◄ قیمت 50واگن مسافری نو، با 600واگن باری نو برابری میکند
در حال حاضر خروجی شبکه ریلی چندان قابل قبول نیست اما در بخش مسافری وضعیت بسیار اسفبارتر از بخش باری است.
صنعت حملونقل ریلی در حوزه مسافری همواره زیانده بوده است. براساس اعلام نهادهای رسمی آمار تلفات جادهای بیش از 16هزار نفر در سال است که مقایسه این تعداد تلفات با حدود 200 هزار شهدای جنگ تحمیلی نشان میدهد که ما با یک جنگ از حیث تلفات در جادهها مواجه هستیم.
به گزارش تیننیوز، مدیرعامل شرکت باری-مسافری جوپار در اینباره گفت: در بند «الف» ماده 57 برنامه ششم توسعه آمده است که یک درصد از در آمد حاصل از فروش نفت و گاز کشور باید در اختیار شرکت راه آهن قرار گیرد اما متاسفانه با گذشت 2 سال هنوز الزامات اجرای آن محقق نشده است.
محمد کریمی اضافه کرد: در بند «ب» این ماده تکلیف شده که سهم بخش مسافری ریلی باید به 20 درصد برسد.
او بیان کرد: در حال حاضر خروجی شبکه ریلی چندان قابل قبول نیست اما در بخش مسافری وضعیت بسیار اسفبارتر از بخش باری است.
کریمی ادامه داد: قیمت 50واگن مسافری نو، با 600واگن باری نو برابری میکند. ضمن اینکه در قوانین مربوط به شبکه مسافری نیز گاهی برخوردهای سلیقهای اعمال میشود.
مدیرعامل شرکت جوپار افزود: همه اینها را در کنار مشکلات واردات واگن مسافری در نظر بگیرید. واقعا برای ما نمیصرفد که برای خرید واگن مسافری نو 3میلیارد تومان هزینه بدهیم و بلیت آن را نهایتا به بهای 150هزار تومان آن هم در ایام پیک سفر بفروشیم. برای حل این مشکل لازم نیست که به مسافر با بالاتر بردن نرخ بلیتها فشار بیاوریم بلکه باید حمایتهای بیشتری از شبکه صورت بگیرد.
محمد کریمی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر روی واگنهایی که عمرشان کمتر از 25سال بود اقدامات نوسازی انجام شد و برای از رده خارج کردن واگنهای بالای 55 سال هم تلاشهای بسیاری صورت گرفت و اینکار نیز انجام شد اما به جرات میتوان گفت که اگر در حال حاضر در بخش مسافری حدود 2هزار واگن وجود داشته باشد، بیش از نیمی از آن مربوط به واگنهای دست دو یا عمر بالای 30 سال هستند.