معجزه اقتصادی با کمک صنعت ریلی
شبکه خدمات قطارهای باری چینی در حال حاضر به ۲۲۴ شهر در ۲۵ کشور اروپایی می رسد و بیش از ۱۰۰ شهر را در ۱۱ کشور آسیایی به هم متصل می کند
اوایل تابستان امسال یک قطار باری چین- اروپا با صدای سوت بلند، به آرامی، ایستگاه ووجیاشان در ووهان، مرکز استان هوبی در مرکز چین را ترک کرد. مقصد این قطار که با ۵۵ کانتینر منسوجات، لوازم و تجهیزات پزشکی، محصولات الکترونیکی و سایر کالاها پر شده بود، هزاران مایل دورتر در غرب و مشخصا شهر دویسبورگ آلمان بود. با حرکت این قطار، سفرهای ریلی باری چین- اروپا در سال جاری ۱۹روز زودتر از سال قبل از ۱۰ هزار سفر عبور کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری ریل نیوز ، به گفته شرکت راه آهن دولتی چین، شبکه خدمات قطارهای باری مذکور در حال حاضر به ۲۲۴ شهر در ۲۵ کشور اروپایی می رسد و بیش از ۱۰۰ شهر را در ۱۱ کشور آسیایی به هم متصل می کند. این بدان معنی است که این خط ریلی تقریبا کل منطقه اوراسیا را پوشش می دهد. علاوه بر این، قطارهای مورد اشاره در سال جاری بیش از ۰۸/۱ میلیون کانتینر(TEU) کالا جابه جا کرده اند که ۱۱ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.
قطار چین- اروپا در خدمت ابتکار کمربند و جاده
راه آهن باری چین- اروپا در سال ۲۰۱۱ راه اندازی شد و حمل و نقل زمینی بین اژدهای زرد آسیا و کشورهای اروپایی را متحول کرد. اولین قطار باری، ۱۱۰۰۰ کیلومتر از چونگ کینگ چین تا دویسبورگ آلمان را تنها در ۱۶ روز پیمود. این موفقیت باعث گسترش مسیرها شد و شهرهای چین مانند چنگدو، ووهان، ژنگژو و ییوو را به مقاصد اروپایی مانند ورشو، مادرید، لندن و مسکو متصل شدند.
کشور چین در سال ۲۰۱۳ با معرفی ابتکار کمربند و جاده (BRI) خدمات قطار باری چین- اروپا را تقویت کرد. این ابتکار، به دنبال تقویت تجارت و ارتباط بین چین و کشورهای مسیر جاده ابریشم باستانی از جمله کشورهای اروپایی است. در نتیجه، خدمات قطار باری چین و اروپا به بخش مهمی از BRI تبدیل شده است که تجارت را تسهیل و روابط اقتصادی بین دو منطقه را تقویت می کند.
پیش از این، شهرهای ساحلی به دلیل نزدیکی به بنادر و اتکای فعالیت های بازرگانی به حمل و نقل دریایی، بر تجارت بین شرق دور و اروپا غالب بودند. با این حال، با ظهور خدمات قطار باری چین- اروپا، شهرهای داخلی چین و اروپا نیز به عنوان مراکز لجستیک ضروری و دروازه های تجاری مهم ظهور کرده اند. این اتصال فرصت های تجاری جدیدی را در این شهرها ایجاد کرده است که باعث جذب سرمایه گذاری خارجی، ترویج تجارت بین المللی و توسعه اقتصادی می شود.
تبدیل شهرهای حاشیه ای به مراکز مهم تجاری با خط آهن
یکی از شهرهایی که از این مسیر ریلی به شدت سود برده، شیان، مرکز استان شانشی در شمال غربی چین است که به یک مرکز کلیدی برای ابتکار کمربند و جاده و خدمات قطار باری چین- اروپا تبدیل شده است. شیان به عنوان نقطه شروع جاده ابریشم باستانی، به نقطه ای حیاتی تبدیل شده است که آسیا و اروپا را به هم پیوند می دهد.
با وجود آنکه موقعیت جغرافیایی شیان در قلب چین قرار دارد، این شهر به یک خوشه صنعتی مهم تبدیل شده است. ظرف مدت ۱۰سال از اتصال ریلی شیان به اروپا در سال ۲۰۱۳، تعداد قطارهای شهر به طور قابل توجهی افزایش یافته و از ۴۶ قطار در سال افتتاح به بیش از ۵۳۰۰ قطار در سال ۲۰۲۳ رسیده است.
