◄ چگونه برای ثبت شکایت از اتوبوس های بین شهری اقدام کنیم؟
یکی از رایج ترین دلایل تماس های مشتریان با مرکز تماس این است که مسافر از کیفیت خدمات و امکانات اتوبوس راضی نبوده و یا یک تخلف را مشاده کرده که در نهایت، باعث شده تجربه خوبی از سفر نداشته باشد. در چنین شرایطی می توان با مراجعه به سامانه 141 شکایات خود را ثبت نمایید.
یکی از رایج ترین دلایل تماس های مشتریان با مرکز تماس این است که مسافر از کیفیت خدمات و امکانات اتوبوس راضی نبوده و یا یک تخلف را مشاده کرده که در نهایت، باعث شده تجربه خوبی از سفر نداشته باشد. در چنین شرایطی می توان با مراجعه به سامانه 141 شکایات خود را ثبت نمایید.
استفاده از وسایل حمل و نقل برای جابجایی همه افراد بین نقاط شهری و یا بین شهری یک امر رایج و عمومی است. بسیاری از قشرهای مختلف از دانش آموزان از دانشجویان گرفته تا کارمندان و … برای جابجایی دسته جمعی خود و یا حتی جهت برگزاری اردو یا مسافرت کاری و تفریحی به وسایل حمل و نقل عمومی احتیاج دارند.
معرفی سامانه 141؛ جامع اطلاع رسانی جاده های کشور
◄ معرفی سامانه جامع نرخ اتوبوس ها
◄ راهنمایی ثبت شکایت از اتوبوسرانی و اتوبوس های درون شهری
بیشتر شکایاتی که از اتوبوس ها توسط مردم مطرح می شود مربوط به ناوگان حمل و نقل اتوبوس های بین شهری است. اگر در حین سفر شما یا قبل از آغاز سفر مشکلی مرتبط با اتوبوس یا خدمات و کارکنان آن برای شما پیش آمد، کافیست شکایات خود را از طریق سامانه ۱۴۱ مطرح و پیگیری کنید.
مواردی که مسافر حق شکایت دارد:
موضاعات مختلفی برای ثبت شکایت از اتوبوس های بین شهری مطرح می شود اما نکته مهم این است که شکایت شما حتما باید صحت داشته باشد تا مسئولین به آن رسیدگی کنند. برای همین هم موضوعات مشخصی برای شکایت کردن تعیین شده که در حین ثبت شکایت، باید یکی از آن ها را انتخاب کنید. این موضوعات را در ادامه برای شما فهرست کرده ایم:
- استعمال دخانیات داخل اتوبوس
- بارگیری و تخلیه بار در حضور مسافرین در حین سفر
- برخورد نامناسب کارکنان شرکت، مهماندار و راننده
- پخش و نمایش محصولات سمعی و بصری غیرمجاز
- پیاده کردن مسافر در مقاصد تعیین نشده
- تاخیر بیش از اندازه در آغاز سفر
- تخلفات رانندگی
- توقف بی مورد و تکراری در حین سفر
- جابجا کردن مسافر بر خلاف شماره صندلی بلیط
- جا گذاشتن مسافر بین راه
- جمع آوری بلیط از مسافران قبل از حرکت
- خستگی و خواب آلودگی راننده
- رفتار نامتعارف رانندگان در حین سفر
- سوار کردن مسافر بیش از ظرفیت
- صدور بلیط دست نویس و عدم صورت بلیط مکانیزه
- عدم استرداد وجه بلیط
- عدم استفاده کارکنان، خدمه و راننده از لباس مناسب
- عدم تطابق نوع اتوبوس ثبت شده در بلیط با واقعیت
- عدم تعهد نسبت به بار مسافر
- عدم تکمیل مندرجان در بلیط
- عدم توزیع آب در ظروف یک بارمصرف
