مشخصات هواپیمای شخصی رهبر کره شمالی ملقب به «قوش» + تصویر
کیم جونگ اون برای سفر خود با رئیس جمهور پوتین، هواپیمای شخصی Ilyushin II-62M ساخت شوروی خود را کنار گذاشته و این سفر ۱,۱۷۳ کیلومتری را با قطار طی کرد. این ایلیوشین به نام پرنده ملی کره شمالی، Chammae-1 به معنای «قوش» نامگذاری شده است.
کیم جونگ اون برای سفر خود با رئیس جمهور پوتین، هواپیمای شخصی Ilyushin II-62M ساخت شوروی خود را کنار گذاشته و این سفر ۱,۱۷۳ کیلومتری را با قطار طی کرد. این ایلیوشین به نام پرنده ملی کره شمالی، Chammae-1 به معنای «قوش» نامگذاری شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از روزیاتو ؛ در سال ۱۹۶۰، دفتر طراحی ایلیوشین، طرحی برای یک هواپیمای جت دوربرد به دفتر طراحی و آزمایش شوروی تحویل داد. برنامه این بود که این هواپیما جایگزین هواپیمای مسافربری توربوپراپ و دوربرد Tupolev Tu-114 شود. از آنجایی که توپولف Tu-114 در زمان طراحی هواپیمای مسافربری ایلیوشین، به تازگی وارد سرویس شده بود، ایلیوشین زمان زیادی برای تکمیل طراحی خود داشت. برای کاهش صدای موتور در کابین، ایلیوشین چهار موتور توربوفن Soloviev D-30KU هواپیما را در نازل های دوقلو/جفت شده در کناره ها و زیر دم T شکل هواپیما قرار داد. این طراحی شبیه به طراحی VC-10 توسط کمپانی بریتانیایی ویکرز بود. در ابتدا، موتورهای این هواپیما به شدت ضعیف بودند که باعث شد ایلیوشین آن ها را تغییر دهد.
Il-62 در ۱۵ سپتامبر ۱۹۶۷ با اولین پرواز مسافربری شرکت Aeroflot از مسکو به مونترال با پرچم ملی شوروی وارد سرویس شد. این هواپیما به هواپیمای منتخب این شرکت هواپیمایی برای پروازهای طولانی مدت تبدیل شد و همچنین توسط شرکتهای هواپیمایی پرچمدار لهستانی و رومانیایی LOT Polish Airlines و Tarom به کار گرفته شد. در مجموع، ۳۰ کشور از Il-62 استفاده می کردند، از جمله Air Koryo متعلق به کره شمالی که هنوز سه فروند Il-62M در ناوگان ۱۵ فروندی خود دارد. برای اینکه در مورد وضعیت Ilyushin Il-62 های در اختیار Air Koryo به شما ایده ای بدهیم، باید بگوییم که P-882 نزدیک به ۳۶ سال و P-881 نزدیک به ۳۸ سال سن دارد. هواپیمایی که دیکتاتور کره شمالی در گذشته از آن استفاده می کرد نسخه P-885 است که در ژوئن ۱۹۷۹ و در شرایط کاملاً نو تحویل داده شد و اکنون بیش از ۴۴ سال از عمر آن می گذرد.
کیم جونگ اون از Ilyushin II-62M خصوصی خود در ماه مه ۲۰۱۸ برای پرواز به دالیان، به منظور دیدار با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ استفاده کرد. هواپیمای Ilyushin Il-62M یکی از مدلهای بهبود یافته هواپیمای Il-62 است. این هواپیما با رنگ سفید رنگ آمیزی شده و عبارت کره شمالی به زبان کره ای در دو طرف بدنه آن نوشته شده است. دم Tشکل این هواپیما که با پرچم ملی جمهوری دموکراتیک خلق کره مزین شده، به نمود رنگ سفید هواپیمای شخصی اون افزوده است. این پرچم به زبان کره ای “Ramhongsaek Konghwagukgi” (پرچم آبی و قرمز جمهوری) نامیده می شود، از یک پنل مرکزی قرمز رنگ با یک نوار سفید باریک و یک نوار آبی برجسته تر در بالا و پایین تشکیل شده است. در مرکز این پرچم نیز یک ستاره قرمز پنج پر در پس زمینه دایره ای سفید قرار دارد. این ستاره قرمز نماد کمونیسم است، پنل فرمز رنگ نماد میهن پرستی، نوار سفید نشانه یگانگی و فرهنگ و نوارهای آبی نماد اتحاد است و از سال ۱۹۴۸ تاکنون پرچم کره شمالی بوده است.
