◄ فهرست نام و شماره جاده ها و آزادراه و بزرگراه های ایران
با اجرای برنامه های عمرانی اول تا چهارم قبل از انقلاب تا سال ۱۳۵۷ طول راه ها به ۴۲ هزار کیلومتر و در برنامه عمرانی پنجم قبل از انقلاب به ۴۶۰ کیلومتر راه افزایش یافت. ایران در سال ۱۳۸۷، دارای ۱۴۶۵ کیلومتر آزادراه، ۵۴۶۸ کیلومتر بزرگراه بود.
فهرست جاده های ایران پیرامون بررسی در رابطه با جاده های ایران است. در پایان حکومت قاجاریه طول راه های ایران حدود ۳۹۰۰ کیلومتر بود. در دوران حکومت رضاشاه طول راه ها به ۲۴ هزار کیلومتر رسید. در آغاز انقلاب سفید محمدرضا شاه ایران دارای ۳۵۰۰۰ کیلومتر راه بود. با اجرای برنامه های عمرانی اول تا چهارم قبل از انقلاب سال ۱۳۵۷ طول راه ها به ۴۲ هزار کیلومتر و در برنامه عمرانی پنجم قبل از انقلاب به ۴۶۰ کیلومتر راه افزایش یافت. ایران در سال ۱۳۸۷، دارای ۱۴۶۵ کیلومتر آزادراه، ۵۴۶۸ کیلومتر بزرگراه بود.
به گزارش تین نیوز، ایران در سال ۱۳۸۹ دارای ۲۰۰٬۰۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و روستایی بود که از این مقدار ۸۰٬۰۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی و ۱۲۰٬۰۰۰ کیلومتر راه روستایی بود. در سال ۱۳۹۱، ایران دارای ۱۰٬۷۸۹ کیلومتر بزرگراه بود که در سال ۱۳۸۸، ۱٬۵۴۵ کیلومتر و در سال ۱۳۸۹ ۱٬۶۰۸ کیلومتر و در سال ۱۳۹۰، ۱٬۸۴۸ کیلومتر بزرگراه احداث شده بود. در دهه ۸۰، ۲۴۱٬۲۳۶ نفر در ایران بر اثر تصادفات رانندگی جان خود را از دست داده اند. استان تهران با ۲۸٬۴۰۸ کشته بیش ترین کشته در ایران را به خود اختصاص داده است که پس از آن خراسان رضوی با ۲۴٬۴۱۶ نفر و فارس با ۱۸٬۰۰۶ نفر در رتبه های بعدی بیشتری کشته ها در ایران هستتند.
بیش ترین فصل کشته ها در ایران، تابستان و بیش ترین ماه کشته ها بر اثر تصادف، شهریور است. فصل زمستان دارای کم ترین کشته در اثر تصادف است و همچنین ماه بهمن نیز به عنوان کم ترین ماه کشته های تصادف رانندگی در دهه هشتاد خورشیدی است.
پر ترددترین راه های ایران به ترتیب آزادراه کرج - تهران ، آزادراه قزوین - کرج، آزادراه تهران - کرج، بزرگراه چناران - مشهد، آزادراه کرج - قزوین، بزرگراه قایمشهر - ساری، آزادراه ساوه - تهران و جاده مخصوص کرج - تهران هستند.
تاریخچه شماره گذاری راه های ایران
اولین سابقه برای شماره گذاری راه ها در ایران به سالهای ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ برمیگردد، پس از اینکه در قالب تعهدات بین المللی و با اخذ وام از بانک جهانی بازسازی یا بهسازی بخش های اصلی راه شرقی-غربی بازرگان (نقطه عبورمرزی ایران/ ترکیه) - تبریز - زنجان - قزوین - تهران - آمل - ساری - گرگان - بجنورد - قوچان - مشهد - فریمان - تربت جام - دوغارون (نقطه عبور مرزی ایران/ افغانستان) ارتباط کشور ترکیه به افغانستان و نیز راه شرقی - غربی خسروی (نقطه عبور مرزی ایران/ عراق) - کرمانشاه- همدان- قزوین- تهران - قم - اصفهان - نایین - یزد - کرمان - بم - زاهدان - میرجاوه - میل ۷۲ (نقطه عبور مرزی ایران/ پاکستان) ارتباط کشور عراق به پاکستان، فراهم ساخت.
کمیسیون اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه سازمان ملل متحد در بانکوک راه های مذکور را به عنوان بخشی از راه های آسیایی که اروپا را از طریق ترکیه و ایران به افغانستان و پاکستان متصل ساخت و خاورمیانه عربی را از طریق عراق به ایران و پاکستان مرتبط نمود، انتخاب کرد. متعاقب آن برای اولین بار شماره راه مطرح شد و راه های مذکور به ترتیب 1A و 2A شماره گذاری گردید و وزارت راه نسبت به نصب تابلو شماره راه در مسیر راه های مذکور اقدام نمود. در اسفند ماه سال ۱۳۴۴ اداره کل آمار و بررسیها و در سال ۱۳۵۲ اداره کل طرح و برنامه وزارت راه اقدام به چاپ نقشه راه های ایران نمودند در این نقشه ها برای محورهای سراسری کشور شماره راه تعیین گردید، ضمناً شماره گذاری مذکور تابع قاعده خاصی نمی باشد.
