جعبه فیوز 206 و راهنمای تعویض فیوزهای 206
فیوزها در مسیر ارسال جریان الکتریکی به قطعات الکترونیکی مختلف خودرو قرار می گیرند و در صورت افزایش شدید ولتاژ یا نوسانات برق، جریان برق را قطع می کنند تا از آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری شود؛ البته پس از اینکه جریان برق قطع شد، فیوز نیز می سوزد.
جعبه فیوز 206 و سیستم برق کشی پژو 206 با دیگر خودروهای شرکت ایران خودرو مانند سمند و پژو 405 متفاوت است. در این مقاله قصد داریم جعبه فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد و تعویض هر فیوز را برای شما مخاطبین عزیز شرح دهیم؛ پس اگر مالک خودرو 206 هستید یا تصمیم به خرید 206 دارید، با ما در این مقاله همراه باشید.
راهنمای جعبه فیوز پژو 405
راهنمای جعبه فیوز خودروی پراید
جعبه فیوز سمند و راهنمای هر فیوز
به گزارش تین نیوز به نقل از همراه مکانیک، همان طورکه می دانید، فیوزها در مسیر ارسال جریان الکتریکی به قطعات الکترونیکی مختلف خودرو قرار می گیرند و در صورت افزایش شدید ولتاژ یا نوسانات برق، جریان برق را قطع می کنند تا از آسیب رسیدن به آن ها جلوگیری شود؛ البته پس از اینکه جریان برق قطع شد، فیوز نیز می سوزد.
هر خودرو دارای نقشه سیم کشی و جعبه فیوز مخصوص به خود است و جعبه فیوز 206 نیز از این امر مستثنی نیست؛ برای این که بتوانید خودرو را عیب یابی کنید، فیوز مرتبط با هر قطعه را شناسایی و در صورت لزوم، آن را تعویض کنید، باید از این نقشه آگاهی داشته باشید. اگر شما هم جزو کسانی هستید که می خواهید با جعبه فیوز پژو 206 آشنا شوید، در ادامه با ما همراه باشید.
جعبه فیوز 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز
پژو 206 دارای دو جعبه فیوز است که در قسمت های مختلف خودرو نصب شده اند. یکی از آن ها، در داشبورد و زیر فرمان خودرو قرار دارد و جعبه فیوز دیگر در کاپوت قرار گرفته است. هر یک از این فیوزها، جریان ورودی به یک یا چند قطعه خودرو را کنترل می کنند. در بخش های بعدی، به بررسی هر دو جعبه فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز موجود در آن ها می پردازیم. توجه داشته باشید اگر مهارت لازم در زمینه برق داخلی پژو 206 را ندارید، به تنهایی اقدام به تعویض فیوز خودرو نکنید و حتما از یک متخصص کمک بگیرید.
جعبه فیوز داشبورد 206
همان طورکه گفتیم، جعبه فیوز داشبورد، داخل کابین و زیر غربیلک فرمان قرار دارد. جعبه فیوز در زیر درپوش پایین فرمان خودرو، مخفی شده است. روی درپوش، یک پیچ قرار دارد. برای این که به جعبه فیوز دسترسی داشته باشید، باید با استفاده از ابزاری مانند سکه، پیچ را یک چهارم دور بچرخانید تا درپوش باز شود و فیوزها نمایان شوند.
