| کد خبر: 265649 |

مدیرعامل مپنا لوکوموتیو در گفتگو با تین نیوز:

◄ ظرفیت تولید لوکوموتیو در ایران کاملا جوابگوی نیازهای صنعت ریلی است

محمد مهدی اسلامی مدیرعامل مپنا لوکوموتیو با اشاره به ظرفیت بالای این شرکت در تامین نیازهای صنعت ریلی اعلام کرد: کشور ما نیازی به واردات لوکوموتیو ندارد و ظرفیت تولید لوکوموتیو در داخل کاملا جوابگوی نیازهای صنعت ریلی است.

تین نیوز

محمد مهدی اسلامی مدیرعامل مپنا لوکوموتیو با اشاره به ظرفیت بالای این شرکت در تامین نیازهای صنعت ریلی اعلام کرد: کشور ما نیازی به واردات لوکوموتیو ندارد و ظرفیت تولید لوکوموتیو در داخل کاملا جوابگوی نیازهای صنعت ریلی است.

اسلامی با بیان این که تولید لوکوموتیو مختصات خاص خود را دارد و خط تولید آن بدون سفارش گیری فعال نمی شود، اظهار کرد: با سرمایه گذاری ها و زیرساخت هایی که در مجموعه مپنا لوکوموتیو صورت پذیرفته، ظرفیت خط تولید لوکوموتیو در این شرکت را می توان بر اساس تقاضا به سرعت افزایش داد و ما آمادگی داریم بر اساس هر تعداد سفارشی که ثبت شود، تولید لوکوموتیو را افزایش دهیم.

وی با تاکید بر این که مپنا لوکوموتیو از زمان بندی تولید و تحویل لوکوموتیوهایی که سفارش گرفته عقب نیست، افزود: هر زمان سفارش بوده ما محصول را طبق زمان بندی قرارداد و حتی زودتر از موعد تحویل داده ایم. در حال حاضر نیز در حال تولید لوکوموتیوهای سفارش داده شده توسط فولاد مبارکه هستیم که تعدادی از آنها را تحویل دادیم و باقیمانده آنها را نیز جلوتر از زمان بندی قرارداد، تحویل خواهیم داد.

مدیرعامل مپنا لوکوموتیو تصریح کرد: به جرات ادعا می کنیم که قراردادهای خود را ظرف مدت 1 سال می توانیم اجرا کنیم ولی برای آن که بدقول نشویم در قراردادها، موعد تحویل محصول را 15 ماه در نظر می گیریم.

اسلامی با اشاره به مشکلاتی که موجب تاخیر در تولید لوکوموتیوها می شود بیان کرد: تولید لوکوموتیو نیازمند تامین زنجیره ای بزرگ از قطعات است و تامین این قطعات گاه با مشکلات و موانعی مواجه می شود. این مشکلات در تمام جهان وجود دارد و حتی شرکت صاحبنامی مثل آلستوم نیز رسما اعلام کرد قراردادی را که برای تولید 100 دستگاه لوکوموتیو و تحویل آن در سال 2025 به کشور دانمارک داشت به دلیل مشکل تامین قطعات با 2 سال تاخیر و در سال 2027 تحویل خواهد داد.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کمبود شدید لوکوموتیو در صنعت ریلی آیا ظرفیت های داخلی، می تواند پاسخگوی نیازها باشد، می گوید: با قاطعیت می توان گفت ظرفیت های ما در داخل کاملا جوابگوی نیازها است و تنها باید سیاست گذاری ها به نحوی باشد که از تولید داخل حمایت شود.

واردات لوکوموتیو دست دوم ، اقتصادی نیست

به گفته اسلامی، مپنا لوکوموتیو علاوه بر تولید لوکوموتیوهای map24 که سیستم کنترل و کمپرسورها و برخی اجزای آن به روزرسانی شده ، تولید مدل جدیدی از لوکوموتیو را نیز در دستور کار قرارداده است که فناوری جدیدتری دارد و قدرت آن هم نسبت به لوکوموتیوهای map24 بیشتر است. این لوکوموتیوها می توانند نیازهای کشور ما را به نحو بهتری برطرف کنند؛ گرچه باید به این نکته اذعان کرد که فناوری لوکوموتیو در کشورهای پیشرفته دنیا از دیزل به برقی تغییر کرده است اما ما هنوز تا رسیدن به آن نقطه و تغییر فناوری تولید لوکوموتیو از دیزل به برقی، فاصله داریم.

