بازدید سایت : ۶۱۳۵۳

بوئینگ ۲۷۰۷، جت مافوق صوتی که قرار بود سریع‌ تر و بزرگ‌ تر از کنکورد باشد+ عکس

بوئینگ در دههٔ ۶۰ قصد توسعهٔ هواپیمای مسافربری مافوق صوتی را داشت که سریع تر و بزرگ تر از کنکورد باشد اما پس از صرف یک میلیارد دلار، این پروژه لغو شد.

بوئینگ ۲۷۰۷، جت مافوق صوتی که قرار بود سریع‌ تر و بزرگ‌ تر از کنکورد باشد+  عکس
تین نیوز |

بوئینگ در دههٔ ۶۰ قصد توسعهٔ هواپیمای مسافربری مافوق صوتی را داشت که سریع تر و بزرگ تر از کنکورد باشد اما پس از صرف یک میلیارد دلار، این پروژه لغو شد.

 

به گزارش تین نیوز به نقل از پدال، ۲۰ سال پس از بازنشستگی کنکورد، حرف های زیادی در مورد احیای هواپیماهای مسافربری مافوق صوت مطرح است. تاکنون جانشین های مختلفی برای کنکورد دیده ایم که توسط شرکت های خصوصی و همین طور ناسا ساخته شده اند اما در همان دوران فعالیت کنکورد، برنامهٔ توسعهٔ جت مسافربری مافوق صوتی در جریان بود که خیلی ها از آن بی خبر هستند.

 

براساس گزارش پدال، بوئینگ هرچند این روزها به خاطر نگرانی های ایمنی در مورد ۷۳۷ مکس لطمه دیده است اما همچنان یک از بزرگ ترین شرکت های هوافضای دنیا محسوب می شود. این شرکت در دههٔ ۶۰ کار روی توسعهٔ رقیبی برای کنکورد را آغاز کرد. این هواپیما که بوئینگ ۲۷۰۷ نام داشت، می خواست با مجموعه ای منحصربه فرد از ویژگی های فنی، بازار کنکورد را بگیرد.

بوئنیگ 2707

 

ابتدا قرار بود در این هواپیما از بال متحرک استفاده شود اما به دلیل اندازه و وزن بالای این سیستم، تیم توسعه مجبور شد سراغ بال دلتای معمولی برود. بوئینگ برای این هواپیمای مافوق صوت چهار موتور توربوجت جنرال الکتریک را در نظر گرفته بود که زیر دم نصب می شدند و هرکدام ۲۸۰ کیلو نیوتن نیروی رانش تولید می کردند.

 

هدف اصلی بوئینگ این بود که ۲۷۰۷ را بسیار بزرگ تر از کنکورد بسازد زیرا یکی از دلایل استقبال پایین از کنکورد ظرف مسافر محدود تنها ۱۰۰ نفری آن بود. هواپیمای بوئینگ اما برای حمل ۲۵۰ تا ۳۰۰ مسافر طراحی شده بود و بنابراین می توانست بازدهی بالاتر و سوددهی بیشتری داشته باشد. یکی دیگر از برتری های این هواپیما نسبت به کنکورد، سرعت بیشتر بود. هواپیمای بوئینگ می توانست به حداکثر سرعتی در حدود ۲.۷ ماخ یا ۳۳۳۰ کیلومتر دست پیدا کند درحالی که این رقم برای رقیب فرانسوی بریتانیایی کمتر از ۲۲۰۰ کیلومتر بر ساعت بود؛ بنابراین، همه چیز برای ۲۷۰۷ خیلی خوب به نظر می رسید اما بعداً مشکلات یکی یکی نمایان شدند.

بوئینگ 2707

 

در ابتدا، بوئینگ ۲۷۰۷ با همان چالشی روبرو بود که کنکورد تجربه می کرد یعنی سروصدای بسیار زیاد. این صدا آن قدر بلند بود که برخی کشورها پرواز کنکورد را در آسمان خود ممنوع کردند. این ممنوعیت ها مشکل بزرگی برای جت های تجاری محسوب می شد زیرا باید مسیر پرواز خود را تغییر می دادند تا کشورهایی که ممنوعیت پرواز داشتند را دور بزنند و این به معنای هزینه های بیشتر و تولید آلایندگی بیشتر بود. علاوه بر این، افزایش هزینه ها و نبود بازار مشخص هم دیگر مشکلاتی بودند که بر سر راه پروژهٔ هواپیمای مسافربری مافوق صوت بوئینگ قرار داشتند.

بوئینگ 2707

 

به همین دلیل، درحالی که بیش از یک میلیارد دلار برای تحقیق و توسعهٔ این پروژه هزینه شده بود، در سال ۱۹۷۱ دولت ایالات متحده برنامهٔ بوئینگ ۲۷۰۷ را لغو کرد. با لغو این پروژه، بوئینگ تصمیم گرفت تمام تمرکز خود را روی ۷۴۷ بگذارد که در همان سال ها در دست توسعه بود و اولین پرواز خود را در فوریهٔ ۱۹۶۹ انجام داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس

    آیاتوسعه بندرکنارک توسط چینی هامیتواندهندراکه درتوسعه چابهارکوتاهی می‌کند.به رقابت برانگیزد