در سال ۱۳۵۶ وزارت راه و ترابری قرارداد مطالعاتی "طرح ایمنی راه ها " را با شرکت انگلیسی به نام «دبلیو اس اتکینز اینترنشنال ترافیک- مشاور ایران» منعقد نمود. شرکت بر اساس قرارداد مذکور بخش های زیر را مورد مطالعه قرار داده است:
بخش ۱- سیستم شماره گذاری راه ها
بخش ۲- آیین نامه علایم راه
بخش ۳- گروه عملیاتی برای نصب علایم
بخش ۴- تأسیسات جانبی راه ها
بخش ۵- دستورالعمل سرویس کمکهای اولیه
بخش ۶- سیستم عوارض راه و طرح ایستگاه های مربوط
بخش ۷- سازمان ایمنی، رفاه و پلیس راه ها
بخش ۸- برنامه ریزی طرحهای ایمنی راه ها
ملاحظه می شود یکی از موارد منظور در شرح خدمات «شماره گذاری راه ها» است. شرکت مذکور فقط نسبت به شماره گذاری راه های سرتاسری اقدام می نماید. سیستم طراحی شده مبتنی بر ویژگی های زیر بوده است:
شماره گذاری به روش مشبک
شماره راه دو رقمی انتخاب شده است
راه های غرب به شرق زوج می باشند
راه های شمال به جنوب فرد می باشند
شماره های زوج از شمال به جنوب و شماره های فرد از غرب به شرق افزایش می یابد.
طرح شماره گذاری ارایه شده بوسیله مهندسین مشاور اتکینز برای اولین بار بر روی نقشه راه های ایران که وزارت راه و ترابری در سال ۱۳۵۷ بوسیله شرکت آمریکایی HNTB به چاپ رسانید درج گردید. با گسترش راه های کشور پس از انقلاب اسلامی و عدم جوابگویی طرح شماره گذاری انجام شده در سال ۱۳۵۶ و ضرورت پیاده کردن شماره گذاری راه ها در مسیرهای مختلف شبکه راه ها کمیته برنامه ریزی راه ها درخواست انجام مطالعه شماره گذاری راه ها را در سالهای ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷ به مرکز تحقیقات وزارت راه و ترابری ارایه داشت و متعاقب آن گروه کارشناسی عهده دار انجام این مهم شدند، در این مطالعه برای انواع راه ها شامل آزادراه، راه اصلی و راه فرعی شماره راه تعریف شد. شماره گذاری انجام شده برای مدتی اجرایی نشده و آثار این طرح بر روی نقشه راه های ایران در سال ۱۳۶۸ وجود ندارد. نقشه هایی که حاوی اطلاعات شماره راه می باشند عبارتند از:
۱- نقشه موقعیت بنادر-فرودگاه ها-راه ها – معاونت ساخت و توسعه بنادر و فرودگاه ها وزارت راه و ترابری- چاپ سازمان نقشه برداری کشور ۱۳۷۶
۲-نقشه راه های استان آذربایجان شرقی-چاپ اداره کل راه و ترابری استان آذربایجان شرقی ۱۳۷۷
۳-درکتابچه راهنمای رانندگان خارجی که به زبان انگلیسی است نقشه مسیرهای ترانزیتی با ذکر شماره راه ارایه شده است.
در سالهای ۱۳۶۶ و ۱۳۶۷ مطالعات مربوط به شماره گذاری راه های کشور از طریق مرکز تحقیقات وزارت راه و ترابری انجام شده است و برای اجراء به سازمانهای مربوط در وزارت راه و ترابری ابلاغ گردید. شماره راه های ارایه شده در طرح، در نقشه راه های کشور و در کتاب مخصوص رانندگان خارجی که در حمل و نقل ترانزیتی فعالیت دارند اعمال گردید و ادارات کل راه و ترابری در اولویت اول نسبت به تهیه تابلو شماره راه برای محورهای ترانزیتی و نصب در محلهای لازم اقدام نمودند.
ویژگیهای این طرح که به عنوان نقاط قوت تلقی می شوند به اختصار می توان به شرح زیر برشمرد:
۱- انتخاب روش مشبک
۲- شماره گذاری آزادراه ها
۳- تخصیص شماره های دو رقمی از ۱۱ تا ۹۹ برای بزرگراه ها و راه های اصلی (شریانهای اصلی)
۴- تخصیص شماره های سه رقمی از ۱۱۱ تا ۹۹۹ برای راه های فرعی
۵- حذف شماره های دارای صفر، از سیستم طرح شده
۶- برای راه های اصلی شرق به غرب شماره های زوج از ۱۲ تا ۹۸ منظور شده است
۷- برای راه های اصلی شمال به جنوب شماره های فرد از۱۱ تا ۹۹ منظور شده است
۸- برای راه های فرعی شرق به غرب شماره های زوج از ۱۱۲ تا ۹۹۸ منظور شده است
۹- برای راه های فرعی شمال به جنوب شماره های فرد از۱۱۱ تا ۹۹۹ منظور شده است
۱۰ - طراحی تابلوهای مورد نیاز طرح شماره گذاری
۱۱- تعیین محلهای نصب تابلو به صورت محدود شماره گذاری مذکور روی برخی از راه های شریانی کشور پیاده شده و تابلوهای لازم مطابق طراحیهای ارایه شده در مطالعه مذکور تهیه و نصب شده است.
۱۲- در نظر گرفتن شماره راه جهت تعدادی زیادی از راه های در دست ساخت یا در مرحله مطالعه در زمان تهیه دستورالعمل شیوه شماره گذاری موجود.
۱۳- در نظر گرفتن شماره راه خالی در محلهای مناسب جغرافیایی برای توسعه آینده شبکه راه ها .
۱۴- ارایه روش شماره گذاری برای مسیرهای منطبق شده بر یکدیگر.
۱۵- ارایه روش شماره گذاری برای مسیرهای ارتباطی متصل شونده بر یکدیگر.
۱۶- ارایه شماره راه برای راه های کمربندی و همچنین روش شماره گذاری برای کمربندی های مختلط نظیر کمربندی تهران (از آزادراه کرج تا جاده سمنان).
۱۷- راه های که قسمتی از آنها شرقی- غربی و قسمتی دیگر شمالی- جنوبی می باشد بر حسب آن نوع از مسیر که اکثریت طول راه را شامل می شود شماره گذاری می گردد.
۱۸- اخذ شماره راه فرعی از راه اصلی مربوط و توجه به راه اصلی ذیربط.