مدیرعامل مپنا لوکوموتیو در پایان با تاکید بر این که واردات لوکوموتیو دست دوم در بلندمدت اصلا به صرفه نیست، خاطرنشان کرد: عده ای به دنبال منافع خاصی که در واردات لوکوموتیو دست دوم وجود دارد هستند ولی باید در نظر داشت که اگرچه قیمت لوکوموتیو دست دوم از لوکوموتیو نو داخلی کمتر است اما لوکوموتیو دست دوم در بازه زمانی بلند مدت هزینه های سنگینی به شرکت ها تحمیل می کند و واردات چنین لوکوموتیوهایی اقتصادی نیست.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 23 11

    ایشان صددرصد یک لکوموتیو را می سازند؟؟؟
    میتوانند کل نیاز فعلی داخلی را تامین کنند؟؟؟

    دروغ که میگویید لااقل جوری باشد که بتواند برای اندک مدتی در باور بگنجد!

    • ناشناس 11 14

      شما یک کشور نشان بده که ۱۰۰ درصد یک لکوموتیو را درون خودش تولید می کند.
      اصلا لکوموتیو نه.
      هر محصول صنعتی دیگری.

    • سعید کاظمی 12 10

      دوست عزیز ناشناس دوم
      لطفا تجاهل نفرمایید! منظور موتور لکوموتیو است یا دیگر قطعات حیاتی.. نه آن شکل خجالت آور دمونتاژ و مونتاژ انجام شده توسط برخی مدعیان

    • ناشناس 9 5

      آقای به ظاهر سعید کاظمی!
      تباله نفرمایید.
      ناشناس بالایی گفته صد درصد یک لکوموتیو.
      ناشناس دوم پرسیده شما یک کشور نشان بده که 100 درصد را بسازد.
      شما می گویی موتور لکوموتیو 100 درصد لکوموتیو است؟ سواد داری یا فقط دستمزد می گیری بیایی کامنت ضد تولید ملی بگذاری؟
      چند درصد پورسانت واردات قرار است نصیب مافیای واردات شود که این چنین خرج می کند و آدم اجیر می کند تا زیر خبرهای تین نیوز هم کامنت بگذارند؟

  • فرداد فرهودی 27 5

    باسلام
    دوست عزیز جناب آقای مهندس اسلامی
    در صورت امکان آمار تولید میانگین کارخانه تولید لکوموتیو مپنا میزان ارز بری و میزان درصد ساخت داخل را لطفا بیان کنید؟
    در صورت امکان مقایسه قیمتی با نوع خارجی را بیان کنید؟
    اگر ممکن است بفرمائید از منظر تعمیر ونگهداری م MTBFلکوموتیو شما چقدر بر خارجی ارجح است؟
    اگر امکان دارد بازخورد مشتریان خود را هم در رابطه با لکوموتیو های ساخت مپنا اعلام بفرمائید
    اینگونه می توان در خصوص اظهارات شما تصمیم گرفت
    با عرض پوزش اشاره به کلیات و جملات کیفی به جای جملات کمی نمی تواند مبنای تصمیم گیری سیاست گذاران باشد
    با تشکر

    • سعید کاظمی 22 7

      بشخصه از آقای فرهودی با توضیحات راهگشایشان بسیار ممنون هستم.

