| کد خبر ۳۱۱۹۴۳
کپی شد

تراموا وارداتی چین برگشت خورد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از برگشت تراموای وارداتی خبر داد و گفت: نمونه ای که برای تست وارد تهران شده بود بررسی شد و با توجه به محدودیت های مالی و توان اجرایی، برگشت خورد.

تراموا وارداتی چین برگشت خورد
تین نیوز |

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از برگشت تراموای وارداتی خبر داد و گفت: نمونه ای که برای تست وارد تهران شده بود بررسی شد و با توجه به محدودیت های مالی و توان اجرایی، برگشت خورد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  اوایل سال ۱۴۰۳ تفاهم نامه و قراردادهایی با کشور چین توسط مدیریت شهری تهران منعقد شد و یک رام تراموا (ترامواهای چینی) به صورت اهدایی چین به ایران وارد تهران شد تا تست های عملیاتی در خطوط شهری روی آن انجام شود. این تراموا در یک خط «بی آرتی» به صورت آزمایشی در خطوط میدان آزادی تا امام حسین راه اندازی شد تا بررسی های لازم برای بکارگیری گسترده آن انجام شود.

این درحالی است که علیرضا زاکانی، شهرداری تهران همزمان با ورود این رام تراموا به رسانه ها گفت که این رام تراموا سه کابین به صورت آزمایشی وارد پایتخت شده و در صورتی که تست ها موفقیت آمیز نباشد ممکن است به چین بازگردانده شوند و یا آن که نمونه های جدیدتری وارد پایتخت شوند.

در همین ارتباط محسن هرمزی  اظهار کرد: نمونه وارداتی سه کابین مناسب تهران نبود بنابراین تصمیم گرفته شد تا از نمونه مشابه آن به نام متروباس استفاده شود که ویژگی های ساده تری دارد و نیاز به زیرساخت پیچیده ندارد.

وی در ادامه افزود: از آنجایی که هزینه ساخت تراموا نسبت به متروباس بالاتر بود، با توجه به ضرورت های موجود و بررسی های انجام شده، مدیریت شهری تصمیم گرفت تا اقدامات لازم را برای آماده سازی زیرساخت های تولید متروباس در پایتخت انجام دهد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین از تولید متروباس های جدید برقی در پایتخت خبر داد و یادآور شد: این متروباس ها جایگزین تراموا خواهند شد و طول آنها ۱۶ متر بوده و برقی است. تفاوت اصلی این متروباس ها با نمونه های قبلی تراموا در این است که نمونه قدیمی شبیه مترو با سیستم سیگنالینگ و هدایت پیشرفته بود، اما نمونه جدید ساده تر و بدون نیاز به زیرساخت پیچیده است.

هرمزی اظهار کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده قرار است تعداد ۷۵ دستگاه متروباس برای پایتخت تولید شود که بخش قابل توجهی از آنها تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

طرح ورود تراموا به تهران از سال گذشته در مدیریت شهری مطرح شد و شهرداری تهران با یکی از تولیدکنندگان معتبر جهانی در چین برای واردات تراموا توافق کرد. بر اساس این توافق یک رام تراموای چرخ لاستیکی چینی به صورت امانت به تهران منتقل شد تا تحت آزمایش های عملکردی قرار گیرد و در صورت موفقیت تست ها، زمینه برای تولید انبوه آن فراهم شود.

تست های شبانه این ترامواها از ۲۲ بهمن سال گذشته در تهران آغاز شد که شامل بررسی ظرفیت حمل مسافر، مصرف شارژ باتری و عملکرد فنی در مسیرهای شهری بود. این ترامواها از چین وارد شد تا پس از بررسی قابلیت تطبیق با شرایط شهری تهران بکار گرفته شوند.

حال آنکه مهدی چمران، رییس شورای اسلامی شهر تهران از همان ابتدا با ورود و بکارگیری تراموا مخالف بود و در جلسه ای از صحن علنی شورای شهر تهران به رسانه ها گفت که از ترامواهای وارداتی (اتوبوس های سه کابین ۴۰ متری) رسیده به پایتخت بازدید کردم اما آنها را برای کار در تهران مناسب ندیده و نمی پسندم.

چمران در حاشیه جلسه علنی شماره ۲۹۹ در جمع خبرنگاران افزود: تراموای وارداتی در واقع اتوبوس سه کابین و چرخ لاستیکی است نه تراموا، ممکن است برای عبور آنها از تقاطع های دارای چراغ قرمز اقداماتی انجام شود اما زیرساخت خاصی نیاز ندارد. باید تست این خودروهای انبوه بر انجام شود تا مشاهده شود که چگونه خواهد شد. هنوز هیچ چیزی در مورد فعالیت آنها در چرخه ناوگان حمل و نقل شهری پایتخت معلوم و مشخص نیست.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.