۱۹- وجود ۵۸۰ شماره باقیمانده جهت اعمال شماره گذاری درآینده در راه های فرعی.
۲۰-اعمال روش شماره گذاری جهت راه های کوتاه آنتنی در شهرها (از شماره ۱ به بالا) که اندازه و رنگ تابلوهای آنها با علایم سایر راه های فرق می کند.
۲۱- اعمال شماره گذاری راه ها ۱ تا ۹ با توجه به زمان ساخت که با توجه به متفاوت بودن رنگ تابلوهای اطلاعاتی آزاد راه ها با بقیه راه ها میتوان شماره
آزادراه ها را از ۱۱ به بعد ادامه داد.
همچنین در نقشه راه های کشور و یا اطلس راه های ایران که در سالهای اخیر بوسیله وزارت راه و ترابری و بخش خصوصی به چاپ رسیده شماره گذاری مذکور عیناً درج گردیده است. در ذیل نمونه ای از بخشی از اطلس راه های ایران ارایه گردیده است. مواردی که به عنوان نقاط ضعف طرح شماره گذاری موجود می توان به اختصار ذکر نمود عبارتند از:
۱- گسترش راه ها طی دو دهه اخیر به ویژه در احداث آزاد راه ، بزرگراه و راه اصلی (راه های شریانی) و راه های فرعی یا انجام عملیات بهسازی محورهای مختلف مانند تبدیل راه روستایی به راه فرعی و راه های فرعی به راه های اصلی و همچنین راه های اصلی به بزرگراه موجب گردیده است که شماره گذاری موجود جوابگوی کلیه راه ها نشده وبازنگری آن ضرورت یابد.
۲- تخصیص شماره ۱تا ۹ برای آزادراه ها کافی نیست و نیاز به تغییر دارد.
۳-شماره گذاری آزادراه ها باتوجه به زمان ساخت و شروع بهره برداری از آنها از شماره ۱ آغاز می شود و به شماره ۹ ختم می گردد اما در اجرا، این رویه پیشنهادی در طرح انجام نشده است.
۴-جزییات مربوط به طراحی شماره راه و علایم اطلاعاتی مربوط (شامل ارتفاع حروف، عرض نوار حاشیه، فواصل استاندارد و…) ارایه نگردیده است.
۵-صحیح نبودن طرح برخی علایم و شماره راه ها نظیر طرحهای زیر: -در طرحهای ۳ و ۶ تعداد پیام ها و شماره راه های ارایه شده زیاد می باشد و رانندگان فرصت خواندن پیامها را ندارند. -اعمال شماره راه و طراحی تابلوی ۷، ۱۰، طرحهای ادامه پل کلاک و طرح ۱۳ صحیح نمی باشد. -طرح تابلوی شماره ۱۵ به دلیل زیاد بودن تعداد پیامها و شماره راه های ارایه شده صحیح نمی باشد.
۶- جهت علایم تأیید کننده شماره راه در آزادراه ها و راه های فرعی ابعاد و اندازه ای ارایه نگردیده است.
۷- با توجه به نصب علایم پیش آگاهی قبل از تقاطع ها و ارایه شماره در این تابلوها به تابلوهای تأیید کننده شماره راه (علایم ساده شماره گذاری) قبل از تقاطع ها نیازی نمی باشد.
۸- عدم انتخاب یک شماره برای یک محور سرا سری، برای مثال برای محور سراسری بازرگان – سرخس سه شماره منظور است، بخش اول بازرگان – تهران شماره ۳۲ و بخش دوم تهران – مشهد شماره ۴۴ و مشهد – سرخس شماره ۲۲ که ضمن ایجاد مشکل برای رانندگان موجب مصرف بی رویه شماره ها نیز می گردد.
۹- در کریدورهایی که دو نوع راه به موازات هم موجود است (آزاد راه و راه اصلی) تکلیف شماره راه مشخص نیست.
۱۰- راه های ترانزیتی در شماره گذاری لحاظ نشده است.
۱۱- راه های آسیایی در قلمرو ایران در شماره گذاری لحاظ نشده است.
۱۲- افزایش شماره فرد و زوج از شمالی ترین نقطه در جهت شمال به جنوب برای شماره های فرد و در جهت غرب به شرق برای شماره های زوج میباشد. این نزدیکی شماره ها موجب اشتباه برای تردد کنندگان است. در کشورهای توسعه یافته برای راه های غرب به شرق افزایش شماره از جنوب به شمال انتخاب میگردد. با توجه به سوابق ارایه شده در خصوص شماره گذاری راه های برون شهری ایران، شماره های فرد (۱۱ تا ۹۹) به مسیرهای شمالی جنوبی و شمارههای زوج (۱۲–۹۸) به مسیرهای شرقی غربی اختصاص یافته است و شماره معابر از شرق به غرب و همچنین از جنوب به شمال افزایش مییابد.
آزادراه های ایران
فهرست آزاد راه های ایران اشاره به آزاد راه های احداث شده در ایران دارد. هم اکنون ایران دارای ٢٨٠٠ کیلومتر آزاد راه می باشد.
