چین؛ بازار حیاتی شرکت های اروپایی
بر اساس نظرسنجی منتشرشده شورای توسعه تجارت بین المللی چین، این کشور همچنان بازار کلیدی برای شرکت های اروپایی باقی می ماند زیرا انعطاف پذیری اقتصادی و بازار داخلی بزرگ آن برای رقابت در سطح جهانی حیاتی است.
بر اساس نظرسنجی منتشرشده شورای توسعه تجارت بین المللی چین، این کشور همچنان بازار کلیدی برای شرکت های اروپایی باقی می ماند زیرا انعطاف پذیری اقتصادی و بازار داخلی بزرگ آن برای رقابت در سطح جهانی حیاتی است.
به گزارش تین نیور، بر اساس این نظرسنجی، حدود ۱۹ درصد از شرکت های اروپایی معتقدند که مقیاس تولید و تجارت خود را در چین گسترش داده اند، در حالی که ۶۵ درصد گفتند که مقیاس عملیاتی فعلی خود را حفظ کرده اند.
در این نظرسنجی حدود ۱۶۰ شرکت اروپایی شرکت و در مورد مسائل مربوط به چشم انداز تجاری، فضای سرمایه گذاری و شرایط بازار در نیمه اول سال ۲۰۲۲ صحبت کردند.
سان شیائو، سخنگوی شورای توسعه تجارت بین المللی چین (CCPIT) مستقر در پکن گفت که اکثریت قریب به اتفاق شرکت های چندملیتی اروپایی به چشم انداز بازار چین اطمینان دارند.
برای مثال، سازنده هواپیماهای اروپایی ایرباس یک مرکز تحقیقاتی جدید را در سوژو، استان جیانگ سو، در ماه ژوئن راه اندازی کرد تا بر تحقیقات هواپیماهای هیدروژنی آینده نگر خود تمرکز کند. شرکت صنایع شیمیایی آلمانی ب آاس اف (BASF) در ماه جولای برای ساخت پروژه تولید شیمیایی سایت ورباند در ژانگ جیانگ، استان گوانگدونگ، چراغ سبز نشان داد.
دولت علاوه بر اجرای فهرست منفی جدید برای سرمایه گذاری خارجی به منظور گسترش بیشتر دسترسی به بازار، ۵۲۰ آیین نامه را برای بهبود فضای قانونی سرمایه گذاری خارجی لغو، اصلاح یا وضع کرد. وزارت بازرگانی هفته گذشته گفت که دولت همچنین تلاش ها را برای تضمین حقوق و منافع مشروع شرکت های خارجی افزایش داده است.
سانگ بایچوان، رئیس موسسه اقتصاد بین المللی در دانشگاه تجارت و اقتصاد بین المللی پکن ابراز کرد: مزایای چین، ازجمله سیستم صنعتی کامل، بازار سودآور، ثبات اجتماعی، اصول اقتصادی مثبت بلندمدت همچنین عملکرد روان خدمات قطار باری چین-اروپا، پایه محکمی برای رشد شرکت های اروپایی ایجاد کرده است.
وی افزود: در زمینه تقاضای بازار، ثبات زنجیره تامین، ردپای حضور شرکت های جهانی، رشد فعلی در چین یا راهبرد توسعه آینده آنها، جدایی چین از اتحادیه اروپا یا چین از آمریکا واقع بینانه نیست و انتخاب هر گونه مسیری احتمال دارد به هر دو طرف آسیب برساند.
در همین حال، با توجه به اینکه امسال سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و جمهوری کره است، سخنگوی شورای توسعه تجارت بین المللی چین تاکید کرد که همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو کشور بسیار مکمل و دارای پتانسیل عظیمی است.
سان که دبیرکل اتاق بازرگانی بین المللی چین نیز است، گفت: در برابر پس زمینه خطرات متعددی مانند درگیری های ژئوپلیتیک بین المللی، کند شدن رشد اقتصاد جهانی، ادامه گسترش همه گیری و ضد جهانی شدن، شرکت های دو طرف باید به طور مشترک ثبات زنجیره های صنعتی و تأمین را حفظ کنند، بازارهای منطقه ای را باز نگه دارند و همکاری ضد بیماری همه گیر را تقویت کنند.
وی خاطرنشان کرد: چین و جمهوری کره که در مرحله دوم مذاکرات توافقنامه تجارت آزاد پیشرفت قابل توجهی داشته اند، جوامع تجاری دو کشور چشم انداز گسترده ای برای همکاری در اقتصاد و تجارت به ویژه در حوزه های اقتصاد دیجیتال و دریایی، نوآوری سبز و زنجیره های صنعتی و تامین دارند.
کو کوانگ هو، رئیس واحد چینی شرکت کره ای ایر، مستقر در سئول، بزرگترین شرکت هواپیمایی از نظر اندازه ناوگان در جمهوری کره گفت که این شرکت انتظار دارد مسیرهای بین چین و جمهوری کره را گسترش، خدمات را ارتقاء و همکاری با خطوط هوایی چین را در سال های آینده توسعه دهد.