| کد خبر: 257822 |

اتصال شرق به غرب تهران در ۷۵ دقیقه با متروی خط ۱۰

براساس برنامه ریزی های انجام شده طی ماه آینده عملیات حفاری خط ۱۰ مترو آغاز می شود، خط مترویی که ۴۵ کیلومتراست و با ۳۵ ایستگاه، شرق تهران را به غرب پایتخت متصل می کند؛ بگونه ای که از فلکه سوم تهرانپارس آغاز و در انتها به ایستگاه ورد آورد (ایستگاه تبادلی با خط ۵ مترو) می رسد.

تین نیوز

براساس برنامه ریزی های انجام شده طی ماه آینده عملیات حفاری خط ۱۰ مترو آغاز می شود، خط مترویی که ۴۵ کیلومتراست و با ۳۵ ایستگاه، شرق تهران را به غرب پایتخت متصل می کند؛ بگونه ای که از فلکه سوم تهرانپارس آغاز و در انتها به ایستگاه ورد آورد (ایستگاه تبادلی با خط ۵ مترو) می رسد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، کلانشهر تهران تاکنون ۷ خط متروی فعال داشته و حالا آنگونه که مدیران شهری می گویند، تهران به ۴ خط جدید مترو نیاز دارد تا شبکه مترویی پایتخت تکمیل شود و این حمل و نقل پاک (مترو) به مناطق مختلف نفوذ کند و آنگونه که مدیرعامل متروی تهران گفته، قرار است به زودی عملیات حفاری خط ۱۰ متروی پایتخت آغاز شود؛ اما جای سوال است که چرا خط ۱۰ مترو زودتر از مابقی خطوط ۸ ، ۹ و ۱۱ ساخته می شود و اساسا این خط چه ویژگی هایی دارد؟

* برای دریافت سریعتر اخبار و تحلیل های مهم حوزه حمل و نقل اینستاگرام تین نیوز را دنبال کنید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

محسن هرمزی در مورد وضعیت خط  ۱۰ مترو با بیان اینکه طبق طرح «جامع حمل و نقل ریلی پایتخت» که آخرین نسخه آن بهمن ماه سال ۱۳۹۸ به تصویب شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور رسید، مطالعات و مقدمات احداث ۴ خط جدید در تهران در دستور کار متولیان امر قرار گرفت، می افزاید: مطالعات مربوط به خطوط جدید شبکه حمل و نقل ریلی پایتخت به مراحل انتهایی خود رسیده و حتی اولویت ساخت قطعات مختلف در هر خط بر اساس مقایسه میزان کارایی و همچنین زمان لازم برای ساخت هر قطعه به همراه هزینه های لازم برای احداث آن مشخص شده است.

وی با تاکید بر اینکه نکته مهم در مورد روند ساخت قطعات جدید، نحوه جذب منابع مالی است به شکلی که برخلاف روش مرسوم در مورد ۷ خط موجود، خطوط جدید از محل منابع غیر نقد همچون تهاتر املاک، ظرفیت مالی مجتمع های ایستگاهی، مشارکت بخش خصوصی و ... تغذیه مالی خواهد شد، می گوید: به این لحاظ هیچ آسیبی به روند احداث ایستگاه های باقیمانده در خطوط ۶ و ۷ و یا طرح های توسعه ای دیگر خطوط موجود وارد نخواهد آمد.

مطالعات اولویت بندی اجرای خطوط جدید مترو با معیارهای ترافیکی، بهره برداری، فنی- اجرایی و همچنین نسبت منافع به هزینه، درکمیته راهبری خطوط و ایستگاه های مترو انجام شده است

مدیرعامل متروی تهران با اشاره به اینکه مطالعات اولویت بندی اجرای خطوط جدید مترو با معیارهای ترافیکی، بهره برداری، فنی- اجرایی و همچنین نسبت منافع به هزینه، درکمیته راهبری خطوط و ایستگاه های مترو انجام شده است، ادامه می دهد: بر پایه این مطالعات ابتدا قرار بر این بود تا هر ۷ سال حدود ۵۰ کیلومتر از بخش های مختلف خطوط جدید، ساخته و به بهره برداری برسند؛ اما تلاش مدیریت شهری کنونی، انجام خطوط جدید در مدت زمان کوتاهتر است تا این امر کمتر تحت تاثیر افزایش سنواتی بهای خدمات و کالا در طول سالهای پیش رو شود. به این ترتیب می توان گفت برنامه زمان بندی اجرای خطوط جدید و ایستگاه های خطوط چهارگانه متروی تهران با جزئیات کامل مشتمل بر زمان عبور دستگاه حفار مکانیزه از ایستگاه ها، تاریخ دقیق تملک موقت هر ایستگاه، اجرای سازه نگهبان، هسته مرکزی ایستگاه، تجهیزات برقی و مکانیکی ایستگاه، ریل گذاری و همچنین زمان بهره برداری از هر ایستگاه مشخص بوده و در صورت تأمین به موقع منابع مالی لازم، قابل تحقق است.