شماره آزادراه |
مسافت کیلومتر |
شهر مبدا |
شهر مقصد |
شهرهای در مسیر |
نام جاده ها | وضعیت | توضیحات | |
آزاد راه 1 |
183 |
قزوین |
رشت |
لوشان، |
جاده 49 |
قزوین - رشت | فعال | آزاد راه 1 یا آزاد راه قزوین -رشت آزاد راهی است که شمال ایران واقع شده است و شهرهای قزوین و رشت را به همدیگر متصل می نماید. این آزاد راه بخشی از بزرگراه شمال ایران است که در نزدیکی آزاد راه 2 شمال - جنوب ایران پایان می یابد. این آزاد راه همچنین بخشی از کریدور شمال - جنوب ایران است. |
آزادراه 2 (ادامه) | مشهد | آبیک |
مشهد، باغچه، ملک آباد، نیشابور، سمنان، گرمسار، قم، چرمشهر، آبیک |
کنار گذر شمالی مشهد - آبیک | کنارگذر شمالی مشهد | فعال | همچنین حدفاصل مشهد تا باغچه در استان خراسان رضوی به طول 40 کیلومتر در نقشه ها با شماره 2 مشخص گردیده است. در صورت تکمیل نیمه شرقی این آزاد راه ارتباط نیمه شرقی و غربی کشور به صورت مستقیم برقرار میشود. آزادراه 2 از مهم ترین خطوط ترانزیت کشور ایران است که در جهتی شرقی -غربی از پایتخت کشور، شهر تهران، به بزرگترین مرکز اقتصادی شمال غرب کشور، تبریز و دومین شهر ایران مشهد، وصل شده است. | |
مشهد - باغچه | فعال | |||||||
مشهد ملک آباد | در دست ساخت | |||||||
باغچه - نیشابور | در دست مطالعه | |||||||
نیشابور - سمنان | در حال ساخت | |||||||
سمنان - گرمسار | در حال ساخت | |||||||
گرمسار- قم | فعال | |||||||
چرمهشر- آبیک | فعال | |||||||
آزاد راه 2 |
600 |
تهران |
تبریز |
کرج، |
بزرگراه محمد علی جناح جاده 32 جاده 59 آزادراه 1 جاده 49 جاده 35 جاده 24 |
تهران - کرج | فعال |
آزاد راه 2 آزاد راهی است در ایران که از تهران به سوی شمال غرب تا شهر تبریز می رود. این بزرگراه تقاطع بزرگراه شیخ فضل الله نوری با بزرگراه آیت الله مهدوی کنی(بخشی از بزرگراه آزادگان) در غرب تهران را به جاده 14 در غرب فرودگاه بین المللی تبریز متصل می کند. در برنامه توسعه این بزرگراه قرار است این بزرگراه تا مرز ایران با ترکیه امتداد یابد. این بزرگراه در مسیر خود از شهرهای زنجان، تاکستان، قزوین، و کرج عبور می کند. آزاد راه مشهد - تهران درحال ساخت است، آزاد راه تبریز - بازرگان نیز در 3 قطعه در حال ساخت است که به ادامه آزادراه 2 متصل خواهد شد. قطعه 1 (آزادراه تبریز-مرند) در مراحل اتمام ساخت قرار دارد. |
کرج - قزوین | فعال | |||||||
قزوین - زنجان | فعال | |||||||
زنجان - تبریز | فعال | |||||||
تبریز - بازرگان | در حال ساخت | |||||||
آزاد راه 3 |
121 |
تهران |
چالوس |
قطعه 1 و 4 |
فعال | آزاد راه 3 ایران یا آزاد راه تهران - شمال نام یک پروژهٔ راه سازی در ایران است که قرار است تهران را به چالوس و نوشهر پیوند دهد. هم اکنون قطعات 1 و 4 این آزادراه در دست بهره برداری و قطعات 2 و 3 در دست ساخت هستند. | ||
آزاد راه 5 |
415 |
تهران |
سربندر |
پردیس، |
جاده 79 |
پردیس - تهران | فعال | آزاد راه 5، آزاد راهی است که از تهران آغاز می شود و شهر های مرکز و غرب ایران را به شهر های جنوب و بندر امام خمینی متصل می کند. این آزاد راه بخشی از محور شمال به جنوب می باشد. آزاد راه تهران - ساوه یکی از بخش های فعال این آزاد راه در فاصله تهران تا ساوه است. |
تهران - ساوه | فعال | |||||||
ساوه - سلفچگان | فعال | |||||||
قم - سلفچگان- اراک | در دست ساخت | |||||||
اراک - خرم آباد | قطعه 2-3-4 فعال |
|||||||
خرم آباد- پل زال- اندیمشک | فعال | |||||||
اندیمشک - اهواز | در دست ساخت | |||||||
اهواز - بندر امام خمینی | فعال | |||||||
آزاد راه 6 |
175 |
ساوه |
همدان |
آزادراه5 |
ساوه - همدان | فعال |
آزاد راه 6 نام آزاد راهی است که مرکز ایران را به غرب ایران متصل میکند. |
|
همدان - کرمانشاه | در دست ساخت | |||||||
کرمانشاه - خسروی | در دست ساخت | |||||||
آزاد راه 7 |
465 |
تهران |
مبارکه |
قم، |
بزرگراه کاظمی، |
تهران - قم | فعال | آزاد راه 7 ، آزاد راهی در مرکز ایران است. این آزاد راه از بزرگراه آزادگان تهران آغاز می شود و در انتهای مسیر با آزاد راه ذوب آهن اصفهان ادغام می گردد. همچنین ادامه این آزاد راه از اصفهان تا ایزدخواست در دست مطالعه و از ایزدخواست تا شیراز در حال ساخت است . |
قم - کاشان | فعال | |||||||
کاشان - نطنز | فعال | |||||||
نطنز - اصفهان | فعال | |||||||
کنارگذر اصفهان | قطعه 1و 2 فعال | |||||||
اصفهان - شیراز | در دست ساخت | |||||||
