بازدید سایت : ۳۱۶۸۷

آخر هفته نزدیک تهران کجا بریم؟ جاذبه های گردشگری دره پروانه ها

دره پروانه ها یا روستای سیبان دره، یکی از بهترین مناطق برای سفرها و پیک نیک های یک روزه در نزدیکی تهران است. در این روستای زیبا با طبیعت سرسبز، می توانید از رودخانه های دائمی زلال، آبشارهای خیره کننده، جنگل های سرسبز و کوه های زیبا دیدن کنید.

آخر هفته نزدیک تهران کجا بریم؟ جاذبه های گردشگری دره پروانه ها
تین نیوز

دره پروانه ها یا روستای سیبان دره، یکی از بهترین مناطق برای سفرها و پیک نیک های یک روزه در نزدیکی تهران است. در این روستای زیبا با طبیعت سرسبز، می توانید از رودخانه های دائمی زلال، آبشارهای خیره کننده، جنگل های سرسبز و کوه های زیبا دیدن کنید.

به گزارش تین نیوز به نقل از الی گشت، بسیاری از پایتخت نشینان و اطرافی که در حومه تهران زندگی می کنند، برای سفرهای آخر هفته و پیک نیک  های یک روزه خود، روستای سیبان یا دره پروانه ها در نزدیکی تهران را انتخاب می کنند.

دره پروانه ها کجاست؟

دره پروانه ها یا سیبان دره، یکی از زیباترین روستاهای اطراف تهران در استان البرز و شهرستان ساوجبلاغ است. این روستای زیبا یکی از روستاهای تاریخی کشور محسوب شده که بافت قدیمی آن ۱۰۰ سال قدمت داشته و خانه های این بافت، همچنان ساختار قدیمی خود را حفظ کرده اند. دره پروانه ها در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار و در کوه پایه و دامنه های کوه قرار دارد. در این روستا رودخانه های زیادی وجود داشته که از زمین های کشاورزی و باغ های داخلی رد شده و فضای روستا را سرسبز و مناسب برای کشاورزی و باغداری می کنند. گردشگران خارجی و داخلی بسیاری در طول سال برای بازدید از دره پروانه ها و لذت بردن از زیبایی طبیعت به این منطقه سفر می کنند.

چرا به روستای سیبان دره پروانه ها می گویند

وجود درختان و گیاهان گوناگونی که در این منطقه از استان البرز وجود دارد، محیط را برای زندگی و تولیدمثل پروانه ها بسیار مناسب ساخته است. همین موضوع باعث شده تا در فصل های مختلف سال، به ویژه فصل بهار، تعداد زیادی از گونه های مختلف پروانه به این دره بیایند. اکوسیستم منطقه، آب وهوا و گیاهانی که در سیبان دره وجود دارد، همگی باعث شده اند تا پروانه های رنگارنگ و گوناگونی عاشق این منطقه شوند. اگر در فصل بهار به سیبان دره بروید، می توانید این پروانه های زیبا که در کنار هم در طبیعت استان البرز پرواز می کنند را مشاهده کنید. به همین دلیل هم به روستای سیبان یا سیبان دره، دره پروانه ها می گویند.

فرهنگ و زبان مردم سیبان دره

مردم روستای سیبان، مردم مهمان نوازی هستند که زبان رسمی آن ها زبان تاتی است. زبان تاتی زبانی نزدیک به زبان های فارسی، گیلکی، تالشی، مازندرانی و گیلانی است. اما باز هم با آن ها تفاوت های زیادی دارد. این زبان گویش های بسیاری داشته که معروف ترین آن ها گویش رودباری و الموتی است. بیشتر مردم بومی در خانه هایی با ساختار قدیمی زندگی کرده و سبک روستایی و سنتی زندگی خود را حفظ کرده اند. بیشتر مردم شهرستان ساوجبلاغ، از جمله مردم دره پروانه ها، به کشاورزی و باغداری مشغول هستند. رودخانه هایی که از ارتفاعات کوه ها سرچشمه گرفته و به زمین های روستا جاری می شوند، محیط را برای کشت و کار کشاورزی فراهم کرده اند. این روستا از نظر گردشگری هم بسیار شناخته شده است و تورهای زیادی برای گردش در دره پروانه ها برگزار می شود. بنابراین می توان گفت که بخش عمده ای از درآمد مردم روستا هم از گردشگری و فعالیت های توریستی است.

چگونه به دره پروانه ها برویم

برای سفر به روستای سیبان دره یا دره پروانه ها از تهران، می توانید باتوجه به مبدأ حرکت خود، خود را به اتوبان کرج – قزوین برسانید. در این اتوبان باید تا خروجی کردان رانندگی کرده و سپس به سمت شمال و جاده ای که در امتداد رودخانه قرار دارد حرکت کنید. در این پیچ می توانید تابلوهای مربوط به روستای سیبان دره را مشاهده کنید. بعد از حدود ۱۰ کیلومتر رانندگی، به یک دوراهی می رسید که یک سمت آن به روستای دوره و یک سمت دیگر آن به دره پروانه ها می رود. برای سفر به سیبان دره، باید مسیر سمت چپ را انتخاب کنید. یکی دیگر از بهترین و ساده ترین روش های سفر به سیبان دره (دره پروانه ها) استفاده از تورهای گردشگری است. این تورهای گردشگری از یک مقصد مشخص در تهران یا سایر شهرها شروع به حرکت کرده و از بهترین مسیر ممکن شما را به روستا می رساند.