خطوط جدید مترو برای تهران یک الزام و نه یک انتخاب

هرمزی با تاکید بر اینکه ایجاد خطوط جدید مترو برای تهران یک الزام و نه یک انتخاب است، تاکید می کند: در بیان فواید پرشمار احداث خطوط جدید که در واقع یک الزام برای پایتخت به حساب می آید و نه یک انتخاب، باید به اثرات مترو بر کاهش مصرف سوخت، آلاینده های زیست محیطی، تصادفات جرحی و فوتی، ترافیک و ... اشاره کرد؛ اما نکته مهمتر اینکه ساخت خطوط ۸ تا ۱۱ باعث ایجاد حلقه ای متصل و یکپارچه در شبکه راه آهن ریلی تهران شده و شکل پراکندگی ایستگاه ها در مناطق مختلف را موزون و منطقی خواهد ساخت. این در حالی است که وضعیت بهره مندی مناطق ۲۲ گانه از ایستگاه های موجود شبکه مترو، چندان متناسب جمعیت و وسعت هر منطقه نیست.

گزارش روز را بخوانید؛

◄ همه انتصاب های مدیرعامل راه آهن در سه ماه گذشته+ اسامی مدیران

◄ کمبود جای پارک در تهران/ پارکینگ بزرگراه حقانی به حال خود رها شده است

ی ادامه می دهد: در شکل کنونی، توزیع ایستگاه های خطوط هفت گانه، مناطق پرجمعیت و متراکمی از قبیل ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸و ۲۰ از حداکثر یک تا ۳ ایستگاه برخوردار بوده است؛ اما منطقه ای مثل منطقه ۲۱ حتی یک ایستگاه مترو هم ندارد و اساساً پهنه غربی پایتخت از این لحاظ وضعیت مناسبی ندارد و این امر عمدتاً به خاطر آن است که مبنای اولیه تعیین مسیر خطوط و جانمایی ایستگاه های فعلی، اولین طرح جامع حمل و نقل ریلی پایتخت است که پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تهیه شده و آن زمان نه جغرافیای تهران به شکل امروزی بود و نه گسترش و میزان رشد جمعیتش به میزان کنونی پیش بینی می شد.

به گفته مدیرعامل متروی تهران، تصور می کنید با احداث ۴ خط جدید مترو که متعاقب آن حدود ۱۳۰ ایستگاه به شبکه متروی تهران اضافه می شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ کافی است تجسم کنید منطقه ای مثل منطقه ۲۲ با ساخت و راه اندازی کامل خطوط ۹ و ۱۰ صاحب ۱۶ ایستگاه جدید خواهد شد. منطقه ۲۰ نیز به ۶ ایستگاه جدید مجهز شده و مناطقی مانند ۹، ۱۵، ۱۷ و ۲۰ از ۵ تا ۹ ایستگاه جدید را پذیرا خواهند بود.

با احداث ۴ خط جدید، پراکندگی ایستگاه ها در مناطق مختلف شکل متعادل تری پیدا می کند

هرمزی با بیان اینکه با احداث ۴ خط جدید، پراکندگی ایستگاه ها در مناطق مختلف شکل متعادل تری پیدا می کند و البته دسترسی به اقصی نقاط پایتخت با حمل و نقل عمومی پاک، ایمن و سریع امکانپذیر خواهد شد، می افزاید: ناگفته پرواضح است که پیش شرط اصلی احداث ۱۳۰ ایستگاه و ۴ خط جدید، مسأله تأمین به موقع منابع مالی است. در این صورت طی یک برنامه فشرده و با اولویت بندی قطعات مختلف در هر خط، می توان شکل جدیدی به جریان حمل و نقل عمومی در پایتخت بخشید. این در حالیست که در نقطه مقابل، بی تفاوتی به اجرای خطوط جدید، صرفاً باعث افزایش هزینه های احداث خطوط در سال های آتی خواهد شد. در واقع این ۴ خط باید ساخته شود و در ضرورت ایجاد خطوط جدید، هیچ شک و شبهه ای نیست.