شیراز - بوشهر | در دست مطالعه | |||||||
بندر عباس- بندر شهید رجایی | فعال | |||||||
آزاد راه 9 |
32 |
شاهین شهر |
اصفهان |
جاده 65 |
اصفهان - شاهین شهر | فعال | آزاد راه 9 یا آزاد راه معلم ، آزاد راهی در مرکز ایران واقع در استان اصفهان است. این آزادراه حدود 32 کیلومتر درازا دارد و بلوار کاوه را به جادهٔ 65 متصل می کند. | |
آزاد راه 16 |
167 |
تبریز |
ارومیه |
تبریز - ارومیه | قطعات 1-2-4 فعال، قطعات 3-5-6 در دست احداث |
آزاد راه تبریز - ارومیه یک پروژه آزادراهی نیمه ساخته در شمال غرب ایران است. این آزادراه از استان آذربایجان شرقی شروع میشود و در آذربایجان غربی به پایان می رسد و دو شهر تبریز و ارومیه را به هم متصل می کند. این آزادراه به پل روی دریاچه ارومیه که ارومیه را از طریق تبریز و آزادراه 2 به سایر نقاط کشور متصل می کند، به ختم می شود. | ||
آزاد راه 51 |
28 |
اصفهان |
زرین شهر |
آزادراه کنارگذر غربی اصفهان |
اصفهان - زرین شهر | فعال | آزاد راه ذوب آهن آزاد راهی در استان اصفهان در مرکز ایران است که اصفهان به حومه های جنوب غربی و شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان که این آزاد راه نام خود را از آن گرفته، متصل می سازد. |
آزادراه های در دست احداث یا در دست مطالعه
شماره ردیف | نام | وضعیت |
1 | آزادراه کنارگذر شرقی اصفهان | قطعات ۱ و ۲ تکمیل شد ولی قطعه ۳ در دست احداث است و سال ۱۴۰۲ تکمیل خواهد شد. |
2 | آزادراه کنارگذر شمالی کرج | در دست احداث و احتمال تکمیل در مرداد ۱۴۰۲ |
3 | آزادراه تبریز - ارومیه | قطعات ۱ و ۲ و ۴ فعال، قطعات ۳ و ۵ و ۶ در دست احداث |
4 | آزادراه مراغه - هشترود | در دست احداث و احتمال افتتاح قطعات ۲ و ۳ در اواخر سال ۱۴۰۱ |
5 | آزادراه سیرجان - بندرعباس | قطعه کنارگذر سیرجان در هییت دولت به تصویب رسید و قطعات دیگر در انتظار تصویب توسط دولت هستند. |
6 | آزادراه مشهد - بجنورد - گرگان | قطعه مشهد - چناران در دست احداث (احتمالا در خرداد ۱۴۰۲ افتتاح میشود) و قطعه چناران-قوچان در هییت دولت به تصویب رسید. قطعه قوچان - بحنورد-گرگان در انتظار تصویب توسط دولت هستند. |
7 | آزادراه کرمان - بندرعباس | در هییت دولت به تصویب رسید. |
8 | آزادراه گرگان - ساری - رشت | فاز ساری - قایمشهر در دست احداث، فازهای قایمشهر - آمل و چابکسر - سنگر در دست مطالعه و بقیه قطعات در انتظار تصویب توسط دولت هستند. |
9 | آزادراه نطنز - سیرجان | فاز نطنز-اردکان در دست مطالعه، فاز اردکان - انار در هییت دولت به تصویب رسید و فاز انار-سیرجان در انتظار تصویب توسط دولت است. |
10 | آزادراه پارسیان - لامرد | در هییت دولت به تصویب رسید. |
11 | آزادراه شیراز - بوشهر | در دست مطالعه |
12 |
آزادراه شیراز - فیروزآباد - جم
|
در انتظار تصویب توسط دولت |
13 | آزادراه تهران - شمال | قطعات ۱ و ۴ تکمیل شد. قطعه ۲ در دست احداث و احتمال افتتاح آن در پایان سال ۱۴۰۱، قطعه ۳ در دست مطالعه |
14 | آزادراه قزوین - رشت | فقط فاز منجیل-رودبار در دست احداث است (احتمال افتتاح در آخر سال ۱۴۰۱) |
15 | آزادراه حرم تا حرم | فازهای مشهد - باغچه و قم - گرمسار تکمیل شدند. قطعات مشهد - ملک آباد و سمنان - گرمسار (احتمال تکمیل در قبل از پایان سال ۱۴۰۲) در دست احداث؛ فاز باغچه - نیشابور در هییت دولت به تصویب رسیده و فاز نیشابور - سمنان در انتظار تصویب توسط دولت هستند. |
16 | آزادراه کربلا | قطعه ساوه - همدان تکمیل شد. قطعات بیستون - کرمانشاه و کرمانشاه - حمیل در دست احداث (احتمال افتتاح فاز بیستون - کرمانشاه - حمیل در سال ۱۴۰۳) و قطعات همدان - بیستون و کرمانشاه - خسروی در دست مطالعه هستند. |
17 | آزادراه بندرامام - اهواز - خرم آباد - اراک - تهران | قطعات آزادراه های اراک - بروجرد، باند دوم کنارگذر شمالی اراک (احتمال تکمیل اراک-بروجرد و کنارگذر شمالی اراک در سال ۱۴۰۱)، سلفچگان - قم و کنارگذر غربی قم در دست احداث هستند.(احتمال تکمیل سلفچگان - قم و کنارگذر غربی قم در سال ۱۴۰۲) قطعات اهواز - اندیمشک، اراک-راهجرد و پردیس - بومهن در دست مطالعه و قطعات راهجرد - سلفچگان و کنارگذر جنوبی قم در هییت دولت به تصویب رسید. |
18 | آزادراه اصفهان - شیراز | فاز شیراز - ایزدخواست در دست احداث می باشد ولی قطعه ۱ تا ۶ آن تا اواخر سال ۱۴۰۱ کامل میشود. فاز ایزدخواست - اصفهان در دست مطالعه است و فاز پایانی کنارگذر غربی اصفهان در انتظار تصویب توسط دولت است. |
