بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
افتخارات راه آهن متعلق به بخش خصوصی است نه دولت؛

رکوردشکنی در فسخ قراردادهای ریلی

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل نقل ریلی و خدمات وابسته مهم ترین مشکلات بخش خصوصی ریلی را افزایش ناگهانی هزینه ها از طرف راه آهن دانست و از رکوردشکنی در فسخ قرارداد شرکت ها با راه آهن خبر داد.

رکوردشکنی در فسخ قراردادهای ریلی
تین نیوز |

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل نقل ریلی و خدمات وابسته مهم ترین مشکلات بخش خصوصی ریلی را افزایش ناگهانی هزینه ها از طرف راه آهن دانست و از رکوردشکنی در فسخ قرارداد شرکت ها با راه آهن خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ترابران، سبحان نظری، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل نقل ریلی و خدمات وابسته درباره مهم ترین مشکلات بخش خصوصی راه آهن در یک سال گذشته با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: «متاسفانه مجدداً با افت بهره وری بخش حمل ونقل ریلی مواجه بودیم که باعث کاهش سودآوری همه شرکت های فعال، اعم از شرکت های حمل بار و مسافر و همچنین مالکان لوکوموتیوهای خصوصی، در این حوزه شد.»

او با تاکید بر اینکه بسیاری از شرکت ها زیان ده شدند، اظهار کرد: «یک افزایش ناگهانی سه برابری در هزینه لوکوموتیو واگن های مسافری داشتیم و این کار به یک باره شرکت های مالک قطار مسافری را با یک بحران عجیب مالی مواجه کرد؛ زیرا راه آهن لوکوموتیو را در اختیار شرکت های مسافری قرار می دهد و این تصمیم ناگهانی برای افزایش نرخ که بدون مشورت بخش خصوصی صورت گرفته بود، آنها را به شوک ناگانی دچار کرد.»

نظری افزود: «در حوزه بار هم راه آهن طی سال جاری برای عمده بارها سه مرتبه افزایش قیمت داشت و حق دسترسی را سه مرتبه افزایش داد؛ به صورتی که همین افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت سال 1401 حدود ۸۷ درصد جهش داشت و اگر با میانگین قیمت سال ماقبل آن مقایسه کنیم ، این رشد بیش از ۱۰۰ درصد است. در صورتی که بخش خصوصی از هرگونه افزایش قیمتی بدون مجوز دولت منع شده است.»

رویکرد فاصله گرفتن از بخش خصوصی اصلاح شود

او در ادامه درباره ارزیابی وضعیت سال آینده صنعت ریلی، تصریح کرد: «اگر در بر همین پاشنه بچرخد نمی توان چندان امیدوار بود و این روال کاهشی که تاکنون مشاهده شده است، ادامه دار خواهد بود.»

این مقام صنفی تصریح کرد: «امیدوارم مجموعه حاکمیت، اعم از راه آهن و وزارت راه، رویکرد خود را اصلاح کنند و مقداری با بخش خصوصی آشتی کنند. بخش خصوصی همواره دست دوستی و تعامل را به سمت دولت دراز نگاه داشته است. ماعاجزانه درخواست داریم که پاسخ ما را بدهند و نظر ما را بپرسند و رویکرد فاصله گیری را از بخش خصوصی اصلاح کنند.»

افتخار رکورد برای راه آهن نیست!

نظری درباره ادعاهای راه آهن درباره رکوردزنی و افتخارات خود، عنوان کرد: «اولاً که این رکورد واقعاً اگر رکورد باشد، افتخار آن متعلق به خریدار و فروشنده است و برای راه آهن افتخاری ندارد زیرا نه خریدار بوده و نه فروشنده است. خریدار این ناوگان بخش خصوصی و شرکت های حمل ونقل ریلی بودند و سازنده آن کارخانه های خصوصی بوده است و اگر واقعا نیاز به افتخار کردن و اعلام رکوردشکنی باشد، این افتخار متعلق به آنهاست .

عبور مسافران سالانه ریلی از مرز ۳۰ میلیون نفر


عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های حمل نقل ریلی و خدمات وابسته یادآور شد: «البته این اظهار خرسندی برای رکوردشکنی متعلق به دوره فعلی نیست و در همه دوران ها مدیران عامل راه آهن به اشتباه جشن رکوردشکنی می گرفتند و آن را متعلق به خود می دانستند.

رکورد فسخ قرارداد هم شکسته شد

نظری با عنوان اینکه رکورد فسخ قرارداد هم شکسته شد، درباره قراردادها اظهار کرد: «این واگن های تولید شده، قراردادهایش در سه چهار سال گذشته منعقد شده بود، زیرا فضای رو به رشدی در صنعت لیلی وجود داشت. این سفارش گذاری ها انجام شده بود و حتی در دو سال گذشته هم قراردادهای جدیدی منعقد کردند، نتیجه این بود که این رکورد در سال جاری شکسته شد.»

او در پایان خاطرنشان کرد: «اما در همین دوره هم رکورد فسخ قرارداد هم ثبت کردیم؛ زیرا وضعیت بهره وری و وضعیت جذابیت سرمایه گذاری در صنعت حمل ونقل ریلی به قدری سقوط کرده که بخش خصوصی چندان مایل به سرمایه گذاری جدید در این حوزه نیست بلکه سرمایه گذاری های قبلی را هم تا جایی که مقدور باشد، لغو می کند.»

اصلاح اساسنامه انجمن

نظری در بخش دیگری از سخنان خود درباره انتخابات اخیر این انجمن و مجامع برگزار شده اعلام کرد که دو مجمع فوق العاده و عادی تشکیل شد که در مجمع فوق العاده مهم ترین تصمیم، اصلاح اساسنامه بود که هم نظر وزارت کار و هم نظر اتاق بازرگانی ایران را رعایت کردیم و اصلاحات انجام شد و به تایید مجمع رسید.

این مقام صنفی درباره تصمیمات مجمع عادی افزود: «در مجمع عادی هم چند دستور کار داشتیم که قسمتی از آن بخش های تکراری همیشگی مانند بررسی و تصویب صورت های مالی، قرائت گزارش خزانه دار و بازرس و تصویب این دو بود. همچنین یک روزنامه کثیرالانتشار انتخاب و تصویب شد؛ اما مهم ترین دستورکار مجمع عادی، انتخابات اعضای هیئت مدیره و بازرس برای دوره هشتم انجمن بود.»

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    آقا سبحان! ای کاش در همان تاکسیرانی و کارهای دارویی میماندی!

    • ناشناس

      دارو نیاز داری؟!

    • ناشناس

      حالا صبر کن شما!
      هنوز برخی پته هاتون روی آب ریخته نشده.
      مثلا این که خانواده یک مدیر ارشد در پارمیس به چه حقی باید وعده های ناهار و شام و ... خودش و مادر خانمش را مهمان بیت المال باشد و کارگر بیچاره این هزینه ها را از جیبش پرداخت کند.
      مثال جدید هم لازمه؟

    • ناشناس

      کاش میعاد در همان رادیو قرآن می ماند