◄ ابلاغیه راهآهن در مورد الزام وجود بازرسی فنی بررسی شد
کارگروه فنی انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی ابلاغیه راهآهن در مورد الزام وجود بازرسی فنی را بررسی کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته، جلسه کارگروه فنی انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی و خدمات وابسته برگزارشد.
این جلسه سه شنبه پنجم شهریور در محل انجمن صنفی با موضوع بررسی ابلاغیه راه آهن در مورد الزام وجود بازرسی فنی به ریاست مهرداد تقی زاده و با حضور نمایندگان و مدیران عامل شرکت های حمل ونقل ریلی و نماینده راه آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.
ابتدا حاجی باقری مدیر کل ناوگان باری شرح مختصری در مورد سطوح نظارتی از جمله نظارت دولتی مطرح نمود و سپس بالا بودن نرخ تعمیرات به ویژه در محورهای ریلی و وجود قطعات نامرغوب و غیر استاندارد را از جمله مشکلات عمده صنعت ریلی عنوان کرد.
ایشان در ادامه جزئیاتی از ابلاغیه اعزام وجود شرکت های بازرسی فنی و جایگزینی یک شرکت یا شخص حقوقی به جای ناظران شرکت های صاحب واگن در کارگاه های نگهداری و تعمیرات مطرح کرد و این موضوع را لازمه تضمین ایمنی و حل مشکلات به وجود آمده دانست.
اهم نکاتی که نمایندگان و مدیران عامل بخش خصوصی هر کدام به صورت جداگانه نظرات خود را در خصوص موضوع جلسه مطرح کردند:
- لزوم جدیت در به ثمر رسیدن نتایج جلسات انجمن در مورد ابلاغیه های راه آهن با توجه به اتمسفر مطلوب در راه آهن نسبت به حمایت از بخش خصوصی
- مخالفت عمده اعضای انجمن با افزایش بازرسی ها و فرایندهای نظارتی ابلاغ شده توسط راه آهن
- اشاره به عدم تضمین تعهدات کافی توسط شرکت های بازرسی فنی
- اشاره به سطح نامطلوب دانش، مهارت و امکانات شرکت های بازرسی معرفی شده توسط راه آهن
- بازرسی ها باید با مسئولیت شرکت های پیمانکاری نگهداری تعمیرات انجام شود که با گذاشتن جریمه سنگین برای تعمیرات خراب و بالابردن مدت زمان گارانتی تعمیرات، تضمین کننده انجام نگهداری تعمیرات به صورت مطلوب شود.
- بررسی وضعیت فعلی و مقایسه آن با آمار گذشته نشان دهنده آن است که الزامات و فرآیندهای تعریف شده توسط راه آهن در مورد نگهداری تعمیرات واگن ها نه تنها باعث بهبود شرایط نشده بلکه نرخ خرابی ها و خواب واگن ها را بالا برده است.
- با توجه به اخذ هزینه های مدیریت شبکه توسط راه آهن و مسئولیت راه آهن در قبال ایمنی سیر و حرکت در شبکه، راه آهن خود مسئول نظارت بر این موضوع است و بایستی هزینه آن را متقبل شود.
- بازرسی ها باید به صورت دوره ای از کارگاه های نگهداری تعمیرات صورت بگیرد و کارگاه های تعمیراتی ملزم به داشتن امکانات کافی برای تست و بازرسی های لازم از تعمیرات خود باشند.
-با توجه به استانداردهای فرآیند بازرسی، شرکت های بازرسی نباید رابطه مستقیم مالی با شرکت های صاحب واگن داشته باشند.
- هم چنین دبیر انجمن به این نکته اشاره کرد که در کشورهای پیش رو در صنعت ریلی و استانداردهای ECM اروپا، انجام بازرسی نهایی توسط پیمانکاران نگهداری تعمیرات انجام شده و مشارکت شرکت های صاحب واگن با شرکت های بازرسی فنی به صورت اختیاری می باشد.
جمع بندی جلسه
- راه آهن باید صرفا بر روی کیفیت تعمیرات خوب تاکید داشته و هزینه عدم کیفیت را افزایش دهد، نه این که قرارداد با شرکت های بازرسی فنی توسط شرکت ها را الزام کند.
- شارژ هزینه موارد نقص به پیمانکار تعمیراتی او را ملزم به ارائه خدمات مطلوب می نماید و مجبور می گردد تا نیروهای توانمند و ابزارهای کنترلی قوی تری را بکار گیرد.
- راه آهن در پیدا کردن پیمانکار تعمیراتی مناسب باید ضوابط خود را اصلاح کند.
- اگر قطعه یا پیمانکار مناسب وجود نداشته باشد، منجر به توقف کار می شود که باید راهکاری در این خصوص ارائه داد.
- هنگامی که واگن تحویل راه آهن می شود، مشکلات سرقت و خرابی خط و غیره منجر به صدمات جدی و عدم ایمنی و توقف قطار می گردد که بایستی راه آهن آن را برطرف نماید.
در این جلسه حاجی باقری مدیر کل واگن های باری، یاوری معاونت فنی شرکت رجا، فروزش مدیرعامل شرکت راه آهن حمل ونقل، جاوید تقی زاده عضو هیئت مدیره انجمن تعمیرات و نگهداری، کریمی مدیرعامل شرکت قطار های مسافری جوپار، مرعشی معاونت فنی شرکت سمندریل، مهرداد تقی زاده دبیر انجمن صنفی شرکت های حمل ونقل ریلی، محمودی، قربانعلی، گرجستانی، قلاوند و سرکار خانم عزیزی کارشناسان انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته شرکت کردند.