بازدید سایت : ۴۷۹۰۱

بزرگراه‌ها هم در کنار آزادراه‌ها، عوارضی‌دار می‌شوند

معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل، احداث و بهره‌برداری از پنج طرح بزرگراهی مهم کشور با واگذاری آن به بخش خصوصی خبر داد.

بزرگراه‌ها هم در کنار آزادراه‌ها، عوارضی‌دار می‌شوند
تین نیوز |

معاون وزیر راه و شهرسازی از تکمیل، احداث و بهره‌برداری از پنج طرح بزرگراهی مهم کشور با واگذاری آن به بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، امیرمحمود غفاری، معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی با اعلام این‌که تکمیل، احداث و بهره‌برداری از پنج طرح بزرگراهی مهم کشور به بخش خصوصی واگذار خواهد شد، اظهار داشت: به واسطه تقویت حضور بخش خصوصی در اجرای طرح‌های عمرانی کشور، این وزارتخانه بخشی از طرح‌های عمرانی مهم بزرگراهی که از نقش به سزایی در تسهیل تردد و کاهش ترافیک چهار شهر مهم کشور دارد را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.

وی افزود: واگذاری این طرح‌ها با استفاده از ایجاد ظرفیت قانونی مناسب بند ۶ تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور که به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در قانون بودجه گنجانده شده، انجام خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در جلسه اخیر کارگروه واگذاری متشکل از سازمان برنامه و بودجه کشور، وزارت دادگستری، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت راه و شهرسازی و اتاق بازرگانی صنایع ومعادن و کشاورزی ایران طرح‌های توجیهی واگذاری این طرح‌ها بررسی و به تصویب رسیده است.

وی ادامه داد: بر اساس این مصوبه به زودی فراخوان شناسایی سرمایه‌گذار طرح‌های مذکور از طریق رسانه‌های جمعی منتشر خواهد شد.

وی روش واگذاری ۵ طرح مذکور را را مشارکت به روش BOT عنوان کرد و افزود: در این روش بخشی از سرمایه مورد نیاز توسط دولت به بخش خصوصی اعطاء شده و مابقی از اعتبار مورد نیاز توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود.

غفاری ادامه داد: پس از اتمام یا در جریان مراحل احداث با توجه به نوع قرارداد منعقده اصل و سود آورده بخش خصوصی با بهره‌برداری و اخذ عوارض تردد از کاربران تأمین می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی در خصوص جزئیات نحوه واگذاری این ۵ طرح تصریح کرد: احداث پروژه کمربندی جنوبی پاکدشت از محل طرح بهسازی راه اصلی شریف آباد - پاکدشت و احداث کمربندی پاکدشت با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ درصدی بخش غیردولتی و بدون مشارکت دولت با دوره احداث سه ساله و طول دوره بهره‌برداری ۱۰ ساله واگذار می‌شود.

وی ادامه داد:‌همچنین پروژه کمربندی شرقی پاکدشت از محل طرح آزادراه کمربندی پاکدشت با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و سرمایه‌گذاری ۷۰ درصدی بخش غیر دولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره‌برداری ۱۰ ساله توسط بخش خصوصی واگذار می‌شود.

وی درخصوص ۳ طرح دیگر گفت: پروژه کمربندی سنندج از محل طرح کریدور بزرگراهی غرب کشور با مشارکت ۳۰ درصدی دولت از محل اعتبارات تبصره ۱۹ تخصیص یافته به کریدور مذکور و سرمایه‌گذاری۷۰ درصدی بخش غیردولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره‌برداری ۱۰ ساله خواهد بود.

وی ادامه داد:‌ پروژه احداث کمربندی زاهدان از محل طرح احداث بزرگراه زاهدان – زابل و بزرگراه زابل – دوست محمد با مشارکت ۳۰ درصدی دولت و ۷۰ درصدی بخش غیر دولتی با طول دوره احداث سه ساله و بهره‌برداری ۷ ساله است. همچنین پروژه احداث کمربندی دماوند از محل طرح احداث باند دوم رودهن – فیروزکوه – قائمشهر با اولویت سرمایه‌گذاری۱۰۰درصدی بخش غیردولتی پس از اخذ مجوز ماده (۲۳) قانون الحاق (۲) با هدف ایجاد امکان مشارکت دولت واگذار می‌شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.