تعدادی فیوز یدک و یک انبرک جهت تعویض فیوزها در کنار جعبه فیوز وجود دارد. در جدول زیر، به کاربرد هر یک از این فیوزها اشاره شده است:
ردیف |
شماره فیوز |
شدت جریان |
کاربرد |
1 |
F21 |
_ |
رزرو |
2 |
F22 |
10A |
تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت دو)- یونیت کیسه هوا و نود مرکزی |
3 |
F23 |
20A |
تغذیه سوئیچ اصلی (وضعیت اول)- فندک |
4 |
F24 |
10A |
تغذیه سوئیچ اصلی- وضعیت اول (تحریک رله بخاری، رادیو، چراغ ترمز، نود جلو، نود مرکزی و جلو آمپر) |
5 |
F25 |
10A |
تغذیه دائم رادیو |
6 |
F26 |
20A |
تغذیه نود مرکزی |
7 |
F27 |
20A |
تغذیه نود مرکزی |
8 |
F28 |
30A |
تغذیه نود مرکزی- تغذیه اصلی و تحریک رله محرک در عقب |
9 |
F29 |
30A |
شیشه بالابر عقب |
10 |
F30 |
30A |
تغذیه نود مرکزی (شیشه بالابر جلو) |
11 |
F31 |
30A |
شیشه گرمکن عقب |
12 |
F32 |
30A |
تغذیه فن بخاری |
13 |
F33 |
30A |
استارت موتور |
14 |
F34 |
10A |
تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو) ایموبلایزر، کانکتور عیب یابی، جلوآمپر، سنسور فشار گاز کولر، یونیت موتور |
15 |
F35 |
5A |
تغذیه سوئیچ اصلی(وضعیت دو)- سیستم ضدقفل ترمز ABS |
16 |
F36 |
10A |
تغذیه باتری ایموبلایزر، کانکتور عیب یابی، جلو آمپر، تحریک شیشه گرم کن، پمپ شیشه شوی |
جدول چیدمان رله های موجود در جعبه فیوز 206 و عملکرد آن ها
ردیف |
شماره رله |
عملکرد رله |
شدت جریان – نوع |
1 |
R1 |
پمپ شیشه شوی جلو |
30A- 2 Contact |
2 |
R2 |
پمپ شیشه شوی عقب |
30A- 2 Contact |
3 |
R3 |
گرم کن شیشه عقب و آینه ها |
30A- 1 Contact |
4 |
R4 |
فن بخاری |
40A- 1 Contact |
5 |
R5 |
شیشه بالابر عقب |
30A- 1 Contact |
6 |
R6 |
شیشه بالابر جلو |
30A- 1 Contact |
7 |
R7 |
— |
— |
8 |
R8 |
برف پاک کن عقب |
30A- 2 Contact |
جدول جعبه فیوز داشبورد 206 در صورت نصب در خودرو
بر اساس اطلاعات مندرج در دفترچه راهنمای رسمی پژو 206:
ردیف |
شماره فیوز |
شدت جریان |
کاربرد |
1 |
F1 |
– |
رزرو |
2 |
F2 |
5A |
رله فن بخاری |
3 |
F3 |
5A |
تغذیه نود جلو FCM کولر، جلو آمپر |
4 |
F4 |
10A |
تغذیه موتور برف پاک کن عقب و قفل صندوق عقب |
5 |
F5 |
5A |
تغذیه نور زمینه |
6 |
F6 |
5A |
تغذیه سیستم ضدقفل ترمز ABS |
7 |
F7 |
10A |
تغذیه یونیت کیسه هوا |
8 |
F8 |
5A |
تغذیه جلوآمپر، ایموبیلایزر، دیاگ ECU |
9 |
F9 |
5A |
تغذیه پمپ شیشه شور |
10 |
F10 |
5A |
تغذیه نود مرکزی BCM نمایش گر، شیشه بالابر جلو، حس گر دنده عقب |
11 |
F11 |
10A |
تغذیه چراغ دنده عقب |
12 |
F12 |
5A |
تغذیه سوئیچ چراغ ترمز |
13 |
F13 |
10A |
تغذیه سوئیچ سه حالته گاز کولر |
14 |
F14 |
5A |
تغذیه برق چراغ سقف، صندوق عقب |
15 |
F15 |
20A |
تغذیه برق فندک |
16 |
F16 |
10A |
تغذیه برق رادیوپخش |
17 |
F17 |
– |
رزرو |
18 |
F18 |
– |
رزرو |
19 |
F19 |
– |
رزرو |
20 |
F20 |
– |
رزرو |
21 |
F21 |
– |
رزرو |
22 |
F22 |
10A |
تغذیه شیشه بالابرهای جلو |
23 |
F23 |
5A |
تغذیه برق گرم کن آینه |
24 |
F24 |
30A |
تغذیه برق گرم کن شیشه عقب |
25 |
F25 |
30A |
تغذیه قفل مرکزی |
26 |
F26 |
20A |
تغذیه نود مرکزی BCM |
27 |
F27 |
5A |
تغذیه رله ها، نمایش گر، کولر |
28 |
F28 |
20A |
تغذیه نود مرکزی BCM |
29 |
F29 |
5A |
تغذیه دیاگ |
30 |
F30 |
10A |
تغذیه حافظه رادیوپخش |
31 |
F31 |
– |
رزرو |
32 |
F32 |
– |
رزرو |
33 |
F33 |
40A |
تغذیه فن بخاری |
