◄ کریدور آیمک و جای خالی ایران در مسیرهای ترانزیتی منطقه
اگرچه برخی کارشناسان ترانزیت معتقدند کرویدر آیمک می توانست به راحتی از مسیر ایران بگذرد و سیاست های نادرست چند دهه ای کشور مان موجب شده که ایران به راحتی از این مسیر کنار گذاشته شود، اما برخی نیز می گویند اجرای این کریدور کلا منتفی شده است.
اگرچه برخی کارشناسان ترانزیت معتقدند کرویدر آیمک می توانست به راحتی از مسیر ایران بگذرد و سیاست های نادرست چند دهه ای کشور مان موجب شده که ایران به راحتی از این مسیر کنار گذاشته شود، اما برخی نیز می گویند اجرای این کریدور کلا منتفی شده است.
به گزارش تین نیوز، کرویدر آیمک کریدوری است که قرار است از کشور هند شروع شده و از کشورهای عربی و اسرائیل بگذرد و به اروپا وصل شود و اقتصاد بزرگ هند را که با این جمعیت و رشد اقتصادی می تواند کم کم همپای چین حرکت کند، به اروپا متصل نماید.
آن چنان که شماری از کارشناسان ترانزیت می گویند: اگر ایران طی دهه های مختلف گذشته، سیاستگذاری درستی در موضوع ترانزیت داشت این کرویدر از مسیر ایران عبور می کرد اما اکنون به راحتی از آن کنار گذاشته شده و این اتفاقی است که به طور مداوم در خطوط لوله گاز و کرویدرهای مختلفی که از شرق به غرب کشیده شده و قرار است چین را به اروپا متصل کند یا کرویدرهای انرژی که قرار است نفت و گاز را به شرق آسیا و اروپا ببرد، رخ می دهد.
این کارشناسان معتقدند کشورهای مختلف منتظر نمی مانند تا یک کشور که بهترین موقعیت جغرافیایی را برای تبدیل شدن به قطب انرژی، ترانزیت و پرواز دارد، سیاست های خود را تغییر بدهد.
به عبارت دیگر کشورها، در انتظار باقی نمی مانند و برای رسیدن به اهداف و برنامه های خود راه خود را می روند و مسیرهای جدید را جایگزین می کنند.
به گزارش تین نیوز، نگرانی کارشناسان در مورد بی توجهی به مسیر ایران در کریدور آیمک در حالی مطرح شده است که تعدادی دیگر از کارشناسان بر این باور هستند که به طور کلی پروژه کریدور آیمک که بر اساس طرح ابراهیم قرار بود از مسیر کشور اسرائیل گذر کند، با توجه به وقوع جنگ اخیر در لبنان و فلسطین منتفی شده است.