    • ناشناس 7 13

      برادر عزیز جناب آقای فرهودی
      شما بفرمایید تا حالا تقاضای بازار چقدر بوده که فکر می کنید داخلی ها نتوانسته اند آن را تأمین کنند؟
      استحضار دارید که لکوموتیو مثل شکلات و برنج و آدامس و پیراهن نیست که کسی آن را در تیراژ انبوه بسازد و در انبار مغازه اش بگذارد تا هر وقت مشتری پول داشت بیاید و بخرد. قطعا لکوموتیو هم مثل هواپیما و کشتی و حتی کامیون، بنا به سفارش مشتری ساخته می شود نه بدون سفارش قبلی.
      خب در این شرایط باید بروید یقه راه آهن را بگیرید که چرا در این سال ها نتوانسته طوری مدیریت کند که بازار برای خرید لکوموتیو (چه داخلی و چه خارجی) جذاب باشد.
      ایراداتی هم که درباره لکوموتیو داخلی بیان فرمودید، قطعا وجود دارد و کسی حق ندارد و نباید منکر آن باشد. اما این را هم بدانیم که اساسا ارتقای توان تولید ملی بدون طی نمودن این راه پر پیچ و خم مقدور نیست. اگر این را قبول نکنید، پس دیگر می توان گفت که شما به چیزی به نام تولید ملی در ایران اعتقادی ندارید.

    • فرداد فرهودی 12 1

      باسلام
      دوست ناشناس عزیز بهتر بود البته خوتان را معرفی می کردید همچنان که بنده خودم را معرفی کردم
      اما پاسخ به فرمایشات شما:
      آنچه بنده دورا دور می دانم تقاضای بازار سالهای گذشته خوب بوده است لیکن مپنا همیشه از قراردادهای خود عقب بوده است من البته اشاره ای به این موضوع نکرده بودم.
      بنده هم می دانم که لکوموتیو کالای سفارشی است نه کالایی مثل مثال شما شکلات اما همانطوری که عرض کردم مپنا عموما از سفارشات خود عقب بوده است
      به راه آهن اشاره کردید که می بایشت مدیریت کند شرایط را به نظرم فراموش کرده اید که این راه آهن بود که مپنا را وارد گود ساخت لکوموتیو کرد و با شریک کردن مپنا آنهم بدون هیچ مناقصه ای در خرید لکو متیو آلستوم و دیگر قراردادهامپنا را وارد گود کرد آنهم بیست سال پیش و در این بیست سال هم از مپنا حمایت های بسیاری کرد ازجمله واگذاری زمین برای ساخت کارخانه واگذاری قراردهای مختلف که همگی اعتبارات اسنادی بودند این یعنی پول نقد و... حالا آیا به نظر شما بیست سال برای سازنده واقعی شدن زمانی کمی بوده است و بازهم بایستی راه اهن بازار مپنا را مدیریت ویا بهتر بگوئیم تامین کند
      قطعا این نتیجه گیری درستی نیست یادمان باشد شرکت های چینی در مدت بیست سال سازنده لکوموتیو و واگن سریع السیر شد به نحوی که حالا رقیب اصلی اروپا است ما نمی گوئیم مپنا چین بشود اما انتظار بود حالا لکوموتیو 100 در صد داخلی تولید می کرد نه اینکه هر لکو موتیو مپنا با دیگری از نظز قطعات فرق کند به نحوی که تعمیر و نگهداری را با مشکل جدی مواجه کند
      در خصوص تولید ملی اتفاقا بنده کاملا به تولید ملی اعتقاد دارم اما به انحصار ملی نه، انحصار همیشه بازدارنده برای پیشرفت است مپنا ودیگر سازنده ها به دنبال انحصار هستند نه تولید به نظرم سوالات من را پاسخ دهند شرایط روشن خواهد شد
      چرا لکوموتیو داخلی از نظر قیمتی مساوی و یا شاید گرانتر از نمونه خارجی است
      مگر نه اینکه از نیروی کار ارزان بهره می برد آب و برق وگاز یارانه ای می گیرد
      چطور شما عزیزان انتظار دارید راه آهن بازار را مدیریت کند اما خود تولید کنندگان تولید خود را مدیریت نمی کنند
      به نظر می رسد بیست سال برای طی کردن این راه پر پیچ وخم کافی بوده و اگر نشده مشکل در مدیریت های کلان مپنا است نه سیاست گذاری راه آهن .

  • ناشناس 11 1

    جناب اسلامی شما الان چند تا دیزل سرد دارید به کدام تکنولوژی تولید دست پیدا کردید تکنولوژی تولید موتور ژنراتور یا ترکشن یا توربوو... یا گاورنر در دیزل های 70سال پیش آمریکایی .
    شما تکنولوژی تولید چی دارید ادوات ترمز یاتاقان میل لنگ بلوک سیلندر و.... بوزی ..