19 | آزادراه تبریز - بازرگان | قطعه تبریز - مرند در دست احداث است. (۴۰ کیلومتر از آزادراه تبریز - مرند اوایل آبان ۱۴۰۱ افتتاح میشود.) قطعه مرند - ایواوغلی در دست مطالعه است و قطعه ایواوغلی - ماکو - بازرگان در هییت دولت به تصویب رسید. |
20 | آزادراه حمیل - ایلام | |
21 |
آزادراه اهواز - اصفهان
|
فاز ایذه - لردگان در دست مطالعه است و بقیه فازها در انتظار تصویب توسط دولت هستند. |
22 | آزادراه تهران - آمل | در انتظار تصویب توسط دولت |
23 | آزادراه چرمشهر -بومهن | در دست مطالعه |
24 | آزادراه تبریز - اهر - باکو | در انتظار تصویب توسط دولت |
25 | آزادراه بوشهر - عسلویه | در انتظار تصویب توسط دولت |
26 | آزادراه بیرجند - باغچه | در انتظار تصویب توسط دولت |
27 |
آزادراه سلفچگان - اصفهان
|
در انتظار تصویب توسط دولت |
28 | آزادراه مشهد - سرخس | در انتظار تصویب توسط دولت |
29 | آزادراه قم - ساوه - تاکستان | در انتظار تصویب توسط دولت |
30 | آزادراه لوشان - اردبیل - باکو | در انتظار تصویب توسط دولت |
31 | آزادراه همدان - سنندج - مریوان | در انتظار تصویب توسط دولت |
32 | آزادراه سده - یاسوج | در انتظار تصویب توسط دولت |
33 | آزادراه آذرشهر - سقز | در انتظار تصویب توسط دولت |
34 | آزادراه مرند - جلفا | در انتظار تصویب توسط دولت |
35 | آزادراه نظرآباد - تاکستان(کنارگذر جنوبی قزوین) | در دست مطالعه |
36 | آزادراه کنارگذر شرقی ارومیه | در دست مطالعه |
37 | آزادراه خوی - رازی | در انتظار تصویب توسط دولت |
38 | آزادراه میامی - جاجرم - قوچان | در انتظار تصویب توسط دولت |
39 | آزادراه بندرامام - بهبهان | در انتظار تصویب توسط دولت |
40 | آزادراه اهواز - خرمشهر - آبادان | در انتظار تصویب توسط دولت |
41 | آزادراه نایین - اصفهان | در انتظار تصویب توسط دولت |
42 | آزادراه سپیدان - شیراز - بندر خمیر | در انتظار تصویب توسط دولت |
43 | آزادراه مراغه-تمرچین | در انتظار تصویب توسط دولت |
44 |
آزادراه بندرخمیر - بندر شهیدرجایی - بندرعباس - میناب
|
در انتظار تصویب توسط دولت |
جاده ها و بزرگراه های ایران
شماره جاده | مسافت (کیلومتر) | شهر مبداء | شهر مقصد | شهرهای در مسیر |
جاده 11 | 325 | جلفا | بانه | خوی، سلماس، ارومیه، مهاباد، سردشت |
جاده 12 | 572 | پلدشت | بیله سوار | جلفا، پارس آباد |
جاده 14 | 460 | مشگین شهر | سلماس | اهر، تبریز، شبستر |
جاده 15 | 375 | کرمانشاه | سقز | روانسر، پاوه، مریوان |
جاده 16 | 428 | آستارا | سرو | اردبیل، سراب، تبریز، ارومیه |
جاده 17 | 252 | اسلام آباد غرب | مهران | ایوان، ایلام |
جاده 18 | 268 | مراوه تپه | بندر گز | کلاله، گنبد کاووس، آق قلا، بندر ترکمن، بندر گز |
جاده 19 | 173 | پل دختر | اسلام آباد غرب | |
جاده 21 | 879 | ایلام | جلفا | مرند، تبریز، بناب، میاندوآب ، بوکان، سنندج، کرمانشاه، سرابله |
جاده 22 | 1327 | سرخس | خلخال | مشهد، بجنورد، گرگان، ساری، چالوس، رشت |
جاده 23 | 390 | همدان | میاندوآب | بهار، بیجار، تکاب |
جاده 24 | 142 | هشترود | بناب | هشترود، مراغه، بناب |
جاده 26 | 151 | میاندوآب | پیرانشهر | مهاباد، پیرانشهر |
جاده 27 | 245 | خمارلو | تبریز | کلیبر، اهر |
جاده 31 | 539 | پارس آباد | خلخال | |
جاده 32 | 880 | تهران | بازرگان | کرج، قزوین، تاکستان، زنجان، تبریز، مرند، بازرگان |
جاده 33 | 155 | اردبیل | بیله سوار | گرمی |
جاده 35 | 494 | زنجان | خرم آباد | بیجار، قروه، سنقر، نورآباد |
جاده 36 | 330 | بردسکن | تایباد | تربت حیدریه، کاشمر، خلیل آباد |
جاده 37 | 1470 | تاکستان | خرمشهر | همدان، ملایر، بروجرد، خرم آباد، اندیمشک، شوش، اهواز |
جاده 38 | 158 | تهران | تاکستان | شهریار، بویین زهرا |
جاده 39 | 123 | اندیمشک | آبادان | |
جاده 41 | 527 | خرمشهر | اندیمشک | اهواز، شوشتر، دزفول |
جاده 43 | 78 | ماهشهر | رامهرز | رامشیر |
جاده 44 | 860 | مشهد | تهران | سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار، نیشابور |
جاده 45 | 194 | رامهرمز | بندر دیلم | بهبهان |
جاده 46 | 300 | همدان | مریوان | همدان، سنندج |
جاده 47 | سلطانیه | شاهین شهر | ||
جاده 48 | 406 | ساوه | قصر شیرین | همدان، اسدآباد، کنگاور، کرمانشاه، اسلام آباد غرب، کرند غرب، سرپل ذهاب |
جاده 49 | ساوه | آستارا | بویین زهرا، قزوین، رشت، رضوانشهر، تالش | |
جاده 51 | 1505 | اصفهان | شلمزار | فلاورجان، زرین شهر، شهرکرد |
