واردات 7.4 میلیون تن کالای اساسی در سال جاری
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی از ترخیص 7.4 میلیون تن کالا به ارزش 4.8 میلیارد دلار در سال جاری خبر داد.
رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی از ترخیص 7.4 میلیون تن کالا به ارزش 4.8 میلیارد دلار در سال جاری خبر داد.
به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، محمد رضوانی فر، رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی، امروز در نشست خبری در گمرک جمهوری اسلامی گفت: در گمرک جمهوری اسلامی ایران در سال جاری 59 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای گمرکی وارد خزانه کرده است که این رقم نسبت به 30 میلیارد دلار سال گذشته حدود 2 برابر شده است.
وی افزود: در سال جاری همچنین 1621 دستگاه خودرو به گمرک ارسال شده که از این تعداد 928 دستگاه خودرو در مراحل تشریفات قانونی قرار دارد و 693 دستگاه خودرو از گمرکات ترخیص شده است.
رئیس کل گمرک در مورد دلیل ایستایی کالا در گمرکات اظهار داشت: عواملی که باعث ایستایی کالا می شود، یکی قبل از اظهار کالا به گمرک است که کالا وارد پایانه، بندر، منطقه آزاد یا منطقه ویژه شده ولی به گمرک اظهار نشده است. دوم، بعد از اظهار کالا چون پروانه ترخیص صادر نشده، امکان ترخیص کالا نیست و سوم، بعد از صدور پروانه ترخیص کالا چون هزینه کالا برای مالک اصلی پرداخت نشده، امکان ترخیص کالا وجود ندارد. یا اینکه کالا اسناد حمل و یا ثبت سفارش ندارد و یا اینکه زمان آن گذشته است. بنابراین کالا در گمرک متوقف می شود.
رضوانی فر همچنین با بیان اینکه 21 دستگاه همجوار گمرک شامل سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو، قرنطینه دامی و نباتی و دستگاه های دیگر هستند، گفت: وقتی یک کالا باید مجوز این دستگاه ها را دریافت کند، به صورت سیستماتیک به سازمان های همجوار اعلام می شود و برخی از آنها کمتر از 7 روز پاسخ استعلام ها را می دهند و سازمان حفظ نباتات کمتر از 5 روز جواب می دهد، اما برخی سازمان ها مانند استاندارد، غذا و دارو و دامپزشکی میانگین 10 روز پاسخ می دهند، البته در مورد سازمان استاندارد از 17 روز به 10 روز کاهش یافته است، اما به هر حال این مدت برای ترخیص کالا زمان می برد.
وی افزود: گمرک برای تسهیل در ترخیص کالاهای اساسی 3000 کد کالا را بدون تخصیص ارز یا کد ساتا ترخیص می کند، حتی حقوق گمرکی خود را هم از آنها دریافت نمی کند و با اسناد ذی حسابی قبول می کند، یعنی به صورت نسیه ترخیص می کند تا سرعت گردش و ترخیص کالای اساسی افزایش یابد.
به گفته رئیس کل گمرک؛ در بودجه امسال، 40 هزار میلیارد تومان حقوق ورودی برای خودرو در نظر گرفته شده که پیش بینی شده است 2 میلیارد دلار واردات خودرو صورت گیرد که از محل آن 40 همت حقوق ورودی دریافت کند، اما این رقم مطابق بودجه تاکنون محقق نشده است.
رضوانی فر در مورد ورود خودروهای دست دوم، گفت: قانون آن تصویب شده و آیین نامه مربوطه باید ظرف یک ماه تدوین می شد و ما حداکثر تسهیل گری برای ترخیص این خودروها را خواهیم داشت.
وی در مورد رسوب کالا گفت: سال قبل حدود 122 میلیون تن کالا از گمرک صادر شد و 38 میلیون تن هم واردات انجام شد، یعنی در مجموع 160 میلیون تن کالا در گمرکات گردش پیدا کرد که از این میزان ایستایی چند هزار تن کالا امر طبیعی است و در برخی گمرکات ما مانند بوشهر، شهید باهنر، شهید رجایی روزانه چندصد هزار دستگاه کامیون و واگن وارد و خارج می شود.
رئیس کل گمرک اظهار داشت: در حال حاضر 4.8 میلیون تن کالا موجودی در گمرکات و شامل محوطه و پای اسکله و کشتی داریم که از این رقم 3.2 میلیون تن در محوطه گمرک، 14 فروند کشتی در کنار اسکله و 25 کشتی در لنگرگاه ها پر از کالا وجود دارد که 1.3 میلیون تن کالا را شامل می شود.
به گفته رضوانی فر؛ بسیاری از بنادر بزرگ دنیا محل نگهداری و انبار کالاهای اساسی است. در کشور ما هم 90 درصد مخازن نگهداری روغن خام که مربوط به شرکت بازرگانی دولتی و یا شرکت پشتیبانی امور دام است، در بنادر وجود دارد که مرتب محموله جدید وارد می شود و محموله های قدیمی ترخیص می شوند و از این انبارها به عنوان ذخیره استراتژیک استفاده می شود.
وی همچنین در مورد معطلی 200 تن گوشت در بنادر گفت: بخشی از این گوشت ها مجوز قرنطینه دامپزشکی گرفته بود و ترخیص شد. یک بخش مجوز نداشت و در روزی که مجوز آن صادر شد، در کمتر از 4 ساعت محموله ترخیص شد.
رئیس کل گمرک تأکید کرد: در 4 ماه امسال 7.4 میلیون تن کالا به ارزش 4.8 میلیارد دلار وارد کشور شده است و ایستایی رقم کوچکی به معنای اشکال مبنایی در کار نیست.
رضوانی فر همچنین در مورد بنزین گفت: در روزهای اخیر واردات بنزین نداشتیم. در سال قبل 43 درصد صادرات کشور مربوط به صادرات پتروشیمی، گاز و میعانات گازی و به ارزش 23.5 میلیارد دلار بوده است.
وی در مورد همکاری گمرکات ایران با کشورهای همسایه گفت: 75 درصد تجارت ایران با کشورهای هند، چین، امارات، ترکیه و عراق انجام می شود که با اکثر این کشورها توافق نامه گمرکی داریم و وقتی وارد سازمان هایی مانند پیمان شانگهای می شویم، معاهدات گمرکی با آنها منعقد می شود و عملیات گمرکی به آسانی انجام می شود.