- عدم توقف برای نماز
- عدم توقف در مسیر (هر سه ساعت یک بار) برای استراحت
- عدم توقف مناسب جهات انجام فرایض و صرف غذا
- عدم جایگزینی به جای وسایل مانده در راه
- عدم درج نام شرکت مسافربری روی اتوبوس
- عدم رعایت ایمنی و حمل توشه غیرمجاز
- عدم رعایت بهداشت توسط راننده و خدمه سفر
- عدم رعایت خط سیر مطابق مبدا و مقصد
- عدم رعایت نظافت داخل خودرو
- عدم سلامت فنی خودرو
- عدم صدور بلیط در مبدا سفر
- عدم صدور بلیط بین راهی
- عدم صدور بیجک توشه غیرهمراه مسافر
- عدم نصب برچسب شماره دار روی توشه مسافر
- عدم نصب مشخصات رانندگان و پلاک وسیله و شماره شرکت
- مسافرگیری در اطراف پایانه های مسافربری
- مسافرگیری غیرمجاز حین سفر
- نداشتن وسایل سرمایشی و گرمایشی مناسب
- نرخ بلیط، خرید اینترنتی بلیط
- نقص فنی خودرو
مسافران در صورت برخورد با هر یک از موارد مطرح شده در بالا می توانند با مراجعه به سامانه ۱۴۱ در بخش ثبت شکایات مسافرین حمل و نقل عمومی شکایت خود را مطرح کنند، توجه داشته باشید که جهت رسیدگی به شکایت نیازمند اطلاعاتی از جمله کد ملی، شماره پلاک خودرو، نام شرکت مسافربری، شماره بلیت، تاریخ سفر، مبدا و مقصد هستید.
◄ معرفی سامانه حقوق مسافر هوایی
◄ معرفی سامانه ۵۱۴۹ ؛ سامانه صدای مسافر راه آهن جمهوری اسلامی ایران
راهنمای ثبت شکایت در سامانه 141
جهت ثبت شکایات خود از سه طریق می توانید اقدام کنید.
1- اسکن QR-CODE چاپ شده بر روی بلیط و ورود به سامانه ثبت شکایات.
2- تماس با سامانه تلفنی 141
3- ارسال پیام به سامانه 2000141
4-مراجعه به سامانه 141 بخش ثبت و پیگیری شکایات
در بخش بعدی نحوه ثبت شکایت در سامانه ۱۴۱ را به صورت تصویری و قدم به قدم برای شما آماده کرده ایم.
در ابتدا با ورود به سایت www.141.ir در قسمت پایین صفحه گزینه ثبت و پیگیری شکایات نمایش داده می شود.
با انتخاب گزینه ثبت و پیگیری شکایات وارد سامانه ثبت شکایت ۱۴۱ می شوید. در این صفحه دو گزینه پیش روی شماست: شکایت و پیگیری. جهت درج شکایت خود گزینه شکایت را انتخاب نمایید.
اگر در مرحله قبلی گزینه مسافری را انتخاب کرده باشید، این سه گزینه برای شما نمایش داده خواهد شد: «مسافر هستم»، «تعاونی هستم» و «راننده هستم».
در بخش «شرح شکایت»، توضیح مختصر و دقیقی از شکایت تان را بنویسید. همچنین اگر از شکایت تان عکس دارید، روی نوشته های «انتخاب کنید» در بخش آبی زده و عکس مد نظر را بارگذاری کنید. در نهایت عبارت امنیتی را وارد کرده، تیک گزینه «صحت اطلاعات درج شده» را زده و شکایت را با کلیک روی دکمه سبز رنگ، ثبت کنید.
همچین برای پیگیری شکایت ثبت شده خود می توانید با مراجعه به صفحه اول سامانه ثبت و پیگیری شکایات، با انتخاب گزینه پیگیری و وارد کردن کدپیگیری و شماره موبایل خود از نتیجه شکایت خود مطلع شوید.