وی با بیان اینکه  ساخت ۴ خط جدید مترو یکی از بزرگترین و منحصر به فردترین پروژه های مطالعاتی کشور بوده، به گونه ای که برای اولین بار مطالعات ۱۶۰ کیلومتر خط مترو به همراه ۱۳۰ ایستگاه در قالب یک پروژه تعریف و به مشاوران ذیصلاح طی فرآیند مناقصه واگذار شد، می گوید: در فرآیند انجام این پروژه خط ۸ متروی تهران به طول ۳۹ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه از مسعودیه تا چهار راه سرسبز، خط ۹ متروی تهران به طول ۴۸ کیلومتر و ۴۳ ایستگاه از دولت آباد تا چیتگر، خط ۱۰ متروی تهران به طول ۴۴ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه از وردآورد تا فلکه سوم تهرانپارس و خط ۱۱ متروی تهران به طول ۲۹ کیلومتر و ۱۸ ایستگاه از چیتگر تا سه راه تقی آباد مورد مطالعه قرار گرفته اند. همچنین از جمله مهمترین ویژگی های این مطالعات، فازبندی کردن اجرا و بهره برداری از خطوط بر مبنای سرمایه گذاری برای تأمین منابع مالی اجرای طرح بوده است.

در فرآیند انجام این پروژه خط ۸ متروی تهران به طول ۳۹ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه از مسعودیه تا چهار راه سرسبز، خط ۹ متروی تهران به طول ۴۸ کیلومتر و ۴۳ ایستگاه از دولت آباد تا چیتگر، خط ۱۰ متروی تهران به طول ۴۴ کیلومتر و ۳۵ ایستگاه از وردآورد تا فلکه سوم تهرانپارس و خط ۱۱ مترو تهران به طول ۲۹ کیلومتر و ۱۸ ایستگاه از چیتگر تا سه راه تقی آباد مورد مطالعه قرارگرفته اند

هرمزی در ادامه می گوید: برای اولین بار در ایران طی فرآیند انجام مطالعات، از مجموعه مشاوران شهرسازی و ترافیکی نیز در تعیین موقعیت دقیق ایستگاههای مترو و همچنین ظرفیت خطوط استفاده شده است. در واقع باتوجه به این شکل مطالعات جامع، مجموعه خطوط جدید متروی تهران ضمن جذب حداکثر میزان مسافر، کمترین هزینه اجرا و بهره برداری را باتوجه به مطالعات دقیق و گسترده ای که انجام شده است، در بر خواهند داشت.

مدیرعامل متروی تهران ادامه می دهد: در مطالعات صورت گرفته، بررسی اثرات احداث و بهره برداری از هر یک از ایستگاه های خطوط جدید بر میزان جذب مسافر سایر خطوط موجود نیز مدنظر قرارگرفته است. بدین ترتیب خطوط جدید متروی تهران صرفا در محدوده مطالعات ۴ خط جدید مورد مطالعه قرارنگرفته؛ بلکه مطالعات در ابعاد کلی شبکه حمل و نقل ریلی شهر تهران در افق سالهای آینده بررسی شده است. 

وی به هماهنگی های گسترده انجام شده برای تملک اراضی مورد نیاز احداث ایستگاه های خطوط جدید مترو نیز اشاره می کند و می گوید: از دیگر اقداماتی که توسط مشاوران ۴ خط جدید مترو مدنظر قرار گرفته است، می توان به استخراج کلیه تملک های مورد نیاز برای احداث تونل و ایستگاهها و همچنین دپو و پارکینگ مورد نیاز خطوط چهارگانه اشاره کرد. در این راستا کلیه استملاک های مورد نیاز با شهرداران مناطق مربوطه طی جلسات کارشناسی جمع بندی و نهایی شده و به منظور تملک این اراضی در اختیار سازمان املاک شهرداری تهران قرار گرفته است. 

عملیات حفاری تونل اصلی خط ۱۰ مترو در تیرماه عملیاتی می شود

جابجایی ۲۲ هزار نفر با خط ۱۰ مترو/ آغاز حفاری با ۳ TBM 

هرمزی با تاکید بر اینکه از  ۴ خط جدید شبکه متروی پایتخت، عملیات حفاری تونل اصلی خط ۱۰ مترو در تیرماه عملیاتی می شود، می افزاید: خط ۱۰ متروی تهران به طول ۴۵ کیلومتر و با ۳۵ ایستگاه از فلکه سوم تهرانپارس آغاز و در انتها به ایستگاه ورد آورد (ایستگاه تبادلی با خط ۵ مترو) می رسد . براساس مدل سازی های ترافیکی، تعداد مسافر جابجا شده در هر ساعت و در هر جهت از این خط ۲۲ هزار نفر خواهد بود. به لحاظ ترافیکی هم بخش غربی این خط (حد فاصل وردآورد تا کوهسار) اولویت بسیار بالایی دارد و به همین دلیل اجرای آن در این محدوده زودتر در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که چند ساعته شهروندان می توانند با استفاده از خط ۱۰ مترو شرق تا غرب تهران را طی کنند؟ می گوید: اگر قطار به اندازه کافی موجود باشد و در خط راه اندازی بشود با فرض راه اندازی ۳۴ ایستگاه، در حدود ۷۵ تا ۹۰ دقیقه شهروندان می توانند شرق تا غرب تهران را با مترو طی کنند.