هواپیمای کیم جونگ اون دارای یک پیکربندی VIP مشابه هواپیمای ایر فورس وان متعلق به رییس جمهور ایالات متحده است. عکسهایی که توسط خبرگزاری دولتی کره منتشر شده است، فضای داخلی شیک این هواپیما را نشان میدهد که با صندلیهای چرمی سفید بزرگ، میزهای چوبی براق و زیرسیگاری کریستالی تزئین شده است. آخرین باری که این هواپیما در حال خدمت دیده شد، زمانی بود که خواهر کوچکتر رهبر کره شمالی، یو جونگ از آن برای پرواز به محل برگزاری بازی های المپیک کره جنوبی در پیونگ چانگ استفاده کرد.
دلیل احتمالی اینکه کیم جونگ اون از Il-62M خود برای پرواز به روسیه استفاده نکرد، می تواند به دلیل نگرانی در مورد مکانیک هواپیما و عدم وجود وسایل الکترونیکی مدرن باشد. کو یونگ هوان، دیپلمات سابق کره شمالی که به کره جنوبی فرار کرده بود، هنگام صحبت با خبرگزاری رویترز در مورد سفر اون به روسیه، گفت که این هواپیما مناسب این سفر نبوده است: «هواپیمای او قدیمی است، به درستی نگهداری نشده است، و اگر حادثه ای رخ دهد، همه چیز روی هوا خواهد بود، بنابراین زمانی برای جبران وجود نخواهد داشت، از این رو از منظر امنیتی و تجهیزات، فکر می کنم مناسب نیست».
بر خلاف پدربزرگش، کیم ایل سونگ، که از پرواز می ترسید، کیم جونگ اون دوست ندارد هنگام ملاقات با رهبران جهان در خارج از کشور، از سنت خانوادگی سفر با قطار زره پوش پیروی کند. این قطار دارای تمام امکانات لوکسی است که می توانید تصور کنید، قطاری شامل ده ها واگن، از جمله یک واگن رستوران که غذاهای لذیذ و شراب فرانسوی سرو می کند. نقطه ضعف این قطار این است که سنگین، بزرگ و دست و پا گیر است و به دلیل قدیمی بودن شبکه ریلی کره شمالی می تواند تنها با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند. همچنین، پس از رسیدن به مرز روسیه، برای حرکت روی ریل های با سایز متفاوت روسیه، باید تمام چرخ های آن جایگزین شوند.
ویژگی های هواپیمای Ilyushin Il-62M
• طراحی و ابعاد:
طول: حدود ۵۳ متر
بالها: ۴۳ متر
ارتفاع: ۱۲ متر
ظرفیت مسافر: تا ۱۸۶ نفر در چیدمان استاندارد
• موتورها:
Il-62M مجهز به چهار موتور توربوفن مدل Soloviev D-30KU است که راندمان بالاتری نسبت به مدلهای قدیمیتر دارند و باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش برد پروازی میشوند.
• برد پروازی:
برد پروازی Il-62M حدود ۱۰,۰۰۰ کیلومتر است که این امکان را میدهد تا مسافتهای بینالمللی بلند را بدون نیاز به توقف میانراه طی کند.
• ظرفیت بار:
این هواپیما علاوه بر ظرفیت بالای مسافر، دارای فضای بار زیادی نیز هست که امکان حمل بارهای سنگین و حجیم را فراهم میآورد.
• سیستمهای ناوبری و ایمنی:
Il-62M دارای سیستمهای پیشرفته ناوبری و ایمنی است که شامل سیستمهای اتوپایلوت، رادار هواشناسی و تجهیزات الکترونیکی بهبود یافته میشود.