جاده 52 | اراک | کنگاور | ملایر، نهاوند | |
جاده 53 | 62 | شهرکرد | بروجن | |
جاه 55 | 547 | بوشهر | اصفهان | نورآباد (فارس)، یاسوج، بروجن، مبارکه |
جاده 56 | 260 | قم | بروجرد | اراک، شازند |
جاده 58 | 220 | کاشان | الیگودرز | دلیجان، محلات، خمین |
جاده 59 | 160 | کرج | چالوس | |
جاده 62 | 655 | طبس | دورود | نایین، اصفهان، نجف آباد، تیران، داران، الیگودرز، ازنا، |
جاده 63 | 128 | شهرضا | یاسوج | سمیرم |
جاده 64 | 271 | مهران | اندیمشک | دهلران، مهران |
جاده 65 | 1208 | تهران | سیراف | اسلام شهر، ساوه، دلیجان، شاهین شهر، اصفهان، شهرضا، آباده، مرودشت، شیراز، فیروزآباد، جم |
جاده 67 | 807 | یاسوج | بندرلنگه | اردکان، شیراز، جهرم، لار، بستک |
جاده 68 | 696 | اشکذر | بیرجند | طبس |
جاده 71 | 1244 | تهران | بندرعباس | قم، کاشان، نطنز، یزد، شهربابک، سیرجان |
جاده 72 | 503 | شهرضا | اهواز | بروجن، ایذه، باغ ملک، رامهرمز |
جاده 77 | 200 | تهران | محمودآباد | رودهن، آمل |
جاده 78 | 647 | یاسوج | زرند | اقلید، ابرکوه، یزد |
جاده 79 | 247 | تهران | قایم شهر | فیروزکوه، پل سفید، قایم شهر |
جاده 81 | 494 | ساری | خور | |
جاده 82 | 285 | مهریز | شهربابک | مروست، هرات |
جاده 83 | 211 | گنبدکاووس | شاهرود | آزادشهر |
جاده 84 | 824 | میرجاوه | انار | زاهدان، بم، ماهان، کرمان |
جاده 86 | 1248 | شیراز | اهواز | دوگنبدان، بهبهان |
جاده 87 | 316 | بجنورد | بردسکن | اسفراین، سبزوار |
جاده 88 | 280 | سیرجان | جیرفت | شهرستان بافت |
جاده 91 | 1720 | فیض آباد | میناب | فردوس، راور، کرمان، جیرفت، کهنوج |
جاده 92 | 1124 | فسا | ایرانشهر |
فسا، داراب، حاجی آباد، شهرستان کهنوج، ایرانشهر
|
جاده 93 | 697 | نرماشیر | چابهار | بم پور، نیک شهر |
جاده 94 | 905 | اهرم | بندرعباس | اهرم، فراشبند، فیروزآباد، خنج، لار |
جاده 95 | 1636 | مشهد | چابهار | تربت حیدریه، بیرجند، زاهدان |
جاده 96 | 1150 | خرمشهر | بندر عباس | آبادان، ماهشهر، بندر گناوه، برازجان، اهرم، خورموج، بندر کنگان، عسلویه، بندر لنگه |
جاده 97 | 200 | مشهد | تایباد | فریمان، تربت جام |
جاده 98 | 493 | میناب | چابهار | |
جاده 99 | 940 | سرخس | زابل | هامون |
ازادراه تبریز مرند 40کیلومتر ابتدایی ان دقیقا کی افتتاح میشه؟اگه میشه خبر رسانی کنید
آزادراه 10 کجاست ؟ توی سایت دیدم تازه به تصویب هیئت دولت رسیده اونوقت ما را پارسال جریمه کردنداونجا !! خوب دستتون تو جیب مردمه میگین مبلغش کمه کسی پیگیری نمی کنه اما روی هم که جمع بشه دریا میشه
قتلگاه گنبد _ بندرترکمن تو این 43 سال درست نکردید.
سلام
آزاد راه شیراز - اصفهان در چه وضعیتی قرار دارد. دقیقا گزارش فرمایید با تشکر
ازاد راه شماره ۲۰ کجاست
آزاد راه بیست کجاست بنده هر روز در بزرگراهی که نمیدانم کجاست و تردیدی ندارم دارم جریمه میشوم
از جریمه کننده بپرسید
بزرگراه ۸ کجاست عوارضش برا من اومده
آزاد راه۲۴ کجاست
بزرگ راه ۲۰ کجاست
مدت هاست از شماره 09820001900 شماره پلاک و پیامک میکنه و میگه عوارض بزرگراه بوشهر برازجان و باید پرداخت کنید درغیر این صورت جریمه میشید. برای پرداخت لینک سایت آنی رو هم میفرسته.
ولی اصلا اون مسیر عوارضی نداره
ب پلیس هم نشون دادم اطلاعی نداشت گفت شاید کلاهبرداری هست. چرا کسی پیگیری نمیکنه یک ساله داره پیام میاد
برای خودرو من دیروز یعنی۲۵ آبان زنگ زدن فردا بیا ماشینتو تحویل بگیر از نمایندگی یعنی هنوز تحویل نگرفتم عوارض ازاد راه اومده ۱۶ آبان و ۱۸ آبان
واقعا کسی میدونه آزاد راه ۲۰ کجاست من اصلا تردد آزاد راهی ندارم اما کلی از این آزاد راه جریمه شدم
سلام به فاصله ده دقیقه دو تا عوارض بزرگراهی برای من آمده ویا اینکه از بزرگراههائیکه اصلأ یک بار هم تردد نکردم بیشتر از دویست هزار تومان فکر نمیکنم کسی هم پاسخگو باشد پول زور وده
چندی پیش ماشینم سرقت شده وازآنیرومدام پیام کسرازاعتبارآنیرومیادبه شماره ای که بجای ایران ۳۰نوشته ایران۶۸ وازعوارض من کسرشده ولی شماره ماشین موردنظرباشماره من ارتباطی نداره.وحتی ماشین راتوقیف نمیکنن الآن هم یک عوارض ازبزرگراه۱۰ به شماره ماشین خودم اومده ولی ماشین توقیف نشده تکلیفم چیه؟
آزاد راه بیست ۲۰ بین حمیل وایلام هست البته تازه کلنگ زنی شده بوجه نداره از ماشین های بدبخت عوارض پیش میگیرن که ۲۰سال اینده ساخته بشه
آزاد راه ۲۰ اطراف کرج به سمت قزوین هست...
