مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین عنوان کرد:
توسعه مبتنی بر حمل و نقل (TOD) راهکاری مؤثر برای بهرهگیری از همه ظرفیتهای استان
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در جلسه کارگروه توسعه مبتنی بر حمل و نقل گفت: در این سیستم توسعه تنها اضافه کردن به شماره محورهای ارتباطی و تغییر و تحول در آنها مدنظر نیست، بلکه در این روش توسعهای همه بخشهای مهم اقتصادی، کشاورزی، صنعتی، اجتماعی و گردشگری باید دیده شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در جلسه کارگروه توسعه مبتنی بر حمل و نقل گفت: در این سیستم توسعه تنها اضافه کردن به شماره محورهای ارتباطی و تغییر و تحول در آنها مدنظر نیست، بلکه در این روش توسعهای همه بخشهای مهم اقتصادی، کشاورزی، صنعتی، اجتماعی و گردشگری باید دیده شوند.
به گزارش تیننیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین، مسعود حق لطفی در این جلسه که با حضور معاون عمرانی استاندار و نمایندگانی از این اداره کل، اداره کل راهآهن شمالغرب، شهرداری قزوین و مهندسین مشاور برگزار شد، عنوان کرد: قزوین دارای ظرفیتهای بسیاری است که باید بتوان در سیستم توسعه مبتنی بر حمل و نقل، راهکاری را برای بهرهگیری از آنها پیشبینی کرد.
وی افزود: دانشگاهی بودن شهر و جاذبههای تاریخی، مذهبی و گردشگری قزوین از جمله مهمترین بحثهایی است که در طرح و برنامههای در دست اقدام باید دیده شود.
حق لطفی اضافه کرد: همچنین با توجه به ۲ خطه شدن راهآهن قزوین-تهران، قزوین- زنجان و راهاندازی قطار قزوین - رشت و افزایش حجم مسافرین، توسعه ایستگاه راهآهن بسیار ضروری بوده و در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.
مسعود حق لطفی افزود: حمل و نقل یکی از مهمترین چالشهای مدیریت شهری است که در تمام دنیا برای رفع این چالشها توسعه بر مبنای حمل و نقل شکل گرفته و از آنجا که قزوین به خاطر وجود باغات سنتی امکانات رشد از خیلی جهات را ندارد و ترافیک آن نیز رو به افزایش است سیستم حمل و نقل ریل پایه از اساسیترین نیازهای شهر است.
مدیرکل راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه در قزوین طرح جامع شهری نهایی شده و همچنین از معدود شهرهایی است که طرح جامع ترافیک نیز دارد توسعه ایستگاه راهآهن مرکزی استان در دستور کار این دستگاه قرار گرفته و همچنین نیازهای کلی طرح TOD به وزیر راه و شهرسازی ارائه شده و مورد موافقت وزارتخانه نیز قرار گرفته است.
رئیس شورای حمل و نقل استان بیان کرد: یکی از مهمترین اهداف و رویکردهای ما در این طرح بازآفرینی نقاط هدف از جمله محله راهآهن است که این رویکرد، شرایط ایجاد طرح توسعه ایستگاه راهآهن را برای ما فراهم میکند.
حق لطفی افزود: طرح مطالعاتی این پروژه از سال ۹۴ آغاز و مشاور آن نیز تعیین شده و در این راستا استانداری، شهرداری، شرکت راهآهن جمهوری اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی استان مکاتبات لازم را به عمل آورده و همکاریها و هماهنگیهای لازم را انجام دادهاند.
سیستم TOD تنها یک بستر ارتباطی حمل و نقلی نیست
مهندس تنهایی مدیر طرح TOD نیز در این نشست بیان کرد: تهیه طرح جامع ایستگاهی از سیاستهای مهم وزارت راه و شهرسازی و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی است که باید گفت متأسفانه راهآهن در کشور ما تنها یک وسیله حمل و نقل مسافر دیده میشود.
تنهایی افزود: باید به این نکته توجه کرد که بر اساس تجربههای جهانی و در تمام دنیا فضای ایستگاه و محیط پیرامونی آن برای مسافران بسیار مهم و قابلتوجه است و به آن به عنوان یک فضای کامل شهری نگاه میکنند نه صرفاً یک وسیله حمل و نقل عمومی و این در حالیست که در قزوین به این نیازها در ایستگاه توجه نشده است.
وی افزود: اجرای این طرح در کشور ما حدود ۱۵ سال است که در حال اجرا است و طی انجام آن ۹ ایستگاه شامل ایستگاههای راهآهن گرمسار، قرچک، اسلامشهر، پیشوا، ورامین، کرج، هشتگرد، محمدیه و قزوین تحت عنوان قطار حومهای با رویکرد آمادهسازی برای همایش ریل پایهای پیشنهاد شده است.
تنهایی اظهار کرد: لازم است در بررسی این طرح به نکات مهمی همچون جمعیت مخاطب و نیازهای آن، رقبای راهآهن در ایستگاه از جمله خطوط اتوبوس و سواریهای رسمی و غیررسمی، مطالعات اجتماعی اقتصادی طبیعی و زیستمحیطی و حملونقل و ترافیک توجه کرده تا بتوانیم به یک چشمانداز کامل و جامعی از این طرح دست پیدا کنیم.
وی در پایان گفت: در این طرح بناست که تا سال ۱۴۱۰ ایستگاههای راهآهن کشور کارآمدتر و پویاتر باشند و ایستگاه قزوین نیز به عنوان خط پشتیبانی قطارهای راهآهن سراسری تهران - تبریز و تهران - رشت و نیز راه عبوری اصلی ترانزیتی شرقی، غربی و شمال کشور و به بهترین نحو ممکن به فعالیت خود ادامه دهد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.