◄ خلیج فارس بستر همکاری اقتصادی ایران و چین
خلیج فارس و غرب آسیا یکی از مهمترین مبادی تجاری بین المللی محسوب می شوند که نقش قابل توجهی در تجارت جهانی دارند و فرصت های مناسبی را برای توسعه اقتصادی ایران در دسترس قرار می دهد.
خلیج فارس و غرب آسیا یکی از مهمترین مبادی تجاری بین المللی محسوب می شوند که نقش قابل توجهی در تجارت جهانی دارند و فرصت های مناسبی را برای توسعه اقتصادی ایران در دسترس قرار می دهد.
چین و ایران از سال 1971 میلادی روابط دیپلماتیک دوجانبه برقرار کرده اند که در سفر رئیس جمهور چین به ایران در سال 2016 به سطحی جامع تر ارتقا یافت. این تعاملات در توافق همکاری 25 ساله میان دو کشور در سال 2021 که به موجب آن همکاری ها و سرمایه گذاری های کلان در بخش های زیرساختی، اقتصادی و انرژی صورت می گیرد، به اوج خود رسید که در حال حاضر با تحولات جهانی همسو شده و به همگرایی بیشتری میان دو کشور منجر گردیده است.
جنیفر تیل، محقق انجمن دفاع و امنیت اسرائیل، در مقاله ای به بررسی روابط ایران و چین پرداخته است. وی اشاره می کند که تهران در حال عبور از تحریم ها بوده و به طور فعال در تلاش است تا روابط خود با چین را تقویت کند. در همین حال، پکن نیز اقدامات دیپلماتیک راهبردی را برای حفظ ارتباط پایدار با تهران انجام می دهد و عضویت ایران در سازمان شانگهای و بریکس نیز در راستای همین هدف دنبال می شود.
در سال های اخیر، همکاری های اقتصادی چین و ایران در منطقه خلیج فارس به یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی میان دو کشور تبدیل شده است. این همکاری ها در بستر توسعه بندرعباس، بندر شهید رجایی، ساخت پل 2.2 کیلومتری خلیج فارس قشم و کریدور چین-آسیای مرکزی-غرب آسیا که یکی از کریدورهای مطرح شده در ابتکار کمربند راه چین به حساب می آید، شکل گرفته اند.
زونگ پی وو، سفیر چین در ایران، روز سه شنبه (20 آذر) در نخستین سفر خود به جنوب ایران و در نشست فعالان اقتصادی استان هرمزگان، از ظرفیت های این استان برای پیشبرد همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور بازدید کرد. سفیر جمهوری خلق چین در ایران تأکید کرد که سفارت چین به توسعه جنوب ایران و بندرعباس اهمیت زیادی می دهد.
سفیر چین در ایران به سخنان اخیر رئیس جمهور چین اشاره کرد که ایران و چین را به عنوان شریک و دوست نزدیک معرفی کرده و همکاری در توسعه خلیج فارس را در این راستا مطرح نمود.
وی ادامه داد: سران دو کشور بر سر توسعه روابط توافق دارند که این امر برای گسترش همکاری ها بین دو کشور بسیار مهم است. همچنین، ایجاد سرکنسولی در بندرعباس نشان دهنده توجه ویژه ما به این بندر و منطقه تجاری است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز از آمادگی این استان برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشور چین خبر داد و گفت: استان هرمزگان با ظرفیت های ویژه ای که در خود جای داده، آمادگی دارد با کشور چین براساس برنامه جامع مشترک ایران و چین و همچنین اجرای برنامه های ۲۵ ساله، همکاری داشته باشد.
احسان کامرانی با اشاره به رابطه تاریخی هرمزگان در مبادلات تجاری دیرینه با استان های چین، تصریح کرد: از ۱۹ جزیره خلیج فارس، ۱۴ جزیره در استان هرمزگان قرار گرفته که کاربری اقتصادی، تجاری و گردشگری دارند و همچنین بر لزوم خواهرخواندگی این استان با یکی از استان های چین تاکید کرد.
بندرعباس به عنوان یکی از بزرگ ترین و پیشرفته ترین بنادر ایران، توانایی تبدیل شدن به هاب تجاری غرب آسیا و حتی اوراسیا را دارد. بندر شهید رجایی، بزرگ ترین بندر کانتینری کشور، در سال 2022 حدود 3.5 میلیون TEU کانتینر را جابه جا کرده که رشد 15 درصدی را نسبت به سال 2021 نشان می دهد. همچنین، بندرعباس، به عنوان یکی از بنادر مهم ایران در خلیج فارس، 70 درصد تجارت دریابورد ایران را مدیریت می کند.
محمد مهدی کریمی قهی، کارشناس حمل ونقل و ترانزیت، بیان کرد که ایران می تواند نقش کلیدی در اتصال چین به غرب آسیا ایفا کند. یکی از راهکارهای پیشنهادی او، اتصال بندرعباس به آسیای مرکزی است؛ مسیری که بخشی از شش کریدور اصلی ابتکار کمربند-راه چین (BRI) به شمار می آید.
کزیم قهی تأکید کرد که ایران برای ایفای نقش مؤثرتر در این ابتکار، باید شرایط منطقه ای و نیازهای طرف مقابل را به خوبی درک کند و رویکردی برد-برد را اتخاذ نماید. به گفته او، بندرعباس می تواند به عنوان دروازه ای برای این همکاری های رو به جلو عمل کند.