بازدید سایت : ۳۵۰۴۷

نسخه شرقی سوئیفت در آستانه راه اندازی

سود راه آهن ایران از مکانیزم مالی بریکس چیست؟

نسخه شرقی سوئیفت در آستانه راه اندازی
تین نیوز

گمانه زنی های مربوط به آغاز به کار نخستین سیستم نقل و انتقال بین المللی میان بانکی اختصاصی برای کشورهای عضو سوئیفت، طی ماه های گذشته افزایشی چشمگیر داشته است. اگرچه مسکو تاکنون از سامانه نقل و انتقال مالی اختصاصی خود به نام «میر» خبر داده که قرار است به زودی به بانک های ایران نیز متصل شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ریل نیوز، در آخرین تحولات مربوط به سیستم نقل و انتقال مالی جدید بریکس، خبرگزاری تاس با انتشار مطلبی از «آندرئی مارگولین» معاون آکادمی ملی اقتصاد ریاست جمهوری روسیه اعلام کرد که وی طی سخنانی در مجمع اقتصادی و امالی بین المللی بریکس، از آغاز به کار سیستم مالی تسویه های بین المللی جایگزین سوئیفت در آینده نزدیک خبر داده است. به نوشته تاس، مارگولین اعلام کرده است: سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت که برای اغلب کشورهای مختلف جهان بسیار جذاب به نظر می رسد، تقریبا آماده به کار است.

سود ایران از راه اندازی نسخه شرقی سوئیفت

جمهوری اسلامی ایران موفق شد از ابتدای سال جاری میلادی، عضویت دائم سازمان همکاری های بریکس را به دست آورد. با این حساب، تهران با پرداخت حق عضویت سالانه خود به مجمع عمومی، قانونا قادر به استفاده از امکانات تمامی اعضا خواهد بود. لذا، پس از سال ها تحریم های مالی سنگین، ایران به منبع بزرگی از ذخایر بانک «توسعه نوین بریکس» دسترسی پیدا خواهد کرد. چنین موضوعی، دو فاکتور مثبت بزرگ را برای اقتصاد ایران در پی خواهد داشت: آغاز مراودات مالی آزاد با اعضای بریکس باز شدن درهای تجارت و شراکت بخش خصوصی با همتایان خود در این کشورها و همچنین، افزایش قابل توجه ارزش ریال ایران در بازارهای جهانی که نهایتا تسهیل گر و کاهنده نرخ تورم در داخل خواهد بود.

اهمیت مکانیزم مالی بریکس برای راه آهن ایران

اما اکنون نوبت به این پرسش می رسد که اهمیت راه اندازی مکانیزم پرداخت مالی بریکس برای راه آهن ایران چه خواهد بود؟ آیا اساسا باید منتظر گشایش در توسعه مرودات ارزی راه آهن چه در بخش تسویه های مربوط به حمل بار و چه در بخش وارات قطعات و ناوگان بود؟

نخستین نکته ای که در پاسخ به این سوال باید به آن توجه کرد اینکه دو کشور هند و چین به عنوان تامین کننده های مهم ناوگان و قطعات ریلی مورد نیاز راه آهن ایران در پیمان بریکس عضویت داشته و لذا، می توان چارچوبی جدید برای مراودات مالی با این دو کشور در قالب بریکس تعریف کرد.

همچنین، با توجه به عضویت ایران در پیمان بریکس، دسترسی تهران به منابع مالی مهم ارزهای رایج در بریکس به ویژه یوآن و روپیه هند باز خواهد شد. چنین رویه ای نهایتا منجر به تسهیل چشمگیر در فرآیند تسویه حساب مالی طرف ایران و خارجی خواهد شد. با این حساب، می توان مدعی شد که آغاز به کاز مکانیزم پرداخت تسویه حساب های مالی بین المللی بریکس، می تواند مشکلات ناشی از سال ها تحریم های اقتصادی علیه ایران را تا حد زیادی التیام بخشیده و مراودات را ساده تر نماید.

تسهیل پروژه های زیرساختی بین المللی راه آهن

علاوه بر باز شدن دست راه آهن ایران در خرید قطعات و ناوگان ریلی از خارج از کشور (مشخصا دو کشور هند و چین) و تسویه حساب های مربوط به ترانزیت ریلی، نکته دیگری که باید در قالب این مکانیزم مالی به آن توجه داشت اینکه، پروژه های زیرساختی راه آهن به ویژه در بخش های مربوط به کریدورهای ترانزیتی ریلی نیز تا حد زیادی تسهیل خواهد شد.

به عنوان مثال، نگاهی به پروژه بندر چابهار نشان می دهد که مشکلات ناشی از نقل و انتقال مالی میان بانک های ایرانی و هندی، نهایتا منجر به ایجاد وقفه ای طولانی مدت و معنادار در ساخت این پروژه شد. چراکه اساسا برای سرمالیه گذار خارجی این سوال پیش خواهد آمد که پس از تکمیل پروژه، مواهب و سود ناشی از سرمایه گذاری در پروژه های ایرانی را چگونه باید نقد کرده و به کشور خود منتقل نماید؟ اگرچه، طی سال های اخیر از روش های گوناگونی به ویژه تهاتر نفتی، اقداماتی برای تسویه های مالی میان ایران و شرکای خارجی طی سال های گذاشته انجام شده، اما حقیقت امر این است که برای شکل گیری تجارتی مداوم و محکم، استفاده از چنین روش هایی نمی تواند به عنوان یک راهکار دائمی و اساسی موثر واقع شده و در بهترین حالت، نقش مسکن را برای مشکلات تلمبار شده ایفا خواهد نمود.

اما ساز و کار مالی جدید بریکس، می تواند به معنای راه نجاتی جدید برای دستیابی به معاملات ارزی تلقی شده و لذا، سرمایه گذار خارجی نیز با رقبت بسیار بیشتری به میدان پروژه های ایرانی خواهد آمد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.