◄ کریدور آیمک و جای خالی ایران در مسیرهای ترانزیتی منطقه
اگرچه برخی کارشناسان ترانزیت معتقدند کرویدر آیمک می توانست به راحتی از مسیر ایران بگذرد و سیاست های نادرست چند دهه ای کشور مان موجب شده که ایران به راحتی از این مسیر کنار گذاشته شود، اما برخی نیز می گویند اجرای این کریدور کلا منتفی شده است.
اگرچه برخی کارشناسان ترانزیت معتقدند کرویدر آیمک می توانست به راحتی از مسیر ایران بگذرد و سیاست های نادرست چند دهه ای کشور مان موجب شده که ایران به راحتی از این مسیر کنار گذاشته شود، اما برخی نیز می گویند اجرای این کریدور کلا منتفی شده است.
به گزارش تین نیوز، کرویدر آیمک کریدوری است که قرار است از کشور هند شروع شده و از کشورهای عربی و اسرائیل بگذرد و به اروپا وصل شود و اقتصاد بزرگ هند را که با این جمعیت و رشد اقتصادی می تواند کم کم همپای چین حرکت کند، به اروپا متصل نماید.
آن چنان که شماری از کارشناسان ترانزیت می گویند: اگر ایران طی دهه های مختلف گذشته، سیاستگذاری درستی در موضوع ترانزیت داشت این کرویدر از مسیر ایران عبور می کرد اما اکنون به راحتی از آن کنار گذاشته شده و این اتفاقی است که به طور مداوم در خطوط لوله گاز و کرویدرهای مختلفی که از شرق به غرب کشیده شده و قرار است چین را به اروپا متصل کند یا کرویدرهای انرژی که قرار است نفت و گاز را به شرق آسیا و اروپا ببرد، رخ می دهد.
این کارشناسان معتقدند کشورهای مختلف منتظر نمی مانند تا یک کشور که بهترین موقعیت جغرافیایی را برای تبدیل شدن به قطب انرژی، ترانزیت و پرواز دارد، سیاست های خود را تغییر بدهد.
به عبارت دیگر کشورها، در انتظار باقی نمی مانند و برای رسیدن به اهداف و برنامه های خود راه خود را می روند و مسیرهای جدید را جایگزین می کنند.
به گزارش تین نیوز، نگرانی کارشناسان در مورد بی توجهی به مسیر ایران در کریدور آیمک در حالی مطرح شده است که تعدادی دیگر از کارشناسان بر این باور هستند که به طور کلی پروژه کریدور آیمک که بر اساس طرح ابراهیم قرار بود از مسیر کشور اسرائیل گذر کند، با توجه به وقوع جنگ اخیر در لبنان و فلسطین منتفی شده است.
کریدور آیمک و جایگاه ایران:
کریدور آیمک (India-Middle East-Europe Corridor) یک طرح بزرگ اقتصادی است که هدف آن اتصال هند به اروپا از طریق خاورمیانه است. این کریدور شامل شبکهای از راههای زمینی، دریایی و هوایی است که قرار است تجارت و سرمایهگذاری بین این مناطق را تسهیل کند.
ابعاد ژئوپلیتیک و اقتصادی کریدور آیمک
• رقابت قدرتهای بزرگ: کریدور آیمک به عنوان یک میدان رقابت بین قدرتهای بزرگ منطقهای و فرامنطقهای عمل میکند. رقابت ایران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، ترکیه و اسرائیل بر سر نفوذ در این کریدور، یکی از ابعاد مهم این رقابت است.
• ابعاد انرژی: کریدور آیمک میتواند نقش مهمی در تأمین امنیت انرژی اروپا و آسیا ایفا کند. ایران با توجه به ذخایر عظیم انرژی خود، میتواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.
• تأثیر بر توافقات منطقهای: این کریدور میتواند بر توافقات منطقهای مانند توافق هستهای ایران و برجام تأثیر بگذارد.
چالشهای پیش روی ایران در کریدور آیمک
• عدم اطمینان سیاسی: عدم ثبات سیاسی در منطقه و وجود تنشهای بینالمللی، میتواند بر سرمایهگذاریها در این کریدور تأثیر منفی بگذارد.
• موانع ترانزیتی: وجود موانع ترانزیتی مانند گمرکات طولانی و بروکراسی پیچیده، میتواند هزینههای حمل و نقل را افزایش داده و جذابیت این کریدور را کاهش دهد.
• رقابت با سایر کریدورها: کریدور آیمک با کریدورهای دیگری مانند کریدور شمال-جنوب و کریدور یک کمربند یک راه رقابت میکند.
راهکارهای ایران برای بهرهمندی از کریدور آیمک
• دیپلماسی فعال منطقهای: ایران باید با کشورهای همسایه و سایر کشورهای عضو این کریدور، روابط خود را تقویت کرده و به دنبال ایجاد توافقات همکاری باشد.
• توسعه زیرساختهای هوشمند: استفاده از فناوریهای نوین مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاکچین برای هوشمندسازی زیرساختهای حمل و نقل و افزایش بهرهوری.
• توجه به اقتصاد مقاومتی: توسعه اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، میتواند به ایران کمک کند تا در برابر نوسانات بازار جهانی مقاومتر شود.
• حمایت از بخش خصوصی: ایجاد محیط کسب و کار مناسب برای بخش خصوصی و تشویق سرمایهگذاریهای داخلی و خارجی در بخش حمل و نقل.
فرصتهای جدید برای ایران
• توسعه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی: ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در مناطق مرزی و ساحلی، میتواند به جذب سرمایهگذاری خارجی و توسعه تجارت کمک کند.
• توسعه حمل و نقل چندوجهی: ترکیب حمل و نقل جادهای، ریلی، دریایی و هوایی میتواند به افزایش بهرهوری و کاهش هزینههای حمل و نقل کمک کند.
• توسعه گردشگری: کریدور آیمک میتواند فرصتهای جدیدی را برای توسعه گردشگری در ایران ایجاد کند.
نتیجهگیری
کریدور آیمک یک فرصت استثنایی برای ایران است تا به عنوان یک بازیگر اصلی در تجارت جهانی نقش ایفا کند. با این حال، برای بهرهمندی حداکثری از این فرصت، ایران باید چالشهای موجود را شناسایی کرده و با اتخاذ سیاستهای مناسب، به تقویت جایگاه خود در این کریدور بپردازد.
با توجه به اینکه برخی اساتید اعتقاد دارند که از ترانزیت درآمد دندان گیری برای کشور بدست نمیآید و برخی دوستان در مورد ترانزیت نگران آسیب رسیدن به جاده ها و ریل ها هستند ، چه فرقی میکنه که کوریدور آیمک ما رو حذف بکنه یا هر کوریدور دیگری !!!