امروزه، ایستگاه بین المللی راه آهن شیان، ۱۸ مسیر حمل و نقل ریلی بین المللی منظم به مقاصدی همچون آلماتی در قزاقستان، تاشکند در ازبکستان و هامبورگ در آلمان اجرا می کند. این مسیرها کل قاره اوراسیا را پوشش می دهند و شیان را به مراکز تجاری بین المللی بزرگ متصل می کنند. براساس گزارش راه آهن چین، مسیر شیان از ژانویه تا ژوئن سال جاری ۲۳۷۲ قطار را رهسپار مقاصدی در مناطق اوراسیا کرده که این میزان نسبت به سال قبل ۱/۱۳ درصد رشد داشته است. تعداد کانتینرهای حمل توسط این قطارها شده به ۲۵۰۰۰۰ TEU رسیده که ۴/۱۰ درصد افزایش داشت.
این رشد پایدار نمونه ای از شکوفایی اقتصادی است که توسط «دالان طلایی» اوراسیا ایجاد شده و شهرهای داخلی چین مانند شیان را به خط مقدم توسعه چین ارتقا می دهد.
داده های گمرک چین نشان می دهد که در سال ۲۰۲۳، استان های شانچی، ژجیانگ و جیانگسو سه استان برتر با صادرات با استفاده از قطارهای باری شیان چین- اروپا بودند در حالی که استان های لیائونیگ و فوجیان بیشترین واردات را با این قطارها انجام دادند.
کوی یانگ، مدیر بخش آمار و تجزیه و تحلیل گمرک شیان در این باره می گوید: «در سال های گذشته ، بنادر ساحلی منطقه شرقی معمولا رتبه های برتر تجارت کشور را در اختیار داشتند و رتبه شیان حدود هفتم یا هشتم بود اما در سال های اخیر، قطار باری چین- اروپا (شیان) به طور فزاینده ای با صنایع و شرکت های محلی در استان شانشی ادغام شده و در نتیجه این خط ریلی، منافع اقتصادی قابل توجهی برای منطقه به همراه داشته است. به گفته این مقام گمرکی چین، بسیاری از شرکت های محلی در شیان به موفقیت های صادراتی چشمگیری از طریق قطار باری چین- اروپا دست یافته اند.
کاهش ریسک عملیات تجاری با اتصال ریلی
در سال های اخیر، افزایش قابل توجهی در اتصال مراکز بار به قطارهای باری چین و اروپا به وجود آمده و در پاسخ به تقاضای فزاینده برای حمل و نقل ریلی بین چین و اروپا، سرویس قطار باری چین-اروپا نیز شاهد گسترش شبکه و ارتقای خدمات بوده است.
در بهار امسال، شهر چونگ چینگ، یکی از چهار شهر بزرگ چین که در غرب این کشور واقع است، خدمات قطار باری چین- اروپا را به استانبول ترکیه آغاز کرد. کارشناسان صنعت حمل و نقل، این تحول را به عنوان یک پیشرفت قابل توجه برای کریدور ارتباطی غرب چین با اروپا می دانند. باوجود درگیری های مداوم منطقه ای، این قطار نقشی اساسی در کاهش ریسک و افزایش پتانسیل توسعه شبکه قطار باری چین- اروپا ایفا کرده است.
ژانگ رونگ، معاون مدیر کل شرکت لجستیک یوکینو در چونگ چینگ، که اپراتور قطار باری چین-اروپا، به شمار می رود درباره این قطار می گوید: خدمات این قطار تضمینی برای رسیدن به موقع کالاهای ما به اروپاست و به طور مؤثری ریسک عملیاتی ما را کاهش می دهد.
خدمات قطار باری چین- اروپا صرفه به گسترش کمی توجه نداشته و علاوه بر گسترش شبکه خود، شاهد پیشرفت های قابل توجهی در ظرفیت حمل و نقل، کارایی و کیفیت خدمات بوده است. این پیشرفت ها به موفقیت و رقابت پذیری این سرویس نیز کمک شایان توجهی کرده است.
چن یوانجون، معاون مدیر گمرک یوژو در چونگ کینگ در این باره می گوید: برای اطمینان از عملکرد روان قطارها، ما ارتباط به موقع با شرکت های صادراتی را حفظ کرده ایم و ترخیص خودکار را افزایش داده ایم. ما به طور موثر سامانه های اظهارنامه، بررسی اسناد و بازرسی را به هم متصل و یکپارچه کرده و به طور مداوم بر پیشرفت ترخیص کالا از گمرک و مقررات راه آهن نظارت می کنیم.
