بازدید سایت : ۶۵۶۹۵

آیا بورس چاقوی در حال سقوط است؟

فالینگ نایف یا سقوط چاقو وضعی است که افت شدید ارزش دارایی را نشان می دهد.

آیا بورس چاقوی در حال سقوط است؟
تین نیوز |

شاخص کل بورس در سومین روز کاری خود ۷هزار و ۷۴۰واحد کاهش را تجربه کرد و در سطح ۲میلیون و ۹۴هزار واحدی ایستاد. شاخص کل بورس روز گذشته از تراز ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی پایین تر آمد، اما هنوز برای قضاوت اینکه این سطح روانی را از دست داده باشد، زود است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اقتصادسرآمد، بورس سومین روز کاری خود را نظیر روزهای یک هفته گذشته با صف فروش و مازاد عرضه شروع کرد، عرضه کننده هایی که تنها فروش سهام و نقد شدن برای شان مهم بود و تنها به موردی که فکر نمی کردند جذابیت سهم بود از حق هم نگذریم تقصیری متوجه فروشنده ها نبود چراکه چند روز متوالی با صف فروش مواجه بودند و به هر دلیلی ترس از کاهش بیشتر قیمت داشتند. در زمان نزول اصطلاحی به نام چاقوی در حال سقوط نزد اهالی بازار سرمایه وجود دارد که معتقدند خرید در زمان کاهش قیمت مانند گرفتن چاقوی در حال افتادن است و همانطور که بهتر است صبر کنیم افتادن چاقو تمام شود و بعد آن را برداریم این امر درباره روندهای نزولی سهام نیز صادق است و هر گونه خرید سهام در زمان کاهش موجب زیان خریدار می شود و در این مواقع باید منتظر بهبود وضع بورس شد تا در موقع مناسب و پس از کاهش فشار فروش در صورت صلاحدید اقدام به خرید کرد.

فالینگ نایف یا سقوط چاقو وضعی است که افت شدید ارزش دارایی را نشان می دهد. ما نمی توانیم یک عدد یا فرمول مجموعه ای برای Falling Knife در نظر بگیریم؛ اما در الگوی سقوط چاقو، با کاهش کوتاه مدت ارزش دارایی ها مواجه هستیم. انتظار می رود که این کاهش ارزش به طور کلی بیش از ۲۰ درصد از بالاترین رکورد خود در ۵۲ هفته گذشته باشد. برای آشنایی بیشتر با این اصطلاح تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

حجم مبنا و دامنه نوسان یک درصدی سبب شده است که کاهش کوتاه مدت ارزش دارایی ها رخ ندهد به عبارت دیگر، فاکتور مهم که همان کاهش سریع ارزش دارایی ها باید رخ دهد تا وضع این روزهای بورس Falling Knife قلمداد شود اتفاق نیفتاده است هر چند گروهی از صاحب نظران معنقدند که اگر در چند روز گذشته دامنه نوسان ۵ یا ۶درصدی بود حتما ارزش دارایی ها محقق می شد.

پیرو برگزاری جلسه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ساعات ابتدایی صبح روز شنبه ۷ مهر، مقرر شد براساس بند ۱۱ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار، با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان همه نمادهای سهام و حق تقدم سهام و صندوق های سهامی مختلط قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس به مثبت و منفی یک درصد محدود شود.

سبز شدن تعدادی از نمادها

پس از گذشت حدود چند دقیقه از شروع زمان معاملات در بورس، تحرکاتی از ورود خریدار در تعدادی از نمادها مشاهده شد رشد تقاضا و حمایت سبب شد حتی نمادهایی از بازار سرمایه نوسان منفی تا مثبت را تجربه کنند و در پایان زمان معاملات حتی صف خرید نیز بمانند البته بودند نمادهایی که نتوانستند سبز بمانند و دوباره منفی شدند و قیمت پایانی را تحت تاثیر قرار دادند.

قیمت پایانی و قیمت آخرین معامله برابر نیستند. قیمت آخرین معامله می تواند بیشتر، کمتر و یا برابر با قیمت پایانی باشد.

