بازدید سایت : ۳۷۴۸۴

◄ دلیل عطش افراد برای اخذ مجوز شرکت حمل و نقل و قیمت میلیاردی آن چیست؟

نظارت بر کمیسیون شرکت ها صرفا محدود به نظارت بر میزان مجاز درصد دریافتی کمیسیون شده و نظارت بر نحوه اعمال و دریافت آن مغفول مانده است.

تین نیوز |

یک فعال بخش حمل و نقل جاده ای کالا با توجه به آغاز صدور بارنامه های الکترونیکی گفت: در پی انتشار یک نمونه از بارنامه های الکترونیکی صادر شده طی روزهای اخیر مشخص شد، برخلاف انتظاری که مبتنی بر بخشنامه ۱۶۱۵۰۰/۷۴/۱ مورخ ۱۴۰۰.۱۰.۱۸ صادره از دفتر حمل و نقل کالای سازمان وجود داشت، نظارت بر کمیسیون شرکت ها صرفا محدود به  نظارت بر میزان مجاز درصد دریافتی کمیسیون شده و نظارت بر نحوه اعمال و دریافت آن مغفول مانده است.

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند این مطلب را در شبکه های اجتماعی نوشت و افزود: اگر آیین‌ نامه اجرایی تن کیلومتر«۹۹.۰۴.۱۴» را کنار بگذاریم و امروز بخواهیم در خصوص کمیسیون تصمیم‌ گیری کنیم دو حالت بیشتر وجود ندارد یا بر عهده کامیوندار است و بر عهده صاحب کالا.

این راننده کامیوندار عنوان کرد: اگر بر عهده کامیوندار باشد؛ باید به عنوان یک پارامتر مانند سایر هزینه های حمل در تعیین نرخ شاخص لحاظ می‌ شد، ولی چون میزان آن نسبت به کالاهای مختلف یکسان نیست عملا امکان چنین محاسبه ای وجود ندارد و به همین سبب صراحتا آن را تابعی از نرخ پایه کرایه اعلام کرده اند ! (تا اینجا مشخص می شود که کمیسیون در کرایه پایه دیده نشده و کرایه پایه همانطور که از نامش پیداست خالص کرایه است که سایر هزینه ها مثل کمیسیون و عوارض جابجایی تابعی از آن است).

بیشتر بخوانید:

ضرر و زیان شدید رانندگان و کامیونداران از نحوه اجرای تن کیلومتر

 خیرمند بیان کرد:  اگر بر عهده صاحب کالا باشد (که طبق ماده ۳۸۶ قانون تجارت بر عهده آمر«صاحب کالا» است) کسر آن از کرایه رانندگان برابر با تضییع آشکار حقوق رانندگان است.

او گفت: متاسفانه در گذشته با یک بدعت غلط کمیسیون شرکت‌ها را تابعی از کرایه به صورت درصدی تعیین نموده اند و در اشتباهی بزرگ تر در سال ۸۷ این درصد با توافق با نمایندگان صنفی رانندگان و کامیونداران آن را به دو برابر افزایش دادند این در حالیست که اصولا شرکت های حمل و نقل مستحق حق العملی متناسب با خدماتی هستند که به آمر خود (صاحب کالا) می دهند.

این راننده کامیوندار افزود: متأسفانه تاکنون هیچ مبنایی برای اخذ کمیسیون شرکت ها تعیین نشده و صرفا با عبارت خدماتی که می دهند تا ۱۵ درصد کرایه را دریافت می کنند.

وی عنوان کرد: امروز هر خدمتی نرخی دارد! اگر منظور از خدمات به راننده (پارکینگ ، سرویس بهداشتی و حمام و چاپ ۲ برگ کاغذ) باشد و این خدمات را در حد هتل ۵ ستاره فرض کنیم قطعا از ۲۰۰٫۰۰۰ تومان فراتر نخواهد رفت.

خیرمند تاکید کرد: اگر هم ملاک خدمات به صاحب کالا( فراهم کردن وسیله نقلیه، مسئولیت مدنی متصدی حمل و نقل، عملیات گمرکی و ترخیص و ...) باشد که میزان هر کدام از آنها نیز مبلغی مشخص است.

وی خاطرنشان کرد: دریافت کمیسیون درصدی در هر صورت اجحاف به حقوق مصرف کننده و عاملی در افزایش نرخ تمام شده حمل کالا است و همچنین مهمترین علت برای تبدیل شدن شرکت حمل و نقل به شرکت صدور بارنامه.