آزادراه ۱۰و۲۱ و ۳۲۷ کجاست
نمیتونم پیداشون کنم که عوارض کجارو دارم پرداخت میکنم
سلام آزاد راه 327 کجاست عوارضی برای من میاد
بزرگراه ۳۲۷کجاست؟چرا نام بزرگراه را نمیدهند که اینقدر سرگردان نشویم
ازادراه ٣٢٧ تونل البرز در ازادراه تهران شمال هست
بزرگراه۳۲۷کجامیشه دوتا جریمه برام اومده
جدیدا از هر کسی میپرسم میگه از بزرگراه ۳۲۷ عوارض واسم اومدهاونم واسه خیلی قبل.
درصورتیکه عوارضو به موقع پرداخت کردم
حالا که عوارض الکترونیکی شده که مثلا مردم معطل نباشن چرا درست و حسابی پیامک نمیاد و اسم بزرگراه رو نمیگه . در فاصله ده دقیقه چند تا عوارض آمده با چند تا شماره والله دیگه خسته شدیم اینقدر با روح و روان ملت بازی نکنید . جواب پس دادنی هم هست
بزرگراه 327 کجا هست برای من 50 هزار تومن عوارض اومده
مگر دروازه بهشت بوده؟
این خراب شده 327 کجا هست که من نرفتم و عوارض برام اومده؟
اخهچه وضعیه . من هر ده روز یکبار عوارض چک میکنم پرداخت میکنم . الان عوارض بزرگراه ۳۲۷ اومده مال پارساله . اخه چخبرهههه ۶۰ هزار تومن
بزرگراه 327 برای من هم اومده
کجاست واقعا ؟
واسه منم اومده ۳۲۷
یکبار از بزرگراه تهران شمال استفاده کردم عوارضش رو هم نقدی گرفتن
دوباره یکماه بعد عوارض اومده ۵۰ تومن
🤬🤬🤬🤬
مدیر عزیز من کل گوگل و گشتم تا بفهمم این کد 627 مربوط به کجا هست به تمام مقدسات برای. من در عرض 1سال 11بار 50 هزار تومان عوارض ثبت شده میخوام برم تعویض پلاک میگه باید اول پرداخت کنی خوب بگید برا کا هست من پرداخت کنم این کم کاری ها و دم انتخابات نکنید چرا 550تومن من بپردازم و ندونم عوارض کجا هست
آزاد راه شمال بالا سایت اصلی زده که عوارض آزادراه چالوس هنوز درسیستم ثبت نشده
ببخشید جاهایی که برای من عوارضی صادر کرده اصلا من اون جاها نرفتم چکار باید بکنم؟؟
الان یکساله که هرچند وقت یکبارعوارضی بزرگراه ۲۷ وبزرگراه ۴ برای پلاک ما۵۹۰۰۰۰تومان می اید.وماهم چون کامیون هستیم.پرداخت می کردیم.تاجدیدا دومورد متوجه شدم که کامیون داخل پارکینگ،بازم عوارضی اومده وجالب اینکه ساعت ترددداره.پس این همه عوارض که ما پرداخت کردیم بابت پلاک چه کسی هست.به کجا بایدشکایت کنیم.بعد از یکسال تازه متوجه شدم.
با سلام من اهل شهرستان تربت جام هستم من سه سال هست به تبریز نرفتم ولی برای پلاک من پیامک میاد من رفتم اداره راه میگه بخش خصوصی هست مربوط به ما نمیشه لطفاً اگر مسولیت این بخش آزاد راه می بینید اقدام بفرمایید
09383387612
اتومبیلی دربزگراه شماره 10قبض صادرشده ماهم پرداختیم درلیست بزرگراههاساخت این بزرگراه به تصویب رسیده ولی هنوزساخته نشده ولی برای عبورازبزرگراهی که ساخته نشده قبض صادرشده !!!!!!!صدرحمت به دزدسرگردنه
من از بزرگراه ۱۲ تردد نداشتم عوارض اومده برام
آزادراه 10 کجاست که برتی من عوارض اومده
سیستم ها رو الکترونیکی کردن هر جور دوست دارن حساب کنن
کسی هم پیگیر نیست
کلاه بزرگی که سر مردم گذاشتید
سلام جاده ۸۵ مهریز یزد به نی ریز فارس را ذکر نکردید چرا ؟! جاده ۸۲ هم به جای مهریز شهربابک باید ذکر شود صفاشهر زرند
جدول کد بزرگراه ها را چطور پیدا کنم
آزادراه ۴ کجاست لطفا هرمیدونه جواب بده
بنده۶صبحخواببودمبرام
عوارضآزادراهکد۲۳آمد
اعتراضکردمگفتندتردد
داشتی
ارهروحمنبود
لعنتخدابرظالم
آزاد راه ۱۷ کجاست هرچند وقت برایم عوارض میای بنده عوارض را نقدی و پرداخت کردم پس چرا ،،،،
ازادراه
آزاد راه شماره ۱۲کجاس کلی برام عوارض اومده
عوارض آزادراه الغدیر چه قدره؟
هم زمان با فاصله زمانی چهل دقیقه برایم عبور از بزرگراههای شماره 11(تبریز ارومیه) و 23(همدان بیجار) قبض آزادراهی ثیت شده و برای اینکه جریمه تعلق نگیرد مجبور به پرداخت شدم و مراجع اعتراض هم شماره های اعلام شده نه پیامک قبول میکند نه به تلفن جواب میدهد . عجبا!!!!!تا کی می خواهید جیب مردم را بزنید .؟ صد رحمت به دزدهای سرگردنه قدیم مراد بیک.
سلام خسته نباشید
بزرگراه ۳ کجاس؟
عوارضی۶۵۰۰تومن دارد