بازدید سایت : ۳۶۷۶۸

فناوری و نوآوری های جدید در طراحی ناوگان اتوبوسرانی آینده

نوآوری های مربوط به اتوبوس ها به ویژه اتوبوس های برقی انقلابی را در صنعت حمل ونقل عمومی ایجاد کرده است، از فناوری پیشرفته باتری و راه حل های شارژ سریع گرفته تا رانندگی خودکار، مدیریت هوشمند ناوگان و ادغام با انرژی های تجدیدپذیر که اتوبوس ها را کارآمدتر، قابل اعتمادتر و پایدارتر می کند.

فناوری و نوآوری های جدید در طراحی ناوگان اتوبوسرانی آینده
تین نیوز

نوآوری های مربوط به اتوبوس ها به ویژه اتوبوس های برقی انقلابی را در صنعت حمل ونقل عمومی ایجاد کرده است، از فناوری پیشرفته باتری و راه حل های شارژ سریع گرفته تا رانندگی خودکار، مدیریت هوشمند ناوگان و ادغام با انرژی های تجدیدپذیر که اتوبوس ها را کارآمدتر، قابل اعتمادتر و پایدارتر می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، شهرها به سرمایه گذاری در انرژی پاک و اقدامات زیست محیطی ادامه می دهند و در این مسیر از گزینه های حمل ونقل پاک به عنوان یکی از مؤثرترین برنامه های توسعه شهری بهره می برند. یکی از مهم ترین راهکارها استفاده از اتوبوس های برقی است که صنعت حمل ونقل عمومی را متحول و آن را پایدارتر و کارآمدتر می کند.

امروزه اتوبوس های برقی نقش مهمی در شکل دادن به آینده حمل ونقل شهری ایفا می کنند و پیشرفت های مداوم در حوزه فناوری های مربوط به این صنعت تضمین می کند که اتوبوس های برقی نه تنها نیازهای فعلی را برآورده می کنند، بلکه راه را برای یک سیستم حمل ونقل عمومی سبزتر و کارآمدتر هموار می کنند.

فناوری و نوآوری‌های جدید در طراحی ناوگان اتوبوسرانی آینده

فناوری باتری ها و روش های شارژ پیشرفته

باتری اتوبوس های برقی همچون قلب تپنده این وسایل نقلیه هستند که پیشرفت های اخیر در فناوری باتری ازجمله باتری های حالت جامد و انواع لیتیوم گوگرد به طور قابل توجهی چگالی انرژی ذخیره شده و طول عمر باتری را افزایش داده است. این پیشرفت ها امکان طی مسافت های طولانی تر با یک بار شارژ را برای اتوبوس های برقی فراهم می کند و با کاهش نیاز به شارژ مجدد مکرر، آنها را برای مسیرهای طولانی کاربردی تر می کند.

علاوه بر این، توسعه سیستم های شارژ فوق سریع می تواند اتوبوس را در عرض چند دقیقه به جای چند ساعت شارژ کند تا اتوبوس ها زمان کمتری را خارج از مسیر باشند و زمان بیشتری در خدمت به مسافران باشند.

فناوری شارژ بی سیم یکی از جدیدترین راهکارهایی است که راه خود را به بازار اتوبوس های برقی باز کرده است و به اتوبوس ها اجازه می دهد تا باتری های خود را بدون نیاز به اتصالات فیزیکی شارژ کنند. با استفاده از پدهای شارژ القایی تعبیه شده در ایستگاه های اتوبوس، اتوبوس های برقی می توانند هنگام سوار و پیاده شدن مسافران به طور منظم شارژ دریافت کنند و از شارژ ماندن در طول روز اطمینان حاصل کنند.

شارژ اتوبوس برقی

رانندگی خودکار و مدیریت هوشمند ناوگان

رانندگی خودکار که زمانی فقط برای خودروها امکان پذیر بود، در حال ادغام با ناوگان اتوبوس های برقی است. اتوبوس های برقی خودران می توانند مسیرها را پیمایش، سرعت را مدیریت و حتی بدون دخالت راننده توقف کنند. این ویژگی ها ایمنی و کارایی را افزایش و احتمال خطای انسانی را کاهش می دهد و درنتیجه منجر به بهینه سازی برنامه های تردد شهری می شود.

سیستم های هوشمند مدیریت ناوگان اتوبوسرانی نیز در حال تغییر نحوه عملکرد و نگهداری اتوبوس های برقی هستند و از تجزیه وتحلیل داده های بی درنگ برای نظارت بر عملکرد اتوبوس، پیش بینی نیازهای تعمیر و نگهداری و بهینه سازی برنامه ریزی مسیر استفاده می کنند. با استفاده از فناوری اینترنت اشیا، مسئولان ناوگان حمل ونقل می توانند از قابلیت اطمینان و کارایی بالاتر ناوگان اتوبوس های برقی خود اطمینان حاصل کنند.