این راننده کامیوندار گفت: عطش افراد برای گرفتن مجوز شرکت های حمل و نقلی با هر نوع تدلیس (ماشین های ملکی صوری) یا خرید و فروش میلیاردی این مجوزها ریشه در همین نحوه محاسبه خدمات دارد که هیچ مبنای عقلانی و منطقی در آن دیده نمی شود.

خیرمند اظهار امیدواری کرد در آستانه پنجمین بروزرسانی شاخص تن کیلومتر تکلیف کمیسیون یک بار برای همیشه مشخص شود و به طور شفاف به کامیونداران، رانندگان، شرکت های حمل و نقل و صاحبان کالا ابلاغ گردد تا هر کدام حقوق و تکالیف خود را بدانند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایران

    ایشان گویا اصلا به هتل مراجعه نکردن تاکنون بعدشم پس حقوق کارگر و پرسنل و بیمه تامین اجتماعی و هزینه های مضاعف دیگر و بعضا درخواستهای نابجای صاحبان کالا از محل همین کمیسیونی که ایشان فرمایش میکنن را حتما رانندگان پرداخت میکنن علیرغم صحه بر تلاش این راننده و تمام رانندگان محترم واقعا هم شرکتهای حمل و نقل و هم رانندان زحمتکش دارن درآتشی می سوزن که خود هیچگونه نقشی در آن ندارند و رعایت کمی انصاف در زندگی بد نیست

    • راننده

      دوست عزیر شرکت دار، یعنی حقوق کارگر و پرسنل و بیمه تامین اجتماعی کارگران شرکت شما را ما رانندگان باید با کمیسیون پرداخت کنیم؟ ربطش به ما رانندگان چیست؟ چرا از جیب خودتون پرداخت نمی کنید؟ ما کار کنیم شما هزینه های خودتون رو پرداخت کنید؟

    • Navid Kheirmand

      هتل ۵ ستاره در ۲۴ ساعت اقامت با ۱ وعده صبحانه ،اتاق لوکس با تمام امکانات، سرویس بهداشتی و حمام لاکچری و پارکینگ و ایضأ احترامی که برای شخص قائل هستند نهایتا ۱٫۵۰۰٫۰۰۰ تومان قیمت دارد . ما برا شما ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ حساب میکنیم ، خوبه ؟
      ما برای دریافت بارنامه بدون هیچکدام از این امکانات نهایتاً ۱ ربع مهمان شرکت هستیم !
      شما بگو ۱ ساعت اصلا !

      ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ ÷۲۴= ۸۳٫۰۰۰ تومان !
      خدمات یک ساعت هتل برای ما در میاد ۸۳٫۰۰۰ تومان !

      من گفتم نهایتاً ۲۰۰٫۰۰۰ تومان میشه !
      حالا کدوممون اصلا به هتل مراجعه نکردیم ؟؟

      کی انصاف نداره ؟ برای یه بارنامه از بندر به تهران حداقل ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ کمسیون میگیره شرکت !! قضاوت را میگذاریم به عهده خوانندگان دیگر !

    • محمدرضامرادی دلنواز

      دوست عزیز.. باربریها باکمترین سرمایه گذاری دست درجیب راننده میکنندوبیشترین سود را میبرند کجای دنیا برای چاپ دوبرگه کاغذ چندین درصد از کرایه راننده روبرمیدارندویا گاها مبلغ مندرج دربارنامه رو باراننده نصف میکنند فعلا فقط راننده ها دارند توآتیش طمع باربریها وناکارآمدبودن مسئولین مربوطه میسوزند

    • راننده

      خواهش میکنم حداقل این نظر رو جلوی صنف رانندگانِ گزیده شده از طرف شرکتهای باربری نزنید!ای کاش خودتون راجع به شرکتهای صوری با آمار عجیب مالکیت کامیونهای سوری اقرار میکردین! برای تمام رانندگان ، کاملا مسلم است که شما از دسترنج رانندگان ارتزاق میکنید و حتی بیشتر از حق خودتان! انصاف داشته باشید و اینگونه از شرکتهای باربری که بعضی‌هاشون چندین برابر کمیسیون واقعی از راننده نقدی دریافت میکنند ، طرفداری نکنید! همان شرکتهایی که هر کدام در پایانه‌ها ، چندین دلال کارکُشته برای جذب رانندگان بی پناه شهرستانی و مجاب کردن اونها به بار گرفتن با کمیسیون بالاتر از قیمت اصلی رو اطراف خودشون دارند و الحق که برای به شیشه کردن خون رانندگان سنگ تمام میگذارند!

