پیکان جدید با ۸۵ تغییر به بازار می آید!
در پروژه نیم قرن با اقتصاد ایران تلاش بر این است تا به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
در پروژه نیم قرن با اقتصاد ایران تلاش بر این است تا به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادنیوز، نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های ۱۳۹۴،۱۳۸۴،۱۳۷۴،۱۳۶۴،۱۳۵۴ از هر دهه انتخاب شده است.
در سال ۱۴۰۳، اقتصادنیوز در «نیم قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش های روزنامه های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می شود.
۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۴؛ میزان حقوق بازنشستگی کارمندان تغییر می کند
حقوق بازنشستگی کارمندان دولت براساس دریافتی زمان اشتغال آنها یعنی مجموع حقوق و فوق العاده شغل پرداخت می شود.
لایحه نهایی قانون استخدام کشوری برای تصویب به مجلس تقدیم شد. به دنبال اعلام نکاتی از این لایحه در شماره دیروز روزنامه اطلاعات امروز نیز موارد مهم دیگری از قانون استخدام که در لایحه نهایی قید شده است، مشخص شد.
در لایحه نهایی قانون استخدام کشوری امکان کار نیمه وقت برای خانم ها در وزارتخانه ها و سازمان های دولتی پیش بینی شده است تا بدینوسیله زنان خانه دار بتوانند در ضمن کار به خانه داری و به خصوص تربیت فرزندان خود نیز برسند.
براساس مقررات فعلی قانون استخدام هر ماه هشت و نیم درصد کسور بازنشستگی از حقوق و مزایای کارمندان برداشت می شود، ولی حقوق زمان بازنشستگی فقط بر مبنای آخرین حقوق تعیین می شود، درحالیکه در مدت اشتغال از مزایای کارمند نیز کسور بازنشستگی برداشت شده است.
در لایحه نهایی قانون استخدام مقررات سابق اصلاح شده و حقوق بازنشستگی کارمندان براساس دریافتی زمان اشتغال آنان یعنی مجموع حقوق و فوق العاده شغل تعیین و به آنان پرداخت خواهد شد تا تعادلی بین کسور بازنشستگی و حقوق بازنشستگی به وجود آید.
۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۴؛ اعلام کلیات طرح واگذاری سهام کارخانجات به کارگران
وزیر صنایع اعلام کرد: هم اکنون بیش از ۶ هزار واحد تولیدی در کشور از وزارت صنایع، خدمات ارزی دریافت می کنند و نیاز ارزی این کارخانجات فقط برای تامین مواد اولیه سالانه حدود ۴ میلیارد دلار است. بنابراین پیش بینی نیاز سالانه ارزی صنایع برای مواد اولیه، قطعات یدکی و جایگزینی ماشین آلات فرسوده و مستهلک بیش از ۶ میلیارد دلار است.
مهندس شافعی به تشریح طرح عرضه سهام کارخانجات دولتی و ملی شده غیراستراتژیک به کارکنان واحدها و در مرحله بعد به عموم مردم پرداخت و با اشاره به سابقه چنین اقدامی گفت: در سال ۱۳۵۴ عرضه سهام کارخانجات (دولتی و خصوصی) از تصویب مجلس شورای ملی رژیم پهلوی گذشت. اصل فکر که بخشی از سهام کارخانجات به کارکنان آن واگذار شود، بسیار خوب است و پیش از این در کشورهای دیگر نیز تجربه شده که در مواردی موفق و در مواردی نیز ناموفق بوده است.
در رژیم گذشته از این فکر خوب سوء برداشت شد و سرمایه داران با ارزیابی غیرواقعی واحدهای تولیدی چند برابر ارزش واقعی آن واحد، از کارکنان پول گرفتند. در این طرح یقینا باید سرمایه گذاری مجدد و ایجاد کار و تولید با استفاده از پول سهام عرضه شده به کارکنان واحدهای تولیدی هدف باشد که نبود.
سازمان مالی سازمان گسترش واحدهای تولیدی که به همین مناسبت تشکیل شده بود، توانست نیمی از سهام را عرضه کند. این کار پس از انقلاب متوقف شده تا اوایل سال ۶۳ که قرار شد بقیه سهام به کارگران و کشاورزان واگذار شود.