اتوبوس برقی

سیستم های بازیابی انرژی

یکی دیگر از نوآوری های برتر در اتوبوس های برقی، سیستم های بازیابی انرژی است که انرژی تولیدشده هنگام ترمزگیری و کاهش سرعت را جذب و ذخیره می کند، سپس از آن برای تغذیه اتوبوس استفاده می کند. این فناوری به طور قابل توجهی باعث بهبود در بهره وری انرژی و افزایش مسافت قابل حمل اتوبوس های برقی می شود.

اصلاح ساختار اتوبوس و استفاده از مواد سبک

ساخت بدنه و اجزای اتوبوس های برقی با استفاده از مواد ساختاری سبک وزن همچون فیبر کربن، آلومینیوم و تیتانیوم وزن کلی اتوبوس را کاهش می دهد که نتیجه بسزایی در افزایش بهره وری انرژی و محدوده سفر طولانی تر دارد. برای شتاب دادن به یک جسم سبک تر نسبت به یک جسم سنگین تر انرژی کمتری مصرف می شود؛ مواد سبک وزن پتانسیل بالایی برای افزایش کارایی اتوبوس دارند به طوری که کاهش ۱۰ درصدی وزن اتوبوس می تواند منجر به بهبود ۶ تا هشت درصدی مصرف سوخت شود.

علاوه بر این، ساختار سبک می تواند شتاب اتوبوس را بیشتر کند تا بتواند در رقابت با مدل های سنتی دیزلی موفق تر عمل کند. استفاده از مواد ساختاری سبک می تواند نصب سیستم های کنترل آلایندگی پیشرفته، دستگاه های ایمنی و سیستم های الکترونیکی یکپارچه را بدون افزایش وزن کلی وسیله نقلیه تسهیل کند.

ویژگی های ایمنی پیشرفته

سیستم های جلوگیری از برخورد، ترمز خودکار و تشخیص نقاط کور از جمله نوآوری هایی هستند که استانداردهای ایمنی را بهینه می کنند. این سیستم ها از مجموعه ای به هم پیوسته از حسگرها، دوربین ها و الگوریتم های پیچیده استفاده می کنند که حاصل رشد و گسترش فناوری اینترنت اشیا است. این دستگاه ها تشخیص خطرات بالقوه و کمک به رانندگان در تصمیم گیری لحظه ای برای جلوگیری از تصادفات و افزایش عملکرد ناوگان را به ارمغان می آورند.

هوش مصنوعی نیز به کمک ناوگان حمل ونقل آمده است که امکان تشخیص و پیش بینی زمان تعمیر و نگهداری را فراهم می کند و با این کار روند تعمیر و نگهداری را از حالت واکنشی به پیشگیرانه تغییر می دهد.

افزایش راحتی مسافران

اتوبوس های برقی مدرن با در نظر گرفتن راحتی مسافران طراحی شده اند. نوآوری های مدرن همچون سیستم های کنترل تهویه و دمای داخلی و سیستم های تعلیق پیشرفته به ساختار اتوبوس های برقی اضافه شده است که حرکت نرم تر و رفاه بیشتر را به مسافران ارائه می کند. فناوری های کاهش نویز نیز اتوبوس های برقی را نسبت به همتایان دیزلی خود بی صداتر می کند و تجربه سفر دلپذیرتری را برای مسافران به ارمغان می آورد.

سیستم های نظارت و ردیابی پیشرفته

ردیابی و نظارت بر وسایل نقلیه به وسیله فناوری های GPS و RFID امنیت کلی سیستم حمل ونقل را افزایش می دهد. GPS یا سیستم موقعیت یاب جهانی به کمک شبکه ای از ماهواره ها برای تعیین مکان دقیق اشیا استفاده می شود و اتصال گیرنده های GPS متصل به اتوبوس ها امکان ردیابی بی درنگ و پاسخ بهتر در مواقع اضطراری را فراهم می کند.

سیستم شناسایی فرکانس رادیویی (RFID) نیز داده ها را از طریق سیگنال رادیویی به گیرنده منتقل می کند. افرادی که برای تنها سفر کردن با مشکل مواجه هستند، می توانند یک کارت آدرس را به همراه خود داشته باشند که زمان ورود و خروج به اتوبوس اسکن می شود، از این طریق ردیابی موقعیت مکانی برای سرپرستان فراهم می شود و آرامش خاطر آنها را به دنبال دارد.