دره پروانه ها روستای سیبان دره

آدرس: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، روستای سیبان دره

بهترین زمان بازدید از دره پروانه ها

دره پروانه ها یکی از مناطق ییلاقی و کوهستانی نزدیک به تهران است که آب وهوای نسبتاً سردی دارد. به همین دلیل توصیه می کنیم که در فصل های کمی گرم تر سال مانند اواسط بهار تا اواخر تابستان به این روستا سفر کنید. در این فصل ها آب وهوا خنک و طبیعت سرسبز و زیباست. می توانید در چشمه ها و رودخانه های زیبای این روستا آب تنی کرده و از آفتاب به همراه نسیم خنک لذت ببرید. درصورتی که می خواهید برای تماشای پروانه های کوچک و زیبا به سیبان دره بروید، پیشنهاد ما به شما سفر در فصل بهار است. در این فصل پروانه های این روستا زیاد شده و به چشم خواهید دید که چرا به سیبان دره، دره پروانه ها می گویند.

مکان های دیدنی روستای سیبان دره

سیبان دره تنها به خاطر پروانه های خود شناخته نمی شود و علاوه بر این پروانه های زیبا و رنگارنگ، جاذبه های گردشگری دیگری هم دارد. یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری که در دره پروانه ها می توانید مشاهده کنید، بافت قدیمی روستا و خانه های ۱۰۰ساله هستند. در این بافت می توانید خانه هایی زیبا با معماری سنتی و قدیمی که قدمت آن ها به ۱۰۰ سال پیش بازمی گردد و هنوز ساختار خود را حفظ کرده اند پیدا کنید. بسیاری از افرادی که به خانه های تاریخی و عکاسی از آن ها علاقه دارند، به سیبان دره رفته و این خانه ها را مشاهده می کنند.

اکوسیستم سیبان دره هم غنی و متنوع بوده و می توانید هنگام سفر به این روستا، از بسیاری از جاذبه های طبیعی آن دیدن کنید. در این روستا رودخانه های زیبایی مانند رودخانه دائمی هزار بند وجود داشته که از ارتفاعات بن رود سرچشمه گرفته و از باغ های روستا عبور می کند. مسیر رودخانه هزاربند در نهایت به رودخانه کردان منتهی می شود. علاوه بر رودخانه، می توانید از آبشارهای طبیعی، جنگل های سرسبز، مراتع زیبا و چشمه های کوچک و بزرگ این روستا هم دیدن کنید. باغ های روستای سیبان دره هم بسیار زیبا هستند و ارزش دیدن دارند، اما به یاد داشته باشید که این باغ ها املاک شخصی افراد هستند و نباید وارد آن ها شده یا از میوه های آن ها استفاده کنید.

اقامتگاه های دره پروانه ها

سیبان دره یا دره پروانه ها، یکی از روستاهای کوچک اطراف تهران است و اقامتگاه های چندانی را نمی توان در آن پیدا کرد. برخی از افراد محلی و بومی ممکن است خانه های خود را اجاره بدهند. اما اگر به دنبال یک اقامتگاه قطعی و راحت در نزدیکی سیبان دره هستید، پیشنهاد می کنیم که به ساوجبلاغ رفته یا این که به سایر شهرهای استان البرز بروید. در نزدیکی دره پروانه ها چند باغ ویلا برای اجاره هم وجود داشته که امکانات رفاهی مناسبی دارند. اما درصورتی که به دنبال  هتل های لوکس هستید، باید به تهران یا سایر شهرهای اطراف بروید.

سوغات روستای سیبان دره

روستای سیبان دره بیشتر یکی از جاذبه های طبیعی و بکر اطراف تهران محسوب شده و بازارهای چندانی برای خرید سوغاتی یا صنایع دستی ندارد. اما بااین وجود می توانید از مردم محلی و باغدارهایی که در این روستا هستند، برخی از وسایل مانند قالی و ظروف سفالی تهیه کنید. اما معروف ترین سوغات دره پروانه ها، میوه های خوشمزه و تازه باغ مردم بومی است. در این باغ ها میوه هایی از جمله هلو، زردآلو، گیلاس، گردو و بسیاری میوه های خوشمزه دیگر پرورش یافته و مسافران در زمان مناسب می توانند از آن ها خریداری کنند.

سیبان دره یکی از زیباترین و بهترین روستاهای اطراف تهران برای سفرهای یک روزه یا سفرهای آخر هفته است. طبیعت زیبا و آب وهوای خنک این روستا باعث شده تا پروانه های زیادی در آن جا زندگی کنند و به همین دلیل به این روستا، دره پروانه ها هم می گویند. اگر برای سفرهای آخر هفته خود به دنبال یک مکان آرام، زیبا، طبیعی و سرشار از حس خوب هستید، پیشنهاد ما به شما روستای سیبان دره است. در این سفر می توانید از پروانه های زیبا و رنگارنگ دیدن کرده، از طبیعت سرسبز آرامش گرفته و به فعالیت هایی مانند کوهنوردی، پیاده روی و عکاسی مشغول شوید. 

دره پروانه ها

سؤالات متداول

۱- دره پروانه ها کجاست؟

دره پروانه ها نام دیگر روستای سیبان دره در شهرستان ساوجبلاغ در استان البرز و یکی از بهترین مقاصد برای سفرهای یک روزه و آخر هفته ساکنین تهران است.

۲- علت نام گذاری دره پروانه ها چیست؟

آب وهوا و طبیعت سیبان دره به صورتی است که زیستگاه مناسبی برای زندگی پروانه ها به وجود آورده و پروانه های زیادی  در این منطقه زندگی می کنند. به همین دلیل به آندره پروانه ها می گویند.

۳- بهترین زمان بازدید از دره پروانه ها کی است؟

بهترین زمان برای بازدید از سیبان دره، فصل بهار و تابستان و زمانی است که هوا معتدل باشد. برای بازدید از پروانه های زیبا، پیشنهاد می کنیم که در فصل بهار به این روستا سفر کنید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.