از دقایق ابتدائی شروع حریق 10 ایستگاه آتش‌نشانی به همراه 15 تانکر آب و چهار دستگاه بالابر به محل اعزام شدند، سازمان آتش‌نشانی حدود 250 نیرو در محل حادثه داشت و گروه دیگری نیز در حال آماده باش بودند تا در صورت لزوم به گروه 250 نفری ملحق شوند، کمبود نیروی آتش‌نشان در محل حادثه پلاسکو قطعا وجود نداشته است اما، ‌آن‌چه مسلم است سازمان در کار خود ریسک نکرده و نیروی مازاد به محل حوادث اعزام نمی‌کند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با بیان این مطلب که «پلاسکو به لحاظ ایمنی در سطح خوبی نبود»، ابراز داشت: متاسفانه موارد ایمنی در ساختمان تجاری پلاسکو که در ساعات پیک کاری بیش از 1000 مراجعه کننده داشت رعایت نشده بود و صاحبان مشاغل علاوه بر محل کار خود، اجناس را در مسیر عبور گذاشته و مانع رفت‌ و آمد راحت مراجعین شده بودند که با این تفاسیر و نمایان بودن سیم‌های فرسوده‌ای که برق را در ساختمان هدایت می‌کردند، باید خیلی زودتر نست به ایمن‌سازی ساختمان اقدام می‌شد.

وی با اشاره به تحت کنترل بودن آتش در ساختمان در ساعات اولیه بروز حریق، تصریح کرد: تحت کنترل بودن به معنای خاموش شدن آتش نیست بلکه به این معنا است که آتش تحت کنترل درآمده و ادامه عملیات به آسانی قابل مدیریت است، در موضوع پلاسکو، حریق کاملا تحت کنترل بود و عملا 80 درصد کار در همان ساعات ابتدایی مدیریت شد اما، به یک‌باره انفجاری رخ داد که بخشی از ضلع شمالی ساختمان تخریب شد، در همان زمان دستور رسید که نیروهای آتش‌نشان به سرعت از ساختمان خارج شوند، اولین درس در آتش‌نشانی این است که ابتدا آتش‌نشان‌ها جان خود را نجات دهد و بعد به فکر نجات افراد گرفتار در آتش باشند، در این عملیات آتش‌نشان‌ها به‌دلیل تخلیه مجدد گرفتار حریق شده و جان خود را از دست دادند.

ملکی با تاکید بر این مطلب که آتش‌نشانی هرگز دقت را فدای سرعت نمی‌کند، افزود: سرعت مهم است اما دقت فدای سرعت نمی‌شود، کوچک‌ترین لوازم حتی چراغ قوه‌هایی که اندازه یک کف دست بود از دید تیزبین امدادگران به‌دور نمانده و اتیکت لباس‌ها هم از زیرآوار خارج شد.

به گفته وی، شدت تخریب و حرارت به حدی بود که نباید در انتظار خروج افراد محبوس زیر آوار می‌بودیم زیرا، فشردگی آوار به حدی بود که ساختمان 15 طبقه را بدل به ساختمانی 3 طبقه کرده و امید برای نجات افراد زنده را به صفر می‌رساند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در ادامه، افزود: به‌طور هم‌زمان از دو ضلع آواربرداری آغاز  شد و جرثقیل‌ها در محل حاصر شدند و با افراد خبره اسکلت‌ها بریده شد، وقتی به بدنه آوار دسترسی پیدا کردیم، از ضلع جنوبی و شرقی آواربرداری آغاز شد و پس از آن از دوطرف و هم‌زمان با آوار برداری به جستجوی افراد ادامه داده شد.

ملکی با اشاره به این موضوع که این گونه موارد از کنترل خارج است، افزود: در حوادثی مانند حادثه پلاسکو به‌دلیل تخریب ساختمان باید در مرحله اول علت حادثه مشخص شود زیرا، مستندات از بین رفته و بررسی‌ها نیز به منظور یافتن دلایل به زمان نیاز دارد.

ملکی با اشاره به اینکه هم‌وطنان به فرمان آتش نشان‌ها اعتماد کنند، گفت: اگر تلاش آتش‌نشانان و مسئولیت‌پذیری آنها نبود امکان داشت تلفات و خسارات بیشتری به بار بیاید اما، این حادثه با حداقل تلفات به پایان رسید و باید از این حادثه درس بگیریم.

سخنگوی آتش‌نشانی با اشاره به برخی اخبار ضد و نقیض در فضای مجازی در زمان آواربرداری ساختمان پلاسکو، مبنی بر یافتن اجساد جدید، اظهار داشت: برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی از روند عملیات در ساختمان پلاسکو باعث ایجاد تنش و نگرانی در میان مردم شد و برخی افراد خروج مانکن‌ها از زیر آوار، در فضای مجازی اعلام می‌شد پیکر یکی از عزیزان پیدا شده و آتش‌نشانی ناگزیر از تکذیب آن بود.

ملکی در مورد حمایت از پرسنل آتش‌نشان هم، گفت: پرسنل آتش‌‌نشان‌ مستحق هرگونه حمایت و همراهی هستند و ضرورت دارد تا به وضعیت معیشت آنها رسیدگی شود و شهرداری، شورای شهر، مجلس شورای اسلامی و دولت نگاهی محبت‌آمیز به این بخش داشته باشند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: توجه به این‌که تعدادی از پیکرهای آتش نشان‌ها و هم‌وطنان از زیر آوارها پیدا شد همکاران مایل نبودند آواربرداری را رها کنند به این صورت از خانواده شهدای آتش نشان درخواست شد زمان تشییع پیکر شهدا با چند روز تاخیر انجام شود که این عزیزان با قبول پیشنهاد سازمان، تشییع پیکرهای مطهر را به زمان دیگری موکول کردند.

به گفته ملکی، تلخ‌ترین لحظه‌ای که در ذهن ما نقش بست لحظه خراب شدن ساختمان پلاسکو بود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.