◄ مرتفع ترین خط ریلی جهان کجاست؟ + فیلم
مسیر ریلی چینگهای به تبت در چین بیشترین ارتفاع را در میان مسیرهای ریلی جهان داراست.
مسیر ریلی چینگهای به تبت در چین بیشترین ارتفاع را در میان مسیرهای ریلی جهان داراست. خط ریلی چینگهای به تبت در چین، تبت را به استان همسایه اش یعنی چینگهای متصل می کند. این خط ریلی در سال 2006 افتتاح شد و نقطه پایانی بر دست نیافتنی بودن مسیر صعب العبور تبت گذاشت.
به گزارش تین نیوز، تبت یک منطقه دارای اهمیت زیاد به موازات مرز است و نقشی کلیدی در کریدور اقتصادی چین، بنگلادش، هندوستان و میانمار است. برنامه ریزان قصد دارند خطوط حمل ونقل مواصلاتی بین تبت و جنوب آسیا را افزایش دهند. در این طرح خطوط ریلی نیز در امتداد مرز چین با هندوستان و نپال افزایش خواهد یافت.
مسیر ریلی چینگهای به تبت، یک خط راه آهن در کشور چین است که از شهر شینینگ شروع و در شهر لهاسا در منطقه خودمختار تبت به پایان می رسد. ساخت 815 کیلومتر (506 مایل) بخش بین شینینگ و گلمود تا سال 1984 به پایان رسید و ادامه ساخت مسیر بخش 1142 کیلومتری (710 مایلی) آن، بین گلمود و لهاسا در سال 2001 آغاز شد و در 1 ژوئیه 2006 توسط دبیر کل حزب کمونیست چین هو جینتائو افتتاح شد.
این مسیر ریلی، طولانی ترین خط راه آهن است که بر یک تپه مسطح ساخته شده است و مهم تر اینکه ارتفاع بالاترین نقطه آن 5072 متر بالاتر از سطح دریاست. طول این مسیر 1956 کیلومتر است.
این خط شامل گذرگاه تانگگولا است که با ارتفاع 5072 متری (16640 فوت) از سطح دریا، مرتفع ترین نقطه راه آهن جهان است همچنین ایستگاه راه آهن تانگگولا با ارتفاع 5068 متر (16627 فوت)، مرتفع ترین ایستگاه راه آهن جهان است.
تونل Fenghuoshan، که 1338 متر (4390 فوت)، طول دارد؛ مرتفع ترین تونل ریلی جهان با ارتفاع 4905 متر (16093 فوت) از سطح دریا است. تونل جدید گوانجیائو به طول 4010 متر (13160 فوت)، طولانی ترین تونل بین شینینگ و گلمود است و تونل 3345 متری (10974 فوت) یانگ باجینگ طولانی ترین تونل بین گلمود و لهاسا است.
بیش از 960 کیلومتر (600 مایل)، یعنی بیش از 80 درصد از بخش گلمود به لهاسا، در ارتفاع بیش از 4000 متر (13123 فوت) قرار دارد. 675 پل، مجموعا 159.88 کیلومتر (99.34 مایل) در این مسیر وجود دارد. حدود 550 کیلومتر (340 مایل) مسیر بر روی یخ دائمی قرار گرفته است.
سرعت این قطار به 120 کیلومتر بر ساعت می رسد. قیمت بلیط از 226 یوان شروع می شود و یا حتی مسیر پکن تا لهاسا، 1260 یوان هزینه خواهد داشت.
این خط آهن از کوهستان، علفزار ها و رودخانه های دور افتاده می گذرد. در طول مسیر پکن به لهاسا حدود 49 ایستگاه وجود دارد که بنابراین مسافران می توانند از قطار پیاده شوند و از اطراف دیدن نمایند. راه آهن چینگهای - تبت چین، یکی از زیباترین راه آهن های جهان می باشد که مسافران تور چین، می توانند از آن دیدن نمایند و از این همه شگفتی، نهایت لذت را ببرند.
