بازدید سایت : ۵۷۲۶۱

احیای اتاق فکر اقتصاد ایران

احیای اتاق فکر اقتصاد ایران

تین نیوز |  به‌نظرم راهکار اساسی برای خروج اقتصاد ایران از وضعیتی که در نتیجه عملکرد هشت سال گذشته گرفتار آن شد، احیای اتاق فکر اقتصاد ایران و به‌عبارت ساده‌تر احیای سازمان برنامه است. خلائی که اکنون کاملا در اقتصاد ایران مشهود است، عدم وجود اتاق فکری است که به آقای رئیس‌جمهور رهنمود بدهد؛ چنانکه اساسا فلسفه ایجاد سازمان برنامه در ایران این بود که قرار بود پول نفت را سرمایه‌گذاری بین‌نسلی کند. درحالی که در ابتدای کار دولت جدید گفته شد موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی که آقای دکتر نیلی به‌عنوان رئیس آن منصوب شدند قرار است به اتاق فکر اقتصاد ایران تبدیل شود، اما این موسسه اکنون چنین کاری انجام نمی‌دهد و در واقع این موسسه باید بازوی فکری سازمان برنامه باشد. به نظر بنده که نقاد دلسوز دولت هستم اکنون برخی از اعضای دولت تمایل ندارند سازمان برنامه احیا شود. برخی اعضای دولت احساس می‌کنند با احیای سازمان برنامه قدرت آنها محدود خواهد شد.
 
از سوی دیگر حتی برخی مدیران میانی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی فعلی نیز خواهان احیای سازمان برنامه نیستند؛ چراکه گمان می‌کنند با این اتفاق دچار مشکل خواهند شد.سازمان برنامه یک سازمان فرابخشی است و در واقع سازمان برنامه و بودجه، آرشیتکت اقتصاد کشور است. سازمان برنامه تمام اقتصاد کشور را رصد می‌کند و بین بخش‌ها تعادل برقرار می‌کند. لذا به‌نظرم احیای این سازمان از موضوع هدفمندی یارانه‌ها و حتی از نان شب هم برای دولت آقای روحانی مهم‌تر است و من معتقدم اگر دولت آقای روحانی سازمان برنامه منعطف و کارآمد را احیا نکند قطعا در برخی مسائل به مشکل برخواهد خورد.اما در مورد راهکارهای خروج اقتصاد از رکود تورمی دولت باید هماهنگی میان سیاست‌های پولی و مالی مد نظر قرار دهد که این راهکار نیز به احیای سازمان برنامه بازمی‌گردد.
 
سیاست پولی بر عهده بانک مرکزی است که مستقل است و خوشبختانه آقای رئیس‌جمهور هم فرمودند بانک مرکزی باید با مسائل پولی کشور مستقل و کارشناسی برخورد کند.اما سیاست‌های مالی بر عهده سازمان برنامه است. به عبارت دیگر مسئول تهیه، تنظیم، اجرا و نظارت بودجه کشور سازمان برنامه است. اما اکنون در قسمت سیاست‌های مالی ایراد وجود دارد و چون سازمان برنامه‌ای وجود ندارد که سیاست‌های مالی را تنظیم کند، وضعیت نامشخص است.
 
به همین دلیل هرازچندگاه شاهد تناقض در گفته‌های تیم اقتصادی دولت هستیم.از سوی دیگر من معتقدم سخنگوی دولت به هیچ‌وجه نباید رئیس سازمان برنامه باشد. سخنگوی دولت باید بعضی مطالب را نگوید یا در بعضی موارد غلو کند؛ اما رئیس سازمان برنامه به هیچ‌وجه نمی‌تواند به این صورت رفتار کند. متاسفانه آقای احمدی‌نژاد سازمان برنامه کارآمد قبلی را به معاونت بودجه تبدیل کرد که صرفا عدد چرخ می‌کرد و اکنون هم همین وضعیت وجود دارد. راهکار دیگری که دولت می‌تواند برای خروج اقتصاد ایران از وضعیت رکود تورمی در پیش بگیرد تعامل منطقی با جهان خارج خصوصا اروپای غربی، ژاپن و آمریکا در چهارچوب منافع ملی ایران است.
 
* اقتصاددان

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.