| کد خبر: 270955 |

قطارهای تندروی ژاپن توان رقابت در بازارهای بین المللی را ندارند

فناوری قطارهای تندروی ژاپنی موسوم به قطارهای گلوله ای هر چند از شهرت و اعتبار بالایی برای کیفیت و ایمنی برخوردارند اما به علت شرایط خاص فنی و دشواری برای سازگاری، فاقد توان رقابتی لازم در بازارهای بین المللی هستند.

تین نیوز

تنها ۱۰ روز پیش از بازی های المپیک ۱۹۶۴ توکیو، ژاپن خط راه آهن «توکایدو شینکانسن» مخصوص قطارهای تندرو را بین شهرهای توکیو و اوزاکا افتتاح کرد. «قطارهای تندروی شینکانسن» با قطارهایی که با سرعت ۲۸۵ کیلومتر بر ساعت حرکت می کردند، کیفیت فناوری پیشرفته خط آهن ژاپن را برای جهانیان به نمایش گذاشت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، بیش از ۱۰ قطار در هر ساعت از توکیو حرکت می کنند و میانگین تاخیر آنها تنها ۵۴ ثانیه برای هر قطار است که بسیار کمتر از کشورهای دیگر مانند انگلیس است. قطارهای تندروی ژاپن همچنین تاکنون در مدت ۶۰ سال بهره برداری هیچ کشته ای بر جا نگذاشته اند. این ویژگی ها موجب شده تا راه آهن ژاپن به عنوان یک ابرقدرت حوزه فناوری راه آهن مطرح شود.

با این حال، شینکانسن ژاپن یک سامانه جداگانه و متکی به خود است و طوری طراحی شده است که جدا از شبکه متعارف راه آهن باشد و به عنوان مثال ریل آن از بقیه ریل های راه آهن ژاپن پهن تر است. اما طنز ماجرا اینجاست که در حالی که شرکت های ژاپنی دانش فنی بالایی تولید کرده اند اما مهارت های آنها در حال تلف شدن است چرا که کار سختی برای انطباق یافتن با بازار راه آهن جهانی دارند.

 

قطار تندروی ژاپن

در اواخر سال ۲۰۲۳، ژاپن برای پیوستن به پروژه ۷.۳ میلیارد دلاری خط راه آهن قطارهای پرسرعت در کشور اندونزی ابراز تردید کرد و علت این مساله نیز نگرانی درباره انطباق پذیری جنبه های فنی و خسارت احتمالی به «برند» این کشور بود. در نتیجه کشور اندونزی نیز چین را برای ساخت این خط آهن انتخاب کرد.

این در حالی است که ژاپن در گذشته با موفقیت زیرساخت های خط آهن «کیفیت بالای» خود را به تایوان، هند، اروپا و انگلیس صادر کرده است. خط آهن ۳۵۰ کیلومتری تایوان ترکیبی از فناوری های اروپایی و ژاپنی است و خوشبختانه تا کنون اشکالی ایجاد نشده است اما تجربه تایوان نشان می دهد که مهندسان ژاپنی دغدغه این را دارند که فناوری قطارهای تندروی ژاپن به عنوان یک بسته (پکج) کامل فروخته شود.

تجربه در تایوان همچنین یک جنبه دیگر از راه آهن ژاپنی را مورد تاکید قرار داد و آن اینکه تولیدکنندگان ژاپنی فاقد دانش فنی لازم برای رقابت در بازار راه آهن بین المللی هستند چرا که در این بازار، ادغام و ترکیب فناوری از کشورهای مختلف یک روال جاافتاده (هنجار) است.

تصویر ژاپن بر اساس این مفهوم ساخته شده که فناوری ژاپن بهترین در جهان است اما دولت ژاپن و صنعت راه آهن این کشور باید چیزهای زیادی از بازار بین المللی بیاموزند. فعلا و در حال حاضر، اعتماد به نفس ژاپن باید با هیجان و نگرانی کنار بیاید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    اگر این مقاله ترجمه و یا نقل از منبع دیگریست منطقا باید منبع ذکر شود و اگر نتیجه تحقیق خاصی است باز هم نام نویسنده و ذکر منابع ضروریست.