برترین کشورهای جهان در زمینه صنایع کشتی سازی
چین، کره جنوبی و ژاپن با سهم بازاری بالای ۱۰ درصد برترین کشورهای جهان در زمینه صنایع کشتی سازی هستند، در این میان چین بیش از ۵۰ درصد بازار را در اختیار دارد و ایران با ۰.۰۹ درصد جایگاه پانزدهم لیست را به خود اختصاص داده است.
چین، کره جنوبی و ژاپن با سهم بازاری بالای ۱۰ درصد برترین کشورهای جهان در زمینه صنایع کشتی سازی هستند، در این میان چین بیش از ۵۰ درصد بازار را در اختیار دارد و ایران با ۰.۰۹ درصد جایگاه پانزدهم لیست را به خود اختصاص داده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، سازمان تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD)، لیست کشورهای جهانی با برترین صنایع کشتی سازی را بر اساس تناژ ناخالص (GT) کشتی های تجاری ساخته شده در سال ۲۰۲۳ منتشر کرد. تناژ ناخالص حجم داخلی یک کشتی را اندازه گیری می کند و به وزن کشتی مربوط نمی شود، بلکه اندازه و ظرفیت کلی آن را در نظر دارد.
یک کشتی کانتینری بسیار بزرگ با ظرفیت حدود ۲۰ هزار و ۲۵۰ واحد معادل بیست فوت (TEU) 220 هزار تناژ ناخالص خواهد داشت. آمار منتشرشده کشتی های نظامی، قایق های تفریحی، کشتی های ماهی گیری، سکوهای دریایی و بارج ها (قایقی شناور با کف صاف برای ترابری اشیای بزرگ و حجم زیادی از کالاها) را شامل نمی شود. ارقام ارائه شده در این گزارش گرد شده اند.
چین بیش از نیمی از کشتی های تجاری جهان را با تناژ ناخالص (۳۳ میلیون GT) در سال ۲۰۲۳ ساخته است. این رقم به معنی ۱۵۰ کشتی از بزرگترین کشتی های کانتینری جهان است. کره جنوبی (۱۸ میلیون GT) و ژاپن (۱۰ میلیون GT) نیز برترین صنایع کشتی سازی جهانی را در خود جای داده اند. در مجموع این سه کشور ۹۵ درصد از کل صنعت را تشکیل می دهند.
برترین کشورهای جهان بر اساس تناژ ناخالص و سهم کلی بازار (درصد) کشتی سازی
چین ۳۲,۸۵۹,۸۶۲ ۵۱ درصد
کره جنوبی ۱۸,۳۱۷,۸۸۶ ۲۸ درصد
ژاپن ۹,۹۶۵,۱۸۲ ۱۵ درصد
فیلیپین ۸۰۵۹۳۸ ۱ درصد
ایتالیا ۴۰۲,۱۶۴ ۰.۶۲ درصد
فرانسه ۳۲۶,۶۸۰ ۰.۵ درصد
آلمان ۲۸۹,۶۶۶ ۰.۴۵ درصد
فنلاند ۲۶۱۶۵۴ ۰.۴ درصد
تایوان ۱۸۷,۵۵۸ ۰.۲۹ درصد
روسیه ۱۷۷,۵۷۱ ۰.۲۷ درصد
هلند ۹۰,۵۹۶ ۰.۱۴ درصد
ترکیه ۷۹,۰۳۲ ۰.۱۲ درصد
اندونزی ۷۵,۹۷۹ ۰.۱۲ درصد
آمریکا ۶۴,۸۰۹ ۰.۱ درصد
ایران ۶۴,۷۶۰ ۰.۰۹ درصد
تسلط چین بسیار چشمگیر است؛ این کشتی ساز بزرگ برای ۱۴ سال متوالی جایگاه برتر لیست را به خود اختصاص داده است. این کشور در سال ۲۰۰۷ پس از ژاپن و کره جنوبی قرار داشت اما در سال ۲۰۱۰ از هر دو کشور پیشی گرفت.
پیشرفت در این بخش و رشد اقتصادی عمومی در این کشور، هم زمان با صعود چین به سازمان تجارت جهانی در سال ۲۰۰۱ بود. در این زمان تولید چین در بخش های مختلف رشد کرد و صادرات آن به میزان چشمگیری افزایش داشت، تا آنجا که این کشور در سال ۲۰۱۰ به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد.
توانایی کشتی سازی چین در سال ۲۰۰۸ و به دنبال رکود اقتصادی عظیم، دچار تزلزل شد. با این حال از آن زمان کارخانه های کشتی سازی نقطه تمرکز خود را تغییر دادند و نه تنها روی ساخت کشتی های ناوبری متمرکز شدند، بلکه به تولید کشتی های ارزشمندی همچون کروز و حامل های LNG نیز پرداختند.