تنوع و رشد محصولات صادراتی چین به کمک قطارهای باری
نکته شایان توجه دیگر اینکه خدمات پیشرفته ارائه شده توسط قطارهای باری چین- اروپا، محصولات قابل حمل و نقل در این مسیر ریلی را متنوع کرده است. به این معنی که در ابتدا، قطارها عمدتا محصولاتی مانند لپ تاپ و چاپگر را حمل می کردند اما اکنون دامنه کالاها به بیش از ۵۰ هزار نوع کالا از جمله پوشاک، خودرو و قطعات خودرو، کالای اساسی، غذا، چوب، مبلمان، مواد شیمیایی و ماشین آلات گسترش یافته است. این قطارها در تسهیل حمل و نقل بین المللی محصولات «ساخت چین» نقش اساسی دارند.
از سال ۲۰۲۳، تقاضای فزاینده ای برای محصولات «سه گانه سبز با فناوری فشرده» ساخت چین، یعنی باتری های لیتیوم یون، محصولات فتوولتائیک و وسایل نقلیه با سوخت سبز که اکنون از طریق قطارهای باری چین- اروپا حمل می شوند، وجود داشته است. هورگوس، یک شهر مرزی واقع در شمال غربی منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور چین، با راه اندازی قطارهای باری چین- اروپا، روابط نزدیک تری با جهان ایجاد کرده است.
یانگ جیایی به مدت ۹ سال در حمل و نقل بین المللی در هورگوس کار کرده است و در صادرات محصولات و فناوری های انرژی های نوین تخصص دارد. امسال شرکت وی رشد قابل توجهی در صادرات این محصولات نسبت به سال قبل داشته است. شرکت وی تاکنون خدمات حمل و نقل برای بیش از ۹ هزار کالای مرتبط با این فناوری ها ارائه کرده است که به کشورهای آسیای مرکزی و اروپایی حمل می شوند.
در حالی که مزایای قطار باری چین- اروپا همچنان در حال ظهور است، کشورهای آسیای مرکزی نیز فعالانه به دنبال پیوستن به آن هستند. پایانه حمل و نقل و لجستیک تجاری چین و قزاقستان در راستای تسهیل ایجاد یک کریدور لجستیکی کارآمد «هاب به هاب»، به طور مشترک توسط KTZ Express، یکی از شرکت های تابعه شرکت ملی راه آهن قزاقستان احداث شده و بهره برداری از آن در اوایل سال جاری میلادی آغاز شده است.
بازی برد-برد آلمانی ها و چینی ها روی ریل آهنی
سادوکاو سیدجانف، مدیر کل شعبه چینی KTZ Express با اشاره به اینکه با احداث پایانه مورد اشاره، زمان ترانزیت از شیان به تاشکند در ازبکستان از ۱۳ روز به ۹ روز کاهش یافته در این باره می گوید: هدف این ترمینال تبدیل شدن به مرکز انتقال و انبار است تا کالاها بین چین، قزاقستان، آسیای مرکزی و حتی اروپا و سایر نقاط به طور موثرتر منتقل شوند. ما برنامه های حمل و نقل را براساس تقاضای بازار تنظیم می کنیم، اطلاعات مربوط به خدمات باربری قطارها را به اشتراک می گذاریم. تجارت پررونق در سال های اخیر به ما اعتماد به نفس لازم برای گسترش تجارت با چین را بخشیده است.
در منطقه روهر آلمان، شهر دویسبورگ یک مرکز حیاتی برای قطارهای باری چین- اروپا به شمار می رود. این شهر که قبلا به صادرات زغال سنگ و فولاد به کشورهای اروپایی متکی بود، اکنون به یک دروازه تجاری مهم بین اروپا و آسیا تبدیل شده است. به بیان دیگر، خط ریلی شرق دور به اروپا، تبادلات و همکاری چین و آلمان را احیا و دویسبورگ را به یک مرکز تجاری برجسته اروپایی تبدیل کرده است.
سوئرن لینک، شهردار دویسبورگ، در این باره می گوید: اتصال ریلی بین چین و دویسبورگ یک جایگزین بسیار جذاب به جای حمل و نقل دریایی و هوایی برای شرکت ها و تجار است. این کریدور ریلی اگر مسائل سیاسی جهانی مانع نشود، به رشد مثبت خود ادامه خواهد داد.
مارکوس توبر، کمیسر امور چین در شهر دویسبورگ نیز با اشاره به اینکه راه اندازی این مسیر ریلی موجب شده که بسیاری از شرکت های چینی در دویسبورگ مستقر و مشاغل جدید ایجاد شده، معتقد است: اتصال ریلی بین چین و آلمان قطعا به یک وضعیت برد-برد برای هر دو طرف منجر شده است. این پروژه لجستیکی تاثیر مثبتی بر مبادله کالا بین آلمان و چین داشته زیرا استفاده از این قطار دارای مزایای زیست محیطی و اقتصادی برای شرکت های چینی و آلمانی است.