بازدید سایت : ۳۷۴۸۴

این خودرو با یک باک، ۲ هزار کیلومتر راه می‌رود + فیلم

خودرو هیدروژنی اکو رانر XII جدیدترین شاهکار دانشگاه دلفت هلند است که با یک باک، می‌تواند 2 هزار کیلومتر را یک نفس طی کند.

این خودرو با یک باک، ۲ هزار کیلومتر راه می‌رود + فیلم
تین نیوز |

خودرو هیدروژنی اکو رانر XII جدیدترین شاهکار دانشگاه دلفت هلند است که با یک باک، می تواند 2 هزار کیلومتر را یک نفس طی کند. 

به گزارش تین نیوز به نقل از گجت نیوز، خودروهای هیدروژنی، منتقدان و طرفدارهای سرسخت خود را دارد. هیوندای در سمت مخالفان آن ها است و حتی برنامه توسعه ی پیشرانه های هیدروژنی خود را متوقف کرده. در سمت دیگر، تویوتا قرار دارد که با کرولا هیدروژنی، به دنیا نشان می دهد که این دسته از خودروها، آینده دارند و سوخت آن ها ارزان است؛ بله اگر روی توسعه ی سوخت های هیدروژنی سرمایه گذاری شود، قیمت آن ها از بنزین هم پایین تر می آید. برای مثال، قیمت هیدروژن در آمریکا، فقط  کیلویی ۶ دلار  است. هلندی ها هم از این فرصت استفاده کرده اند و علم خود را به رخ جهان کشیدند. البته هوندا عقیده دارد که تویوتا با این کار، یک مسیر احمقانه را شروع کرده و به جایی نمی رسد!

داستان خودرو هیدروژنی اکو رانر XII

این خودرو، حاصل زحمات ۲۳ دانشجو از دانشگاه دلفت هلند است که مسیر سختی را طی کرده اند. اولین پروژه آن ها به سال ۲۰۰۵ و اکو رانر ۱ مربوط می شود که با هر لیتر هیدروژن، حدودا ۵۵۷ کیلومتر را یک ضرب می رفت. به لطف این عددها، اکو رانر ۱ در جایگاه ۵ خودرو برتر هیدروژنی در جهان قرار گرفت اما هیچوقت به مرحله تولید نرسید.

Eco-Runner-X2-2خودرو هیدروژنی اکو رانر XII

نسخه بعدی با نام اکو رانر XI و در اوایل 2022 به صحنه آمد و رکود «مسافت طی شده با خودروهای هیدروژنی با یک باک در جهان» را به نام خود ثبت کرد. مصرف سوخت یا بهتر بگوییم، مصرف هیدروژن در اکو رانر XI به قدری کم بود که این خودرو روی کاغذ می توانست با یک کیلوگرم هیدروژن، حدود 3396 کیلومتر را در عرض 36 ساعت و بدون توقف طی کند. تیم دانشجویان دانشگاه دلفت نهایتا رکورد 1196 کیلومتر رانندگی بدون توقف را با اکو رانر XI به ثبت رسانند و به سراغ نمونه سوم رفتند.

مشخصات فنی و مصرف سوخت اکو رانر هیدروژنی

Eco-Runner-X2-3-620x347خودرو هیدروژنی اکو رانر XII

به گفته سرپرست این تیم، اکو رانر XII به قدری سبک است که حداکثر وزن آن در حالت خالص، فقط به 67 کیلوگرم می رسد و در بهترین روز خود می تواند به سرعت 25 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند و از این هم تندتر نمی رود! بدنه و شاسی در خودرو هیدروژنی اکو رانر XII از ترکیب فیبر کربن و آلیاژ آلومینیوم تولید شده و طراحی آن هم همانطور که فریاد می زند، مبتنی بر اصول آیرودینامیکی است.

Eco-Runner-X2-4-620x435خودرو هیدروژنی اکو رانر XII

به لطف وزن کم و طراحی آیرودینامیکی و استفاده از موتورهای برقی با بهره وری بالا، اکو رانر XII توانست رکورد قبلی خود را بشکند و با یک باک هیدروژن، حدود 1242 مایل یعنی تقریبا 2 هزار کیلومتر را طی کند؛ آن هم بدون اینکه حتی یک بار توقف داشته باشد! همچنین سیستم فرمان و تعلیق این خودرو از نوع پوش راد (push rod) است که جزو پیشرفته ترین سیستم های تعلیق در جهان به حساب می آید. اما هرچه که باشد، کاملا واضح است که این خودرو هیدروژنی برای مقاصد تولید انبوه تولید نشده و صرفا یک محصول کانسپت است.

Eco-Runner-X2-5خودرو هیدروژنی اکو رانر XII

Eco-Runner-X2-6خودرو هیدروژنی اکو رانر XII

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیاوش عابدینی عراقی

    اگه راننده کامیون بیابانی بهر دلیلی یکی دوسال فعال نبود برای تمدید هوشمندش با این قانون فلان تعداد بارنامه یا فلان کیلومتر طی کنه از کجا بیاره که بتونه هوشمندشو تمدید کنه که زن و بچه هایش گشنه نمونم خدا قوفت