  • مجتبی رحمانی

    سلام اینجانب با تمامی نظرات و گفته های همکار محترم آقای نوید‌خیرمند‌موافق‌هستم‌

    • جواد سلطانی

      سلام و وقت بخیر خدمت همه دوستان بنده نیز با نظر دوست و همکاراعزیزمون جناب خیرمند موافق هستم

  • سعیدعلام

    شما امتیاز باربری را میلیاردی خرید و فروش میکنید بدون داشتن یک کامیون واقعی ملکی ادعای حمل کالای اساسی کشور میکنید از جیب راننده نذر صاحب کالا میکنید انصاف را از ما طلب میکنید .اگر خواستید بی انصافی را ببینید یک سر به پایانه جدید بندر عباس و مثلا شهرک خصوصی بزنید و ببینید درصد کمیسیون اضافه که از راننده میگیرند در برابرش چه خدماتی میدهند.انصاف و بی انصافی خواستی ببینی اعلام آمادگی کنید دوست عزیز دو روز مهمان بنده باشید تا یک با یک سرویس انصاف همکارانم و بی انصافی همکاران تان را به صورت زنده مشاهده کنید

  • زانیارویسی

    درود بر شما
    بندە هم بافرمایشات جناب خیرمند موافق هستم

  • کورش فلاحی

    با سلام وخداقوت به عوامل نشریه محترم تین نیوز .
    خطاب من به ان شخص محترم با نام مستعار ایران هست .
    بزرگوار ما رانندگان وکامیونداران ادعای حق قانونی خودمان را داریم .
    جنابعالی که سنگ شرکتهای حمل ونقل را به سینه میزنی از
    چرا از جیب خود هزینه نمیکنی .شما برای حفظ موجودیت خود وزیاده خواهی مجبوری صاحبان کالا ودیگر ارگانهای مرتبط با خود را بد عادت کرده وباج بدید چه ربطی به رانندگان وکامیونداران دارد ؟
    اگر به حق قانونی خود قانع باشید ونسبت به تعهدی که در قبال مجوز ثبت شرکت دادید پایبند بوده وخدمات قانونی را ارائه دهید احتیاج به هزینه کردن از جیب راننده به کام خود ندارید .
    فرمایشات جناب خیرمندکاملا تخصصی وعین واقعیت است

  • عنایت اله بکرانی

    باسلام خدمت شرکتهای حمل ونقل
    وبادرودخدمت همکاران زحمتکش رانندگان عزیز
    عرض من این است که شرکتهای حمل ونقل بابت خدماتی که به صاحب کالامیدهندکمیسیون آنرابایدباصاحب کالاتوافق کنندنه راننده! چون راننده خودبه اشکال مختلف به صاحب کالاخدمات میرساند! چطورودرکجای دنیاشماسراغ دارید، کسی یاکسانی که هیچ خدمتی به شمانمیکنندوکلیهءخدمات آنهابه شخص دیگری باشداماازشماطلب ‌کارمزدکند؟ درکل شرکتهای حمل ونقل عوض اینکه کمیسیون راازکرایهءراننده اخذکنند، بایددرگرفتن کمیسیون وحق العمل ازصاحب کالا،بایکدیگررقابت کنند! هرکی کمیسیون کمترازصاحب کالاگرفت ، بارراهمان شرکت بارنامه کند.! والسلام

  • ایمان

    سلام ۱.دلیل عطش کسانی که دنبال شرکت حمل ونقل هستن چون سازمان هیچ نظارتی بر نحوه عمل کرد آنها ندراد به گفته متصدیان شرکتها (سواد حساب وکتاب مارو ندارند) ۲.دلیل بعدی همون بخشنامه های گنگ هست که شرکتها وصاحبان کالا هرجور دوست داشته باشند تفسیر می‌کنند.۳.بیشتر شرکتها سهامداران یا هیت مدیره آنها از افرادی هستند یا خود صاحبان کالا هستندیا در سازمان راهداری وحمل ونقل کارمند محسوب می‌شوند.

  • میرحسین

    باسلام خدمت رانندگان محترم وزحمت کش وصاحبان وکارکنان بخش حمل ونقل بنده قبلا راننده بودم الان هم چن تا کامیون دارم با صحبت های همکار عزیزم جناب خیرمند کاملا موافقم وهیچ انصافی تو شرکتها نیست الا معدود شرکتها.شما بخاطر اینکه صاحب کالا براتون بار بده بهش کمسیون میدین اونوقت میکشین رو کمسیونی که راننده باید بده