| کد خبر: 23431 |

لزوم توجه به توسعه مهندسی

وبلاگ تین نیوز | بحث توسعه مهندسی، حقوق شهروندی، خدمات بازرسی و ساخت‌وسازها از مهمترین مباحثی هستند که توسط وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم موردتوجه قرار گرفته­اند. بحث توسعه مهندسی در ابعاد مختلف از نظر ارتقای دانش مهندسی، از نظر فناوری‌های نوین در صنعت ساخت‌وساز، ارائه خدمات مهندسی در چارچوب ایمنی، بهداشت، سلامت و آسایش و صرفه اقتصادی و همچنین توسعه خدمات مهندسی در زمینه­های مختلف از نظر کمی و کیفی، ارتقا و اعتلای جایگاه مهندسی ساختمان و گسترش و توسعه ارائه خدمات مهندسی در کشورهای دیگر به صورتی که مهندسان ایرانی در عرصه بین‌المللی صاحب‌نام شوند و شرکت‌های ساختمانی ایرانی، مهندسان طراح و مشاور ایرانی در عرصه خدمات بین‌المللی جزو برترین ارائه‌کنندگان خدمات مهندسی درآیند را می­توان از مقوله توسعه مهندسی برشمرد.
 
بحث رعایت حقوق شهروندی و تامین حقوق شهروندی همه هموطنان و بهره­برداران خدمات مهندسی را هم به‌عنوان یک اصل بسیار ضروری و مهم در ساخت‌وسازها می­توان مدنظر قرار داد و آن را مطرح کرد. بحث دیگر اینکه هموطنان باید در ساختمان­هایی کار کنند که از نظر ایمنی، بهداشت، سلامت و صرفه اقتصادی به طور خلاصه در بحث کیفیت، جزو بهترین­های ساخت‌وساز روز دنیا باشند که جای هیچ‌گونه تردیدی نسبت به این مسئله در کشور ما وجود ندارد. برای این منظور میل به روش­هایی که بتوان حقوق شهروندی را در چارچوب خدمات مهندسی طرح و تدوین کرد و همچنین این موارد را از ارائه‌دهندگان خدمات توسط بهره­برداران و مالکان به‌عنوان مصادیق عینی مطالبه کرد؛ قطعا در امر ارتقای کیفیت ساخت و سازها و ساختمان­ها و بهره‌برداری از آنها موثر خواهد بود. 

این امر در نهایت موجب خواهد شد که عمر مفید ساختمان­ها ارتقا یابد و از شرایط کنونی نسبت به آنچه باید باشند، برسند. به عبارتی ارتقای روزافزون کیفیت عمر مفید و بهره‌برداری مطلوب از ساخت‌وسازها و ساختمان‌ها؛ طبیعتا نتیجه نهایی آن صرفه‌جویی و بهره‌گیری از منابع ملی کشور خواهد بود. توسعه مهندسی ساختمان جنبه‌های مختلفی را در برمی­گیرد ازجمله بازنگری در قوانین موجود و احیانا پیشنهاد قوانین جدید به مجلس یا تجدیدنظر در آئین‌نامه­ها و مصوبات موجود، همچنین توسعه آموزش‌ها و بازآموزی­های مهندسی، توسعه اخلاق حرفه­ای و اخلاق مهندسی، توسعه بهره­گیری از فناوری‌های نوین؛ همه در مجموعه­ای است که تلاش‌های متفاوتی را در عرصه‌های مختلفی می­طلبد. 

هم از جنبه­های قانون‌گذاری، جنبه­های ارتقای آگاهی عمومی و هم جنبه آموزشی و بازآموزی که تلاش وافری در این زمینه توسط وزارت راه و شهرسازی به‌خصوص در معاونت امور ساختمان و سازمان نظام مهندسی ساختمان به‌خصوص در شورای مرکزی در حال برنامه‌ریزی است که امیدواریم به‌صورت مجموعه‌های اجرایی به زودی به مرحله عمل و اجرا برسد. 

* مدیرکل دفتر سازمان­های مهندسی و تشکل­های حرفه­ای وزارت راه و شهرسازی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.