یکی از توریست ها می گوید: این نخستین بار است که به تبت آمده ام. تبت بسیار زیباست و از پنجره قطار می توان شاهد مناظر زیبای گله های گوسفندان و کوهستان ها شد.
لوسانگ جامکان، رئیس دولت محلی این منطقه در مصاحبه ای با خبرگزاری رسمی چین (شینهوآ)، گفت که تبت گسترش این شبکه ریلی را تا سال 2030 ادامه خواهد داد. وی افزود: تا آن زمان، دسترسی تبت به نواحی اطراف و جنوب آسیا بیشتر خواهد شد.
وانگ فوهای، یک راننده کامیون است که هنوز روزهای سخت رانندگی از شینینگ، مرکز استان چینگهای به لهاسا، پیش از راه اندازی این مسیر ریلی را به یاد می آورد. این راننده 52 ساله با یادآوری اینکه عبور از این مسیرها یک خطر بزرگ محسوب می شد، گفت: آن روزها تبت یک آرمان شهر دور از دسترس به شمار می رفت. اگر برف سنگین می بارید طی کردن این مسافت نصف یک ماه طول می کشید.
با بهره برداری از این خط ریلی که رکورد مرتفع ترین خطر ریلی جهان را شکسته است، حالا تنها 22 ساعت طول می کشد که قطار این مسیر از شینینگ به لهاسا برسد و علاوه بر آن هزینه های حمل و نقل نیز به شدت کاهش یافته است.
در حال حاضر، حمل ونقل ریلی 75 درصد حمل و نقل باری تبت را تشکیل می دهد. برای اینکه تصور درستی از نقش مهم این خط ریلی در کاهش هزینه ها داشته باشیم کافی است به مقایسه قیمت ها قبل و بعد از راه اندازی این خط ریلی بپردازیم. در آن زمان قیمت یک عدد مرغ 110 یوآن (معادل 5/ 16 دلار آمریکا) بود و برابری قدرت خرید 100 یوآن در تبت در نواحی ساحلی فقط 54 یوآن بود. از آن زمان تاکنون قیمت یک قالب صابون نصف شده و به 6 یوآن رسیده است. مردم می گویند این روزها خریدهای آنلاین هم آسان تر شده است، چون این امکان فراهم شده که بسته های سفارشی مردم از طریق مسیر ریلی و با قطارها زودتر به دست مردم برسند.
در سال 2015 سرانه پرداخت های آنلاین تبت به طور میانگین 32.000 یوآن بوده و همه این ها ثمره پیشرفت هایی است که به واسطه توسعه خطوط ریلی در این منطقه ایجاد شده است. کارشناسان بر این باورند که این مسیر ریلی موجب شد عمده موانع موجود بر سر راه توسعه اقتصادی و اجتماعی تبت برداشته شوند.
تا پایان ماه مه بالغ بر 115 میلیون مسافر و 448 میلیون تن بار از طریق این خط ریلی جا به جا شدند و این موجب شده است که یک جهش اقتصادی در این منطقه طی یک دهه اخیر مشاهده شود.
نرخ رشد سالانه تولید ناخالص داخلی تبت نیز بیش از 10 درصد بوده است. ارقام اقتصادی مربوط به چینگهای هم تغییر کرده و تولید ناخالص داخلی آن از 64 میلیارد یوآن در سال 2005 به 7/ 241 میلیارد یوآن در سال 2015 رسیده است.
به مدد این مسیر ریلی همچنین دسترسی به بسیاری از عجایب طبیعی منطقه همچون رودخانه یارلونگ زانگبو میسر شده و هم اکنون بازدید از آنها برای گردشگران امکان پذیر شده است. در سال 2015 بالغ بر 2/ 20 میلیون نفر گردشگر از تبت بازدید کردند که این رقم 11 برابر بیشتر از دوران پیش از افتتاح این مسیر ریلی است. درآمد منطقه از صنعت گردشگری بالغ بر 2 میلیارد یوآن بود که 15 برابر بیشتر از درآمد این صنعت در یک دهه پیش است.