بیشترین بحث بین خود مسافرها هست.یکی میگه ببند؛ یکی میگه نبند. منظورم هواکش(درب اضطراری) سقف هست. و بعضی از مسافرین که به شیشه چسبیده اند خواهشا موقع خواب این آب دهان بر شیشه اتوبوس جاری نکنند. و همچنین در شب که سکوتی حاکم است اینقدر صدای چرق چرق لیوان یکبارمصرف رو در نیارند، مردم خوابند چرا مردم آزاری میکنید. اگه اتوبوس مکرر توقف نکند که ته دره جا میگیرید، گازوئیل باید بسوزه. موارد متعدد شکایات مندرجه کاملا جنبه سوسول بازی است، و منع تعقیب کیفری را دارا میباشد. ضمنا موقع پیاده شدن از شوفر اتوبوس تشکر باش را فراموش نکنید. «چنگال قاشقچی پسر عموی جلال قاشقچی»
رانندگان مسافر بری مشهد به تهران به شماره پلاک
توقف بی جا داشتن یه جا وایستادن
تولد گرفتن شکایت کردیم گفتن به مسافرین مربوط نیس بخوایم تولد بگیرم یا عروسی
یه جا نگه داشتن سوختگیری کردن در اصل که باید قبل مسافر زدن سوختگیری میکردن در شرایطی که سوخت دارع تموم میشه اینکار مجدد انجام بشه
توقف مداوم داشتن وسایل مسافران رو بار نزدن تو صندوق گفتن صندوق تصادف کردن اسیب دیدع ولی وقتس پلیس دیدن دست و پاشونو گم کردن تمام وسایل اومد بود پیش مسافران
و راننده بخاطر تذکرات ما عقده جمع کردع بود بایکی از مسافران دعوا کردع توهین تهمت زد و گفت زنگ میزنه به پلیس نزد چون اگه میزد خودش به دردسر میوفتاد
و موقع دعوا فحش های رکیک میداد و تهدید با سلاح سرد داشت من زنگ زدم پیگیری نکردن گفتم اینجا دیدگاهمو بزارم مردم اطلاع داشته باشن مدیون نباشم
یک راننده اقا بود یک کمک راننده خانوم کمک راننده ی خانوم مسئول دعوا بودو باعث تهدیدات و مدوام با گوشی ور میرفتن بهم دیه نشون میدادن و توجهشون تو طول مسیر به رانندگی به شدت پایین بود
این اتفاق دقیقا دیروز افتاد و هیچگونه دلیل منطقی برای کاراشون رفتارشون نداشتن به شدت عصبی بد دهن بودن
تهدید کردن مسافران
تمسخر مسافران
توقف بیجا
باز نکردن صندوق برای گذاشت وسایل
استفاده از سلاح سرد
استفاده از موبایل
گرفتن تولد هنگام مسافربری منتظر گذاشتن مسافران
و تمام اطلاعت بالا
این اطلاعات هارو تو تمامی دیدگاه میزارم شاید به مسافرین بعدی کمکی بکنه و برای این دسته از رانندگان و کمک راننده درس ادب بشه
از رشت تا تهران توقف های بیجا و بی مورد یعنی یک ساعت معطلی بی دلیل و بیخود اسکانیای سفید به شماره پلاک 16ایران697ع34
ای کاش بود جایی برای رسیدگی و جریمه
سلام خسته نباشین کااااش میشد راننده های اتوبوس دهک زاده باشماره پلاک ایران ۳۸ع۲۱۲ایران ۲۶رفتارشون نسبت ب مسافرا بهتربود آبروی مسافر رو جلوی بقیه مسافرا نبرن واقعا ادم باید یکم شعور داشته باشه
راننده های ماشین دهک زاده حین رانندگی دایم درحال صحبت باتلفن هستن
سلام جدیدابرای خط یافت اباد.ازادی اتوبوس های جدیدراه اندازی کردند.ولی کارتخوان اتوبوس هاکارنمیکندورانندگان باعصبانیت پول نقدمیگیرندلطفارسیدگی شود
واقعا بلدنیستن دردی از مردم دوا کنید سامانه ۱۴۱ گذاشتید که بدرد نمیخوره اتوبوسها هرساعتی میخوان میان ومیرن هرجاکه دلشون بخواد پیادت میکنن اینقدر راحت تخلف میکنن چون واحد وارگانی نیست رسیدگی کند نمیدونم اتوبوس چه حقی داره که بارغیرمتعارف بزنه که ماشین تعادل نداشته باشه یک ساعت تاخیر نیم ساعت برای گازوئیل نیم ساعت برای غذا جمآدوساعت زمان.