قیمت اخرین معامله، قیمتی است که سهم برای آخرین بار طی روز معاملاتی در آن قیمت معامله می شود. به این دلیل که قیمت آخرین معامله می تواند نوسان داشته باشد، معمولا از قیمت پایانی برای بررسی سهم استفاده می شود.

شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس با هزار و ۱۵۹، فولاد مبارکه اصفهان با ۵۳۴، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با ۶۵۰، ملی صنایع مس ایران با ۴۸۲، بانک ملت با ۴۶۱، سرمایه گذاری تامین اجتماعی با ۴۰۴ و پتروشیمی نوری با ۳۷۰واحد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بورس روز گذشته داشتند و در نقطه مقابل شرکت های معدنی و صنعتی گل گهر با ۳۱۹، بانک پارسیان با ۹۶، بانک خاورمیانه با ۲۳، مس شهید باهنر و آریان کیمیاتک با ۲۲، پتروشیمی خارک با ۲۰ و مبین انرژی خلیج فارس با ۱۸واحد مانع از کاهش بیشتر شاخص کل بورس شدند.

حقوقی های فروشنده

در نمادهایی که مثبت شدند تحرکات تعدادی از حقوقی ها که در سوی عرضه بودند و همچنین حقیقی هایی که اقدام به خرید می کردند در بازار سرمایه روز گذشته جالب بود. به عنوان نمونه در نماد فولاد مبارکه اصفهان، سهم خرید حقیقی ها ۷۸ درصد و حقوقی ها ۲۱درصد بود و سهم فروش حقیقی ها ۴۵درصد و حقوقی ها ۵۴درصد. به عبارت دیگر، حقوقی ها بیشتر تمایل به فروش داشتند و حقیقی ها خریدار بودند.

سهامداران در بورس به دو نوع حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند. سهامداران حقیقی افراد عادی هستند که کد معامله گری گرفته و اقدام به خرید و فروش در بازار سرمایه می کنند اما سهامداران حقوقی می توانند یک سازمان یا نهاد مالی و یا جمعی از افراد حقیقی باشند که دور یکدیگر جمع شده و نهاد مستقلی را تشکیل داده اند.

سهامدار حقیقی ها به هر شخصی گفته می شود که هویت فردی مستقل از جمله نام، نام خانوادگی، شماره شناسنامه و کد ملی داشته و می تواند یک سرمایه گذار حقیقی باشد. چنین فردی کافی است در سامانه سجام ثبت نام و کد معامله گری دریافت کند تا امکان فعالیت در بازار سرمایه را دارا باشد. افراد زیر ۱۸ سال و افراد محجور برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه می توانند یک قیم یا وکیل برای خود انتخاب کنند تا کارهای مالی آن ها را در بازار سرمایه را مدیریت کند.سهامداران حقوقی بر خلاف حقیقی ها فرد نبوده و نهاد هستند. کارگزاری ها، بانک ها، صندوق های سرمایه گذاری، شرکت ها، واحدهای تجاری و هر نهاد مالی می تواند یک سهامدار حقوقی خوانده شود. حقوقی ها سرمایه بیشتری را نسبت به افراد حقیقی در بازار سرمایه وارد کرده و قدرت اثرگذاری بیشتری بر بازار دارند. گاهی ورود یا خروجی سهامداران حقوقی می تواند وضعیت معاملات در سهام را تحت تاثیر قرار دهد. نکته ای که باید توجه داشت آن است که نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه به صورت جداگانه یک سرمایه گذار حقوقی نیز به حساب می آیند.

گروهی از فعالان بازار سرمایه معتقدند که گزارش های تابستان شرکت ها که در مهر ماه و روزهای آتی در کدال منتشر می شود ممکن است گزارش های مطلوبی نباشد و همین سبب شده است تا حقوقی ها دست به فروش بزنند، اما دسته دیگری نیز بر این باورند که شرکت های حقوقی نیز هزینه ها و نیازهای مالی پولی دارند و در این چند روز که بازار سرمایه یا صف فروش همراه بود روز گذشته فرصتی شده است که قسمتی از دارایی های خود را نقد کنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.