| کد خبر: 182512 |

◄ مدیریت پروازهای چارتری

فروش صندلی‌های هواپیما به‌صورت چارتری یک امر نسبتا رایج در جهان است که امروز در کشور ما به بحران تبدیل شده است. اساس تفکری که در پس سیاست آزادسازی نرخ بلیت هواپیما وجود داشته رویکرد مدیریتی مشتری محور و در راستای ارتقای کیفیت ارائه خدمات به مشتریان بوده تا به‌موجب آن بستر رقابت‌پذیری در میان خطوط هواپیمایی تقویت شود.

تین نیوز
فروش صندلی‌های هواپیما به‌صورت چارتری یک امر نسبتا رایج در جهان است که امروز در کشور ما به بحران تبدیل شده است. اساس تفکری که در پس سیاست آزادسازی نرخ بلیت هواپیما وجود داشته رویکرد مدیریتی مشتری محور و در راستای ارتقای کیفیت ارائه خدمات به مشتریان بوده تا به‌موجب آن بستر رقابت‌پذیری در میان خطوط هواپیمایی تقویت شود.
اما امروزه به دلایل مختلفی به‌ویژه محدودیت صندلی‌ها، هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری ایرلاین‌ها به‌واسطه یکدست نبودن ناوگان، عدم وجود برنامه‌ریزی در برخی ایرلاین‌ها بر اساس بیزینس مدل‌های استراتژیک هوانوردی و همچنین عدم مدیریت مبتنی بر نیاز مخاطب، بعضی از ایرلاین‌ها برای جبران این مشکلات و هزینه‌های ناشی از آن، اقدام به فروش صندلی‌ها به‌صورت چارتری می‌کنند

که با وجود سیاست آزادسازی نرخ بلیت، با بحرانی که امروز شاهد آن هستیم مواجه می‌شویم و مردم و مسافران بیشترین آسیب را می‌بینند، درحالی‌که همه این سیاست‌گذاری‌ها در جهت افزایش رضایتمندی مردم بوده است. به همین دلیل لازم است هواپیمایی کشوری به‌عنوان نهاد رگولاتور بالادست در این حوزه نظارت بیشتری را انجام داده و در صورت نیاز به اصلاح برخی مقررات بپردازد. برای مسیرهایی که همواره تقاضا برای آنها وجود دارد فروش بلیت پروازهای چارتری به‌صورت مجزا توجیه‌پذیر نیست، در صورتی ارائه همین بلیت‌ها در قالب بسته‌های گردشگری به همین مقاصد توسط دفاتر گردشگری می‌تواند برای همه ذینفعان آن سودمند باشد.

در ارائه گواهینامه بهره‌برداری هوایی بهتر است دسته‌بندی ایرلاینها بر اساس مدل‌های بهره‌ور در جهان همچون کلاسیک، کم‌هزینه، چارتری، منطقه‌ای، باری و هیبریدی لحاظ شود. اطمینان کارشناسی و تخصصی از وجود بینش اقتصادی و نگرش بهره‌برداری صحیح در ایرلاینها مبتنی بر معیارهایی همچون شناسایی بازار و مخاطب، برنامه‌ریزی شبکه پروازی با فرکانس قابل‌قبول و انتخاب ناوگان یکدست ازجمله اقداماتی است که از سوی دستگاه‌های سیاست‌گذار می‌تواند منجر به پیشگیری از وقوع چنین بی‌نظمی‌هایی در جریان‌های چارتری و همچنین بهره‌برداری‌های مثمرثمر از سیاست‌های استراتژیکی همچون آزادسازی نرخ بلیت شود.

لازم به ذکر است دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل معاونت حمل‌ونقل وزارت راهوشهرسازی در حال بررسی و تدوین چارچوب مدل‌های اقتصادی در کلیه شیوه‌های حمل‌ونقل است تا طی جلسات با سازمان‌های رگولاتور و دستگاه‌های اجرایی، سیاست‌گذاری‌ها و توسعه مقررات لازم در راستای دستیابی به بیشترین بهره‌وری اقتصادی صورت گیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.