| کد خبر: 257045 |

◄ توجه به عبور عابران پیاده

توجه به عبور عابران پیاده یکی از موارد مهمی است که رانندگان در سفرهای روزانه باید به آن توجه نموده و نسبت به آن بیشتر حساس باشند.

تین نیوز

توجه به عبور عابران پیاده یکی از موارد مهمی است که رانندگان در سفرهای روزانه باید به آن توجه نموده و نسبت به آن بیشتر حساس باشند.

در این رابطه خاطره ای را به نقل از یکی از دوستان ساکن انگلستان نقل می شود:

ماجرا بر می گردد به سال 2010 با یکی از دوستان با خودروی سواری به یک مرکز آموزشی می رفتیم. من در قسمت کمک نشسته بودم . در طول مسیر به خط کشی عابر پیاده رسیدیم و همزمان خانمی که با کالسکه در حال نزدیک شدن به خط کشی بود تصمیم گرفت از دکمه کنترل چراغ توسط عابر استفاده کند تا از عرض خیابان بگذرد .

همزمان با فشار دادن آن دکمه وقتی که چراغ زرد شد ما بر حسب عادتی که در ایران داشتیم سرعت را زیاد کردیم تا از چراغ عبور کنیم و  آن خانم با کالسکه به خاطر اینکه شرایط را دارای خطر دید چند قدمی عقب رفت.

حدود 10 متر که گذشتیم پلیس با خودروی شخصی آژیر را روی سقف گذاشت و دنبال ما آمد و ما را متوقف کرد و سوالاتی پرسید. تست الکل گرفت و متوجه شد راننده از گواهینامه بین المللی خود استفاده می کند. توضیحاتی داد جریمه را نوشت و گفت برای اینکه از شرایط بیشتر مطمئن بشود ما به رانندگی ادامه بدهیم و او دنبال ما می آید .

حدود نیم ساعت پلیس دنبال ما رانندگی کرد و در نهایت گفت که خب شرایط رانندگی بد نیست ولی گواهینامه باید برای چندین ماه گرفته شود. محدودیت رانندگی ایجاد می شود و حتما شخص باید به دوره های درک خطر بیاید و آزمون های مورد نظر را بگذراند.

درک خطر به توانایی راننده در تشخیص شرایط دارای خطر در جاده ای که رانندگی می کند، گفته می شود. این موضوع که رانندگان شرایط خطرناک جاده را به خوبی بشناسند و تصمیم درستی بگیرند و عملکرد مناسبی را در واکنش به آن موقعیت نشان دهند ، مهارتی است که به آن مهارت درک خطر رانندگی می گویند.

افرادی که دارای این مهارت هستند با شناخت به موقع موقعیت های دارای خطر در زمان مناسب به گونه ای که نیازی به عکس العمل در شرایط اضطرای (مانند ترمز شدید) نباشد عکس العمل نشان می دهند.

آزمون درک خطر رانندگی در برخی از کشورها مانند انگلستان بخشی از فرآیند صدور و تمدید گواهینامه است.

خطر عبور عابر پیاده

شکل 1. نمونه ای از سناریوهای مربوط به عبور عابر در آزمون های درک خطر رانندگی انگلستان

مرکز برگزاری

شکل3. نمونه ای از مراکز برگزاری آزمون درک خطر رانندگی در انگلستان

در ایران نیز این آزمون با توجه به شرایط ترافیکی این کشور توسط انجمن پیشگیری از مرگ های غیر طبیعی طراحی و تولید شده است. در ادامه نمونه ای از فعالیت های این انجمن در برگزاری آزمون درک خطر رانندگی ارائه شده است.

آزمون درک خطر

شکل1. برگزاری آزمون درک خطر رانندگی توسط انجمن پیشگیری از مرگ های غیر طبیعی در مرکز آموزش وزارت راه و شهرسازی

آزمون درک خطر1

شکل2. برگزاری آزمون درک خطر رانندگی توسط انجمن پیشگیری از مرگ های غیر طبیعی در مرکز آموزش وزارت راه و شهرسازی

منابع:

www.learn-automatic.com

www.devonlive.com

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.