اواسط سال گذشته عرضه سهام کارخانجات به عموم (با اولویت اول به کارکنان واحد تولیدی) از طرف من عنوان شد؛ چراکه معتقدم واقعا لازم نیست دولت، کارخانجات ریز و متوسطی را اداره کند و از کار اصلی خود که سیاستگذاری و برنامه ریزی است، بازبماند. اگر دولت خودش را سبکبار کند یقینا فرصت کافی برای پرداختن به وظیفه اصلی خود را خواهد داشت.
۲۴ اردیبهشت ۱۳۷۴؛ پیکان جدید با ۸۵ تغییر به بازار می آید
پیکان ۱۶۰۰ با ۸۵ تغییر نسبت به پیکان موجود تا چند سال دیگر به بازار عرضه خواهد شد.
با انجام بهینه سازی پیکان ۱۶۰۰ و افزایش ساخت داخل قطعات آن، میزان ارزبری این خودرو از ۲۲۰۷ دلار در سال ۷۳ به حدود ۵۱۶ دلار در سال ۷۵ کاهش خواهد یافت و در صورت تامین ورق آهن موردنیاز، این میزان ارزبری به ۱۸۰ دلار خواهد رسید.
بهینه سازی پیکان ۱۶۰۰ تعداد ۸۵ تغییر صورت می گیرد که عبارتند از: ایجاد سیستم خنک کننده مدار بسته، اصلاح سیستم کلاچ و ترمز، تغییر در سیستم تعلیق جلو، میل سندل و موج گیر، جعبه فیوز جدید، رادیوپخش کشویی، کیف ابزار، افزودن ۳ چراغ اخطار به جلوی آمپر، اصلاح دسته موتور، نصب کولر، نصب گیربکس ۵ دنده و اتوماتیک، اصلاح اگزوز، فرمان شانه ای، تعلیق عقب با فنرلول، کاهش حجم باطری، دو جداره کردن دیسک ترمز جلو، فرمان هیدرولیک، پیچی کردن سرباطری، تغییر مکانیزم ساسات، سیم گاز جدید، چند قطعه شدن سیم کشی اصلی، سپر جدید، قلاب بکسل عقب، سینی محافظ زیر موتور، پدارل گاز، پانل الکتریکی، گرمکن شیشه عقب، کنسول جدید، گیربکس، موکت یکپارچه کف، تغییر صندلی های، نصب سقف کاذب، اصلاح مکانیزم بازکن درب موتور، اصلاح مکانیزم شیشه شور، تغییر محل زاپاس بند، تغییر باک و نصب تایمر برف پاک کن و...»
۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۴؛ خط تولید پیکان فردا متوقف می شود
تولید خودرو پیکان فردا یکشنبه طی مراسمی در شرکت ایران خودرو با حضور اسحاق جهانگیری، وزیر صنایع و معادن رسما و برای همیشه متوقف می شود.
گفتنی است پس از چند بار تعویق تولید پیکان، وزیر صنایع و معادن چندی پیش تاکید کرده بود که تولید خودرو باید تا پایان اردیبهشت متوقف شود.
گفته می شود قرار است آخرین پیکان تولیدشده با امضای رئیس جمهوری روی بدنه آن به موزه خودرو اهدا شود. تولید پیکان از سال ۱۳۴۵ در شرکت ایران ناسیونال سابق آغاز شد و به مدت ۳۹ سال ادامه یافت.
جزئیات تصمیم جدید در مورد نرخ سود بانکی
معاون اقتصادی بانک مرکزی جزئیات سیاست های پولی کشور در سال ۸۴ و جزئیات تصمیم جدید شورای پول و اعتبار در مورد نرخ یکسان بهره را اعلام کرد.
اکبر کمیجانی افزود: نرخ های سود موردانتظار تسهیلات، ناظر بر تسهیلات جدید بانک ها بوده و تسهیلات قبلی بانک ها تا سررسید و تسویه با نرخ های قبلی به قوت خود باقی است. همچنین نرخ های سود علی الحساب سپرده های بانکی نزد بانک های دولتی در سطح مصوب سال ۱۳۸۳ بدون تغییر خواهد بود.
