| کد خبر: 49949 |

برقراری ارتباط خط آهن ایران با گرجستان از طریق پوتی و باتومی

تین نیوز | مدیرعامل راه آهن توانایی ایران در تولید واگن و امکانات بلغارستان در تولید سوزن های اتوماتیک را زمینه مناسبی برای توسعه همکاری های ریلی دو کشور بر شمرد و اعلام کرد: در صورت افزایش تعاملات دو کشور در حوزه ریلی امکان بسط و ارتقاء راههای همکاری وجود دارد.

محسن پور سید آقایی با اشاره به امضا تفاهم نامه مشترک میان ایران و ارمنستان در حوزه ریلی گفت: براساس این تفاهم نامه مقرر شد خط آهنی تا مرز ارمنستان احداث شود و این خط آهن از نقطه مرزی ایران تا ایروان با سرمایه گذار بخش خصوصی ارمنی ادامه یابد. وی با بیان اینکه خط ریلی جلفا به علت اختلافات دو کشور ارمنستان و آذربایجان مسدود شده است ، افزود : براساس پروژه مذکور از طریق مرز ارمنستان و ادامه آن به گرجستان و اتصال آن به دریای سیاه، امکان اتصال خطوط ریلی ایران به بلغارستان مهیا می شود.

پورسید آقایی تصریح کرد: در حال حاضر بخش قابل توجهی از بارهای هند به کشورهای شمالی همسایه ایران از طریق خط آهن بندرعباس به ترکمنستان و کشورهای cis جابجا می‌شود و با توجه به حجم بارهایی که میان هند و اروپا جابجا می شود مسیر ریلی یاد شده روند مطلوبی را در حمل بار ایجاد می کند.
مدیرعامل راه آهن با اشاره به توانمندی دو کشور در حوزه ریلی تصریح کرد: جدا از موضوع ترانزیت کالا و حمل و نقل امکان همکاری میان ایران و بلغارستان در خصوص سایر صنایع حوزه ریلی امکان پذیر است.

اتصال خط آهن بلغارستان ـ گرجستان ـ ارمنستان و ایران به دریای سیاه
معاون وزیر حمل و نقل و ارتباطات و فن آوری ارتباطات بلغارستان هم با اشاره به تغییرات زیربنایی و اپراتوری حمل و نقل ریلی در این کشور طی دهه گذشته گفت: در سال 2002 کشور بلغارستان به عنوان عضو اتحادیه اروپا ملزم به بازسازی و تغییر ساختارهای ریلی خود بود و پیرو این موضوع با بازسازی انجام شده در حال حاضر سرعت قطارهای این کشور به 160 کیلومتر در ساعت رسیده است. وی افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده در صدد هستیم تا ارتباط میان صربستان و ترکیه را از طریق ریل برقرار کنیم و طرح اتصال خط آهن بلغارستان ـ گرجستان ـ ارمنستان و ایران به دریای سیاه از جمله برنامه های آتی ماست.

وی با اشاره به پروژه اتصال به بندر وارنا و قدمت 40 ساله این طرح گفت: این طرح با هدف ارتباط شوروی سابق اجرایی شد و می خواهیم ارتباط این پروژه ریلی با خط آهن ایران را از طریق پوتی و باتومی در گرجستان برقرار کنیم. وی از بلغارستان و به عنوان دروازه اروپا یاد کرد و گفت: با توجه به ظرفیت های موجود میان دوکشور در حال حاضر بهترین شرایط برای توسعه فعالیت های تجاری وجود دارد.

در این جلسه طرف بلغاری توانایی خود را (دندرید) جهت تولید سوزنهای اتوماتیک با توجه به شراکت با کارخانه وستالپاین را مورد تأکید قرار داد و مدیرعامل راه آهن نیز همکاری شرکت سوزن سازی بلغاری و شرکت سوزن سازان تبریز را مفید ارزیابی کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.