بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ روزگار سپری شده هواپیماهای «هما»

امروز، پنجم اسفندماه، سالگرد ادغام دو شرکت «ایرانین ایرویز» و «پرشین ایرسرویس» و تاسیس ایرلاین ملی ایران با نام «ایران‌ایر» است. ایرلاینی که سنگ بنای آن را دو بازرگان به نام‌های رضا افشار و غلام ابتهاج در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم گذاشتند تا 20 سال بعد، در سال 1341، هواپیمای ملی ایران آغاز به کار کند. از آن زمان تاکنون ایران‌ایر فراز و فرود بسیاری را پشت سر گذاشته است.

روزگار سپری شده هواپیماهای «هما»
تین نیوز |

امروز، پنجم اسفندماه، سالگرد ادغام دو شرکت «ایرانین ایرویز» و «پرشین ایرسرویس» و تاسیس ایرلاین ملی ایران با نام «ایران‌ایر» است. ایرلاینی که سنگ بنای آن را دو بازرگان به نام‌های رضا افشار و غلام ابتهاج در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم گذاشتند تا 20 سال بعد، در سال 1341، هواپیمای ملی ایران آغاز به کار کند. از آن زمان تاکنون ایران‌ایر فراز و فرود بسیاری را پشت سر گذاشته است.

ایران‌ایر در سال‌های دهه 60، با وجود تحریم‌های پی در پی، نتوانست هواپیمایی به ناوگان خود اضافه کند؛ تا اینکه در سال‌های ابتدایی دهه 70 و پس از حمله موشکی به هواپیمای ایرباس ایران‌ایر بر فراز خلیج فارس، آمریکا دو فروند ایرباس 300 به عنوان غرامت به ایران ایر داد. سپس، هفت فروند فوکر 100 نیز از طرف هلندی‌ها به ایران تحویل داده شد. اما پس از آن، کشمکش ایران‌ایر با شرکت‌های تولیدکننده هواپیما ادامه دارد. کشمکشی که نتیجه آن، زمین‌گیر شدن برخی از هواپیماها و مشکلات بی‌شمار در حوزه تعمیرات است. 

در این تصاویر که از مجموعه عکس‌های بابک تقوایی، خبرنگار و عکاس مجله هوانوردی نظامی Combat Aircraft انتخاب شده، به سیر تاریخی نزول ایران‌ایر در سال‌های تحریم و تاثیر قطع خدمات تعمیرات و لوازم یدکی در قدیمی‌ترین ایرلاین ایران پرداخته شده است.

1
ایران ایر پیش از خرید نخستین هواپیمای جت
این بوئینگ ۷۲۷ را در سال‌های 1344 و ۱۳۴۵ اجاره کرد
2
یکی از ۴ فروند بوئینگ ۷۰۷ سری ۳۸۶ هما و دو فروند بوئینگ ۷۲۷ سری ۸۶ هما در رمپ پروازهای بین المللی فرودگاه مهرآباد در سال ۱۳۵۱ یا ۱۳۵۲ شمسی

 

3
 بوئینگ ۷۳۷ سری ۲۸۶ هما. ایران‌ایر 4 فروند از این هواپیماها در اختیار داشت که همگی سال ۱۳۸۰ از رده پروازی خارج و به نمایشگاه هوایی تهران منتقل شدند
4
 بوئینگ ۷۴۷ سری ۲۸۶ هما با نام «خوزستان»
در اسفند ۱۳۹۲ با ۳۶ سال سن از چرخه پرواز خارج شد

 

5
این بوئینگ 747 که متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود
در دهه 70 خورشیدی به عنوان هواپیمای کارگو در ایران‌ایر استفاده می‌شد
اما در سال 1383 و با اوج گیری تحریم‌ها این هواپیما از رده خارج شد
6
ایرباس A-310 ایران‌ایر مجهز به موتورهای ساخت جنرال الکتریک آمریکا. این هواپیما به همراه 5 فروند هواپیمای دیگر از ترکیش ایرلاین خریده شد؛ آن 5 هواپیمای دیگر از رده خارج شدند اما این ایرباس تا سال 1387 با استفاده از قطعات آن هواپیماها
به کار خود ادامه داد

 

7
بوئینگ 727 سری 286 ایران‌ایر که در نوزدهم دی ماه 1389 نزدیک ارومیه سقوط کرد
و تمام سرنشینان و خدمه آن کشته شدند

 

8
یکی از دو فروند ایرباس A۳۰۰B۴-۲۰۳ باربری ایران ایر با بیش از ۳۵ سال سن
که گفته می‌شود هم اکنون زمین‌گیرند

 

10
این بوئینگ 747 ایران‌ایر، اردیبهشت 1395 پس از 35 سال فعالیت، از رده خارج شد
11
EP-IBK یکی از دو فروند ایرباس ۳۱۰  ایران‌ایر بود که به علت برخورد
با یک ایرباس ۳۴۰ ماهان دچار آسیب سازه‌ای در انتهای بدنه و دم شد

 

12
عکس دیگری از آسیب وارده به ایرباس ایران‌ایر در اثر برخورد با هواپیمای ایرباس ماهان

 

13
فوکر 100 ایران‌ایر که شهریور 1395 در حین عملیات Taxi آسیب دید و ارابه فرود آن جمع شد. گفته می‌شود که این هواپیما اوراق شده و موتورهای آن برای فوکر دیگری
به کار گرفته شده است

 

14
این فوکر 100 هما با شماره EP-CFO از 5 سال پیش تاکنون
به دلیل نبود قطعه، زمین‌گیر است
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.