وی ادامه داد: خوشبختانه در طی سال های برنامه سوم، تورم روند نزولی به خود گرفت و لذا امکان کاهش نرخ های سود بانکی فراهم گردید. به گونه ای که در این مدت نرخ سود سپرده ها یکبار در سال ۷۹ و نرخ سود موردانتظار تسهیلات بانکی هر سال کاهش داده شد.
وی خاطرنشان کرد: در این مدت و در راستای اصلاح ساختار نرخ های سود بانکی، هر ساله بخشی از منابع بانک ها از سیاست سهمیه بندی مستثنی گردید و در آخرین سال اجرای برنامه به ۴۵ درصد رسید و از تعدد نرخ بخش های اقتصادی و دامنه آن کاسته و برای هر بخش یک نرخ اعمال گردید.
ساخت سومین فروند هواپیمای ایران ۱۴۰ پایان یافت
مدیرعامل شرکت صنایع هواپیماسازی ایران گفت: هم اکنون دو فروند از این هواپیماها در ناوگان هوایی کشور پرواز می کنند.
وی قیمت تمام شده این نوع هواپیما را در ایران ۸.۵ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: نمونه های مشابه خارجی این هواپیما ۱۳ تا ۱۶ میلیون دلار فروخته می شود. همچنین وی از آمادگی این شرکت برای ساخت جت ۱۰۰ نفره خبر داد و گفت: در صورتی که مجوز ساخت و تامین اعتبار ساخت و تولید این هواپیما آغاز می شود.
یارانه واردات بنزین تعیین شد
هیات وزیران مبلغ ۴۱۸۰ میلیارد ریال برای یارانه واردات بنزین اختصاص داد.
براساس مصوبه، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است مبلغ ۱۳ هزار و ۳۴۳ میلیارد ریال در قسمت سوم قانون بودجه سال ۱۳۸۴ کل کشور منظور و حداکثر تا معادل ریالی ۱۵۰۰ میلیون دلار از موجودی حساب ذخیره ارزی برداشت و به حساب شماره ۱۵۳۱ خزانه نزد آن بانک واریز کند. براساس این گزارش شرکت ملی نفت ایران نیز بدهی خود را به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بابت واردات بنزین در سال ۱۳۸۳ تسویه کرده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی موظف است در مقابل دریافت وجه براساس اعلام شرکت ملی نفت ایران نسبت به گشایش اعتبار اسنادی برای واردات بنزین موردنیاز کشور در سال ۱۳۸۴ اقدام کند.
امضای قرارداد صادرات گاز میدان یادآوران به هند
قائم مقام شرکت ملی نفت ایران گفت: قرارداد صادرات گاز «ال ان جی» میدان نفتی یادآوران به هند به امضا رسید.
سیدمهدی حسینی اظهار کرد: چینی ها درخصوص میدان نفتی یادآوران و در بخش ال ان جی طرح فنی خود را ارائه کرده اند.
وی ادامه داد: کارشناسان ایرانی در حالی بررسی طرح فنی چینی ها در زمینه همکاری با ایران در یادآوران هستند.
۵ هزار دستگاه تویوتا وارد می شود
هم اکنون حدود دو هزار نفر برای خرید تویوتا ثبت نام کرده اند و اولین محموله خودروهای وارداتی تویوتا شامل هزار دستگاه در حال بارگیری به سمت ایران است.
فریدون شربیانی، مدیر فروش تویوتا افزود: قصد واردات ۵ هزار دستگاه تویوتا را تا پایان سال جاری داریم. هم اکنون سه مدل کرولا، کمری و پرادو در تیپ های مختلف به فروش می رسانیم و مجوز واردات تویوتا لندکروز و های لوکس نیز از سه سازمان محیط زیست، موسسه استاندارد و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت اخذ شده و به زودی این خودروها را نیز ثبت سفارش می کنیم.
تویوتا کرولا با موتور ۱.۸ لیتری ۲۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، کمری ۲.۴ لیتری ۲۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، کمری ۳ لیتری ۳۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و تویوتا کمری دنده ای اتوماتیک ۳ لیتری ۳۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان قیمت دارد. پرادو ۲.۷ لیتری بنز ۴۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت خواهد داشت.