ادغام با انرژی های تجدیدپذیر

در حال حاضر علاوه بر ابتکاراتی که در ساخت و توسعه اتوبوس ها انجام شده است، اتوبوس ها به طور فزاینده ای با منابع انرژی تجدیدپذیر ادغام می شوند. پنل های خورشیدی نصب شده در انبارها و پارکینگ های اتوبوس می تواند برای شارژ اتوبوس ها برق تولید کند و وابستگی به شبکه را کاهش دهد تا از این طریق به کاهش هزینه های عملیاتی کمک کند. این ادغام نه تنها از حمل ونقل پاک پشتیبانی می کند، بلکه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را نیز ترویج می کند.

شهر گدنیای لهستان توافقنامه ای را با اتحادیه اروپا برای نصب پنل های فتوولتائیک روی سه پشت بام تأسیسات شهری امضا کرده است که شامل ساختمان های پارک علم و فناوری شهر، خانه رفاه اجتماعی و شرکت حمل ونقل ترولی باس می شود. برق تولیدشده از سلول های خورشیدی در تأسیسات حمل ونقل به طور مستقیم برای تغذیه اتوبوس های برقی استفاده می شود و به این ترتیب بخش قابل توجهی از انرژی موردنیاز برای این اتوبوس ها از منابع انرژی تجدیدپذیر تأمین می شود.

فناوری و نوآوری‌های جدید در طراحی ناوگان اتوبوسرانی آینده

نصب پنل های خورشیدی روی سقف اتوبوس

یکی از به روزترین فناوری های صنعت اتوبوسرانی که پیش از این در ساختمان ها دیده می شد، نصب سلول های خورشیدی روی سقف اتوبوس های برقی است که برق موردنیاز برای بخش های داخلی اتوبوس همچون تابلوهای الکترونیکی و بخشی از برق موردنیاز برای حرکت را تأمین می کند.

انتشار گازهای گلخانه ای اتوبوس های برقی با انرژی خورشیدی به صفر می رسد و ردپای کربن بخش حمل ونقل عمومی را کاهش می دهد و از این راه به کاهش اثرات تغییرات آب وهوایی کمک می کند. از آنجایی که انرژی خورشیدی به عنوان یک منبع طبیعی همواره در دسترس است، هزینه سوخت اتوبوس های برقی بسیار ارزان تر از اتوبوس های دیگر است که نتیجه آن کاهش هزینه های عملیاتی شبکه های حمل ونقل عمومی و صرفه جویی در هزینه ها برای رانندگان و مسافران است.

حمل و نقل و انرژی خورشیدی

نصب بام های سبز روی اتوبوس ها

سنگاپور راهکار جدیدی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و بهبود کیفیت هوا در بخش اتوبوسرانی ارائه کرده است. در این راهکار بام های سبز کوچک روی اتوبوس های عمومی نصب می شود که مزایای زیست محیطی و اقتصادی را به همراه دارد.

تحقیقات نشان داده است که این بام های سبز به عنوان باغ سیار می توانند به کاهش دمای داخل اتوبوس و میزان سوخت مورد نیاز برای تأمین انرژی تهویه مطبوع کمک کند و از سوی دیگر گرمای از حمل ونقل و ترافیک شهری را جبران کند. علاوه بر این، چنین رویکردی می تواند به عنوان ریزاقلیم متحرک شهری عمل کند و آلودگی هوا را کاهش دهد.

فناوری و نوآوری‌های جدید در طراحی ناوگان اتوبوسرانی آینده

بام های سبز در ایستگاه های اتوبوس

اگر بام های سبز روی سقف ایستگاه های اتوبوس نصب شوند، گیاهان می توانند به کاهش دما، تصفیه هوای اطراف ایستگاه اتوبوس و کاهش خطر سیل های ناگهانی با جذب آب طوفان کمک کنند. علاوه بر این توسعه این بام های سبز می تواند روند انقراض گونه های جانوری همچون زنبورها، پروانه ها و پرندگان را معکوس کند.

در ایستگاه های اتوبوس سنتی، امکان جمع شدن آب باران و تشکیل گودال های آب وجود دارد که انتظار برای اتوبوس را ناخوشایند و تاحدی خطرناک می کند اما بام های سبز می توانند آب باران را جذب و رواناب را کاهش دهند و علاوه بر جلوگیری از سیل، ایستگاه های اتوبوس را خشک تر و ایمن تر و خنک تر نگه دارند.

فناوری و نوآوری‌های جدید در طراحی ناوگان اتوبوسرانی آینده

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.