34 |
F34 |
40A |
تغذیه شیشه بالابر جلو، آینه |
35 |
F35 |
40A |
تغذیه شیشه بالابر عقب |
36 |
F36 |
5A |
رزرو |
37 |
F37 |
10A |
رزرو |
هم چنین چیدمان رله های موجود در جعبه فیوز داشبورد (در صورت نصب در خودرو) و عملکرد آن ها به صورت زیر خواهد بود:
ردیف |
شماره رله |
عملکرد رله |
شدت جریان – نوع |
1 |
R1 |
رله فن |
35A- 1 Contact |
2 |
R2 |
رله جلوآمپر، کولر و نود جلو FCM |
20A- 1 Contact |
3 |
R3 |
رله ولتاژ ECO |
35A- 1 Contact |
4 |
R4 |
رله گرم کن شیشه عقب و آینه های جانبی |
20A- 1 Contact |
5 |
R5 |
رله پمپ شیشه شور جلو |
20A- 2 Contact |
6 |
R6 |
رله پمپ شیشه شور عقب |
20A- 2 Contact |
7 |
R7 |
رله شیشه بالابر جلو |
35A- 1 Contact |
8 |
R8 |
رله شیشه بالابر عقب |
35A- 1 Contact |
9 |
R9 |
رله صندوق پران وموتور برف پاک کن عقب |
20A- 2 Contact |
10 |
R10 |
رله دربازکن مرکزی |
20A- 2 Contact |
11 |
R11 |
رله درقفل کن مرکزی |
20A- 2 Contact |
جعبه فیوز محفظه موتور 206
همان طور که در بالا اشاره کردیم جعبه فیوز 206، شامل 2 جعبه فیوز است که در اینجا قصد داریم اطلاعاتی راجب جعبه فیوز محفظه موتور ارائه دهیم که در سمت راست، کاپوت قرار گرفته و در آن نیز تعدادی فیوز و رله وجود دارد که هر یک از آن ها، با شماره مخصوص به خود مشخص شده اند. برای دسترسی به جعبه فیوز محفظه موتور گیره های در جعبه را باز کنید و در آن را بردارید.
پس از این که کارتان تمام شد، در جعبه را ببندید و از جاافتادن صحیح گیره ها اطمینان حاصل کنید. در جدول زیر، به عملکرد هر یک از این فیوزها و همچنین چیدمان رله های موجود در جعبه فیوز محفظه موتور و عملکرد آن ها اشاره شده است:
شماره فیوز |
شدت جریان |
عملکرد |
1 |
40A |
تغذیه برق سوئیچ استارت- ایموبلایزر |
2 |
30A |
رله مه شکن- بوق |
3 |
40A |
تغذیه برق رابط سیستم های درونی BCM |
4 |
30A |
تغذیه برق رابط سیستم های درونی BCM |
5 |
– |
رزرو |
6 |
– |
رزرو |
7 |
30A |
ترمز ABS |
8 |
30A |
ترمز ABS |
9 |
40A– MAXI |
فن دور تند و کند |
10 |
50A– MAXI |
تغذیه برق رابط سیستم های درونی BCM |
11 |
40A |
تغذیه برق رابط سیستم های درونی BCM |
12 |
20A |
تغذیه نود جلو |
13 |
15A |
تغذیه نود جلو |
14 |
30A |
رله برف پاک کن جلو |
15 |
10A |
تغذیه اکسیژن سنسورها |
16 |
30A |
تغذیه رله دوبل |
17 |
10A |
تغذیه پمپ سوخت |
18 |
10A |
تغذیه یونیت موتور |
شماره رله |
عملکرد |
شدت جریان – نوع |
RLY1 |
رله کنترل موتور |
30A-1 Contact |
RLY2 |
رله پمپ بنزین |
30A-1 Contact |
RLY3 |
رله مه شکن |
30A-1 Contact |
RLY4 |
رله بوق |
30A-1 Contact |
RLY5 |
رله برف پاک کن جلو |
30A-2 Contact |
RLY6 |
رله برف پاک کن جلو |
30A-2 Contact |
برای تعویض فیوزها در جعبه فیوز 206 به چه نکاتی باید توجه کرد؟
تا این قسمت از مقاله به بررسی جعبه فیوز پژو 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز پرداختیم. درصورتی که قصد تعویض فیوز خودروی خود را دارید، حتماً به موارد زیر توجه کنید. در ابتدا و قبل از این که کاری انجام دهید باید همه تجهیزات الکترونیکی خودرو را خاموش کنید و سوئیچ را ببندید. فیوزهای موجود در جعبه فیوز زیر فرمان و داخل کاپوت را جهت پیداکردن فیوز سوخته بررسی کنید. این فیوز سوخته را می توانید از روی قطع بودن سیم آن تشخیص دهید. با استفاده از انبرک، فیوز سوخته را بیرون بکشید و یک فیوز سالم با ظرفیت مشابه را با آن جایگزین کنید.