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه برای ساخت خط ۱۰ مترو از توان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) بهره برده ایم و اخیرا هم قرارداد بخش عمرانی و سیویل آن با مجموعه مذکور نهایی شده است، اظهار می کند: مطالعات فاز یک و دو این خط در حال اتمام و تحویل به پیمانکار است و پارکینگ قطارها و دپوی تعمیراتی خط ۱۰ به مساحت ۳۶ هکتار در منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع و زمین آن از شهرداری به شرکت متروی تهران تحویل شده است.

هرمزی با اشاره به اینکه حفاری و ساخت تونل در فاز نخست احداث خط ۱۰ مترو یعنی بخش غربی به طول تقریبی ۲۰ کیلومتر با ۳ دستگاه حفار مکانیزه صورت می پذیرد، ادامه می دهد: تعداد ایستگاه های خط ۱۰ مترو در منطقه ۲۲ شهرداری که از جمله مناطق کم بهره به لحاظ برخورداری از خطوط شبکه متروی پایتخت به شمار می آید، ۱۱ ایستگاه خواهد بود.

وی تأکید می کند: اولویت بندی اجرا و بهره برداری از خطوط جدید متروی تهران نه تنها باعث جذب بیشتر سرمایه گذار بخش خصوصی در این پروژه عظیم می شود؛ بلکه کاهش هزینه ها وکمک به وضعیت فعلی خطوط هفتگانه موجود را به دنبال خواهد داشت. به عنوان مثال خط ۱۰ ایستگاه متروی کوهسار یک ایستگاه تبادلی با خط ۶ مترو بوده و مسافری که از شهر کرج به سمت تهران می آید، همیشه در ایستگاه صادقیه پیاده می شود که همین امر باعث شلوغی ایستگاه مذکور می شود؛ اما بعد از ساخت خط ۱۰ مترو در بخش حدفاصل وردآورد تا کوهسار، قسمت عمده ای از مسافران به جای پیاده شدن در ایستگاه صادقیه و رفتن به ایستگاه امام خمینی (ره) می توانند در ایستگاه وردآورد از طریق خط ۱۰ وارد خط ۶ و یا دیگر خطوط  شبکه متروی تهران شود. در چنین حالتی هم خطوط مترو توسعه پیدا می کند و هم ازدحام مسافران در خطوط هفتگانه موجود کاهش یافته و کیفیت خدمات رسانی به مردم ارتقاء خواهد یافت.

مدیرعامل متروی تهران درباره ساخت خط ۹ مترو و مذاکره با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) هم می گوید: برای انتخاب یک مدل جدید در حال مذاکره با این پیمانکار هستیم و در کلیات امر به تفاهماتی نیز دست یافته ایم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    با ایجاد خط ۱۰ قطعا ترافیک همت و حکیم و نیایش کم خواهد شد

  • ناشناس 0 0

    به حکیمیه وصل می شد ادعای شرق به غرب درست بود

  • ناشناس 0 0

    همین الان به راحتی میشه از گلشهر کرج رفت فرهنگ سرا غرب به شرق.بدون اتلاف وقت.

  • ناشناس 0 0

    از مترو داخلی شهرری خبری نیست ؟

  • اکبری 0 0

    توروخدا مترو شهر ری به ورامین روهم درست کنین .20سال پیش قول داده بودین

  • رضا 0 0

    تو بعضی کشورها همین مسیر رو با خوده مترو در ۲۰ دقیقه طی می‌کنند از تهرانپارس تا میدان آزادی رو اگر مسیر متروی در اختیار دوچرخه سوار قرار بدی کمتر از ۷۵ دقیقه میره مثل اینکه فتح الفتوح کردند فاصله ۱۵ کیلومتری رو ۷۵ دقیقه رفتن واقعا هنره که در هیچ جای جهان بهش دسترسی پیدا نکردند

