بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

◄ سالروز تاسیس و راه‌ اندازی راه‌ آهن سراسری ایران

چهارم اسفند ۱۳۰۵ هجری شمسی لایحه تاسیس راه آهن سراسری ایران تصویب شد. این لایحه که در روز اول اسفند ماه از سوی «مهدی قلی هدایت» وزیر فواید عامه به مجلس شورای ملی ارائه شده بود با موافقت نمایندگان به تصویب رسید.

سالروز تاسیس و راه‌ اندازی راه‌ آهن سراسری ایران
تین نیوز

چهارم اسفند ۱۳۰۵ هجری شمسی لایحه تاسیس راه آهن سراسری ایران تصویب شد. این لایحه که در روز اول اسفند ماه از سوی «مهدی قلی هدایت» وزیر فواید عامه به مجلس شورای ملی ارائه شده بود با موافقت نمایندگان به تصویب رسید.

به گزارش تین نیوز، لایحه تاسیس راه آهن سراسری یکی از مهم ترین لایحه هایی بود که در سال ۱۳۰۵ به مجلس ارایه شد، که بحث های فراوانی در پی داشت. این طرح مخالفین و موافقین فراوانی داشت. مصدق یکی از اعتراض کنندگان به لایحه تاسیس راه آهن بود.

این راه آهن بندر شاه پور (بندر امام خمینی فعلی) در ساحل خلیج فارس را به بندر شاه (بندر ترکمن فعلی) در ساحل دریای مازندران وصل می کرد. در طول اصلاحات ارضی محمد رضا شاه در سال ۱۹۶۳ به عنوان بخشی از « انقلاب سفید » راه آهن سراسری برای پیوند تهران به مشهد، تبریز و اصفهان ادامه داده شد.

در ۲۳ مهرماه ۱۳۰۶ اولین کلنگ ساختمان راه آهن سراسری در تهران، محل فعلی ایستگاه تهران بر زمین زده شد و از همان وقت رسماً ساختمان راه آهن از سه نقطه جنوب و مرکز و شمال توسط کشور آلمان آغاز شد؛ که بعده ها در زمان جنگ جهانی دوم توسط متفقین سلاح برای روسیه ارسال می کرد.

تاریخ راه آهن 2
تاریخ راه آهن 9
تاریخ راه آهن 8
تاریخ راه آهن 6
تاریخ راه آهن 5
تاریخ راه آهن 4
تاریخ راه آهن 3
تاریخ راه آهن 10
تاریخ راه آهن 11
تاریخ راه آهن 12
تاریخ راه آهن 13
تاریخ راه آهن تبریز
بلندترین نقطه راه آهن
ایستگاه راه آهن
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.