توجه داشته باشید استفاده از فیوز با ظرفیت بیشتر، می تواند به سیستم برق داخلی خودرو آسیب بزند و حتی ممکن است منجر به آتش سوزی شود. هرگز و حتی به مدت چند لحظه، از سیم به جای فیوز استفاده نکنید؛ چراکه این کار می تواند به سیم کشی داخلی خودرو آسیب جدی وارد کند یا حتی باز هم منجر به آتش سوزی شود. اگر به صورت مکرر و در بازه های زمانی کوتاه فیوزهای خودروی شما می سوزد، احتمال دارد سیستم برق خودروی شما دچار مشکل شده باشد. برای بررسی آن، حتماً به یک مکانیک ماهر مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات در خصوص محل قرارگیری فیوزها و وظایف آن ها، می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. در ادامه به بررسی راهنمای جعبه فیوز 206 خواهیم پرداخت.
راهنمای تعویض فیوز خودرو
اکنون که با جعبه فیوز 206 و راهنمای عملکرد هر فیوز آشنا شدید، خودتان نیز می توانید برای تعویض فیوز خودروی خود اقدام کنید. در این بخش، شما را با چگونگی تعویض فیوز خودرو آشنا می کنیم. نوسانات جریان برق خودرو، سبب می شود فیوزها عمل و با قطع جریان برق از آسیب رسیدن به قطعات جلوگیری کنند. معمولاً وقتی که فیوزها در مسیر جریان برق شدید قرار می گیرند، به اصطلاح می سوزند و باید با یک فیوز سالم تعویض شوند. هرگاه یکی از فیوزها بسوزد، معمولاً ECU یا کامپیوتر خودرو هشدار می دهد، اما فیوز سوخته را مشخص نمی کند. برای این منظور، باید هر یک از فیوزهای موجود در جعبه فیوزهای مختلف خودرو بررسی شوند. پیداکردن فیوزهای شیشه ای و مستطیلی، کار دشواری نیست؛ تنها کافی است از محفظه شفاف آن ها وضعیت سیم را بررسی کنید.
شناسایی فیوز سوخته
درصورتی که فیوز سوخته باشد، اتصال آن قطع می شود؛ اما در خصوص فیوزهای فلزی، شناسایی فیوز سوخته به همین سادگی نیست و برای پیدا کردن آن، فرآیند پیچیده تری پیش رو دارید؛ چراکه دیگر خبری از یک محفظه شفاف نیست. برای این منظور، شما باید دو سر فیوز را به دو طرف مالتی متر متصل کنید. درصورتی که مالتی متر عبور جریان را نشان دهد، به معنی سالم بودن فیوز است و درغیراین صورت، فیوز سوخته است و باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. برای انجام این کار، درصورتی که به مالتی متر دسترسی ندارید، می توانید از یک چراغ آزمایش نیز استفاده کنید. برای تعویض فیوزها، می توانید از انبرک موجود در جعبه فیوز استفاده کنید.
در پایان، باید بگوییم که در برخی از مدل های پژو 206 ممکن است تعداد جعبه فیوز و چیدمان آن ها با آن چه ما توضیح دادیم، متفاوت باشد؛ اما کلیت شان یکی است. برای اطمینان از وضعیت جعبه فیوز 206 خود، حتما دفترچه راهنمای آن را تهیه و پس از مطالعه، اقدام به تعویض فیوز سوخته کنید.