    • ناشناس 0 0

      بله فتح الفتوح کردند اجرتی این پروژه در این حد و اندازه یک کار در کلاس A جهانیه که تو بعضی کشورهای شرق آسیا و کشورهای غربی انجام می شه اما خوب چون در ایران انجام می شود و بیماری خودتحقیری یقه بعضی مردم ما را گرفته سر اجرای یک ابرپروژه کلاس A هم نق باید زده شود ! اما یک سوم این پروژه در یک کشور غربی انجام می شد همین غرغرهای خودتحقیر ، کیفور کیفور ، دیگه نمی دانستند چگونه اظهار شادمانی کنند و کلی تعریف پشت تعریف !! مترو در تمام دنیا با استانداردهای هر حدودا ۱ کیلومتر ، ۱ ایستگاه ساخته می شود مگر در استثناهایی و بعد از ساخت چنین شبکه ایی ، کار ساخت مترو اکسپرس شروع می شود که مثلا از شرق تا غرب تهران در ۳ ۴ ایستگاه توقف کند برنامه ساخت خطوط اکسپرس هم وجود دارد خطوط اکسپرس هم البته ساخته شود این بیماری خودتحقیری حل نخواهد شد آن موقع هم مدل های دیگر غر زدن وجود خواهد داشت ! بالاخره کشور خودمونه و باید خودمونو ۲۴ ساعته تحقیر کنیم !

  • ناشناس 0 0

    این همه آدم طوی پردیس میشینه زیادم بودجه نمیخواد درست نمیکنید فقط وعده میدید چندسال میکید مترو پردیس میخوان گلنک بزنن هنوز به سرانجام نرسیده

  • احترام سادات قدیمی وحید 0 0

    سلام. از متروی پرند چه خبر؟

  • ناشناس 0 0

    متروپرند چه شد

  • ناشناس 0 0

    ارباب وعده ها

  • ناشناس 0 0

    بخش زیادی از جریان ترافیک و دنبال آن آلودگی هوای تهران متعلق است به خودروهای شخصی که هر روز از حومه تهران وارد خود شهر تهران می شوند شما اگر به ساخت خطوط حومه بی توجه باشید سرطان ترافیک در مسیرهای منتهی به تهران و ایضا داخل شهر تهران علاج نخواهد شد فقط در یک مورد باید گفت از اکباتان به موازات لشگری و به سمت تهرانسر و شهرک های این مناطق تا کلی کارخانه تا قلعه حسن خان تا شهریار اندیشه تا فردیس ملارد و تا صفادشت و فرودگاه پیام , در این منطقه به طول 50 کیلومتر , جمعیتی معادل جمعیت کشور قطر زندگی می کنند که هیچ سرویس حمل و نقل مناسب و منظمی هم ندارند جمعیت این مناطق هم رو به افزایش است شما همین یک خط 2 مترو کرج از ایستگاه شهید سلطانی تا سمت ملارد را بسازید به یک جمعیت بیش از 500 هزار نفری که جنوب بزرگراه تهران کرج زندگی می کنند سرویس دادین این ها به خط 5 مترو تهران متصل خواهند شد می دانید همین یک فقره پروژه چه تاثیری تو کیفیت زیست مردم و ترافیک بزرگراه تهران کرج و ترافیک خود شهر تهران می گذارد ؟ پس به متروی حومه هم باید توجه کرد الان انتظار این است که متروی پرند بالاخره امسال افتتاح شود و متروی اسلامشهر نهایتا سال بعد تا میدان نماز به بهره برداری برسد .

  • سید 0 0

    به جای این همه هزینه برای حفاری
    نیم لاین از اتوبان های غرب به شرق را پل بتونی بزنند و منوریل افتتاح کنند تا از حجم ترافیک بیشتر کم شود هم اینکه هزینه کمتری دارد هم سریعتر قائل استفاده است.

    • ناشناس 0 0

      مونوریل ، lrt ، تراموا و ... این ها هیچکدام سیستم های حمل و نقل عمومی ریلی انبوه بر نیستند و به درد شهری مثل تهران نمی خورند کارکرد این ها اصولا توریستی یا پرکننده گپ های شبکه حمل و نقل عمومیه مثلا ۲ خط موازی مترو زده شده یک خط مونوریل یا تراموا بین این دو ایستگاه مترو زده می شود حالا اگر در مورد شهرهای کم جمعیت صحبت شود که احداث مترو آنجا منطقی نیست می شود از این مدل ها بهره برد مثلا یک خط LRT ساحلی که رامسر را به تنکابن متصل کند این می شود یک گزینه منطقی که مناسب جمعیت بومیان این منطقه خواهد بود و به رشد توریسم هم کاملا کمک خواهد کرد .

  • ناشناس 0 0

    مترو شادآباد بزنید خیلی سخته مترو نیست