◄ سیستم فروش ساعتی صندلی اتوبوس در پایتخت ، DRT چیست و چه کاربردی برای ترافیک دارد؟
سیستم DRT مکمل تاکسی های اینترنتی و سیستم حمل و نقل همگانی انبوه بر (مترو و بی آرتی) است.
انتشار اظهارات مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهر تهران در مورد اقدام این شرکت به «فروش ساعتی صندلی اتوبوس های پایتخت» با واکنش های متعددی از سوی مسئولان و کارشناسان مواجه شد.
به گزارش تین نیوز، هرچند پیمان سنندجی در مورد این اقدام توضیح داده که «این سیستم DRT و امکان خرید صندلی برای مسیرهای خاص توسط مسافر است و خرید صندلی و رزرو آن سبب می شود تا متوجه شویم میزان تقاضا در یک مسیر چه تعداد است و بر همان اساس اتوبوس به تعداد مناسب در زمان خاص پیش بینی کنیم»
اما شهردار تهران مدتی پس از انتشار این خبر در حساب شخصی خود در توییتر نوشت «خبر و بحث های جانبی مطرح شده درباره فروش صندلی های اتوبوس غلط است و موضوعیت ندارد. طی تماسی با معاون حمل و نقل، اکیدا به وی دستور دادم از اجرای هر طرحی که موجب نگرانی شهروندان شود خودداری کنند. در شرایط فعلی معیشتی مردم، شهرداری تهران همه توان خود را مصروف تسهیل دسترسی ارزان و حداکثری مردم به حمل و نقل عمومی خواهد کرد».
اما این خبر فقط واکنش مسئولان شهری را به دنبال نداشت، کارشناسان حمل و نقل نیز در مورد این موضوع در شبکه های اجتماعی به بیان نظرات خود پرداخته اند.
به گزارش تین نیوز، شهاب الدین کرمانشاهی کارشناس حمل و نقل و استادیار دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران در مورد این موضوع در کانال تلگرامی «مدیریت حمل و نقل» نوشت: سیستم DRT مکمل تاکسی های اینترنتی و سیستم حمل و نقل همگانی انبوه بر (مترو و بی آرتی) است.
وی افزود: این سیستم در ساعات اوج، برای مسافران منظم (Commuters) و فواصل بلند (بیش از ۱۰ کیلومتر) که تاکسی های اینترتی گران و در ساعت اوج غیر قابل اطمینان و سیستم حمل و نقل همگانی انبوه بر دچار ازدحام بوده و سفرهای بلند با آنها نیاز به انتقال بین خطوط (Transfer) دارد و سفر به دلیل منظم بودن قابل برنامه ریزی می باشد، قابل توسعه است.
وی با بیان این که سیستم مذکور شبیه فروش بلیت سفرهای هوایی است، بیان کرد: همچنان که در فروش بلیت های هوایی پروازها (گسیل ها) از قبل معلوم و قابل رزرو است و با استفاده از تلفن های هوشمند امکان اطلاع رسانی مکانی و زمانی و نوتیفای کردن وجود دارد.
به گفته کرمانشاهی این سیستم رقیب تاکسی های اینترنتی و سواری شخصی در ساعات اوج است.
مهرداد عبداللهی کارشناس حمل و نقل نیز در این زمینه گفت: این موضوع در حالی مطرح شده است که حتی در حال حاضر درصد ناچیزی از مسافران بین شهری، بلیت اتوبوس را به صورت اینترنتی رزرو می کنند.
وی افزود: در سال های اوایل دهه 90 خورشیدی، بارها موضوع اصلاح ساختار سازمانی اتوبوسرانی مطرح شد، اما انجام نشد که اگر اجرا می شد شاید امروز به جای یک سیستم در حال رکود و درجا زدن، یک سیستم پویا با ایده های نو، خطوط جدید، به روز، با برنامه و افق و هدف مشخص داشتیم.
این کاشناس تاکید کرد: در آن مقطع به مدیران اتوبوسرانی پیشنهاد شد، تعداد زیادی خط اتوبوس وجود دارد که هیچ توجیهی از نظر تعداد مسافر ندارد، بهتر است به میدل باس تبدیل شود، اما مسئولان چون درحال واگذاری خطوط به شرکت های خصولتی بودند، هیچ توجهی به این پیشنهاد نکردند.
عبدالهی افزود: الان هم همین است، برخی خطوط تبدیل به نوستالژی شده اند، مسافر داشته باشند یا نداشته باشند، فقط برای خالی نبودن عریضه کار می کنند ، برخی دیگر هم بیشتر شبیه تاکسی شده اند.
او ادامه داد: شاید نباید خرده گرفت چراکه آنقدر سیستم فرسوده و پر از مشکلات بزرگ و کوچک است که سال ها روی هم انباشته شده و برای همین متولیان امر بار را زمین گذاشته و طرح و کار جدیدی را شروع کردند که صد البته بحث مالی آن هم بی تاثیر نبوده است.
بجای این تصمیمات واقعا عجیب و رعب آور پنج کارشناس متخصص شهرساز/حمل و نقل شهری/ترافیک به لندن و سازمان tfl اعزام کنید تا سه ماه آموزش ببینند و بفهمند چگونه تهران را ساماندهی حمل و نقلی کنند و اینقدر ایده های نابجا از همه جا تقلید نکنند.از مدرسین دانشگاهی واقعا تعجب می کنم که اظهار نظرهائی عجیب از DRT می فرمایند!!!!!!!!!!