بازدید سایت : ۳۵۰۴۷
رپرتاژ آگهی؛

◄ قوانین بیمه شخص ثالث خودرو در سال ۱۴۰۳

هر ساله بیمه مرکزی جزئیات و قوانین مختلفی برای بیمه شخص ثالث تعیین می کند که شامل سقف خسارات پرداختی آن، بخش نامه هایی درباره دیه و تغییرات دیگر می شود.

قوانین بیمه شخص ثالث خودرو در سال ۱۴۰۳
تین نیوز

 هر ساله بیمه مرکزی جزئیات و قوانین مختلفی برای بیمه شخص ثالث تعیین می کند که شامل سقف خسارات پرداختی آن، بخش نامه هایی درباره دیه و تغییرات دیگر می شود. به طور کلی، قوانین متعددی برای بیمه در نظر گرفته شده اند، اما تنها بعضی از آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردارند، پس برای آشنایی با مهم ترین بیمه ماشین و قوانین کاربردی آن، با ما همراه شوید.

قانون بیمه شخص ثالث در مورد دیه در سال ۱۴۰۳

هر ساله عواملی مانند تورم بر نرخ دیه تأثیر می گذارند و از آن جا که دیه از مهم ترین خساراتیست که توسط بیمه شخص ثالث جبران می شود، قیمت و خسارات تحت پوشش بیمه شخص ثالث نیز تغییر می کنند. در سال ۱۴۰۳، نرخ دیه کامل در ماه های حرام معادل ۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و در ماه های دیگر سال، ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. خسارات جانی تحت پوشش بیمه نیز بر اساس همین مبالغ تحت پوشش قرار می گیرند. البته در نظر داشته باشید که این بیمه خسارات اشخاص ثالث را معادل دیه کامل در ماه های حرام پرداخت می کند و برای راننده مقصر (که تحت پوشش حوادث سرنشین است) مبلغی معادل دیه کامل (یعنی ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان) تومان پرداخت خواهد شد.

قانون انتقال تخفیف های بیمه شخص ثالث

در سال ۱۴۰۳ امکان انتقال تخفیف های عدم خسارت در هنگام فروش خودرو وجود ندارد، یعنی فروشنده نمی تواند تخفیف بیمه خودروی خود را در هنگام فروش به عنوان یک امتیاز ذکر کند. این قانون ایجاد شد تا به راننده محور شدن بیمه شخص ثالث کمک کند. طبق قانون جدید، راننده می تواند بیمه شخص ثالث خود را به خودروی دیگر خود منتقل کند یا تا زمان خرید یک خودروی جدید (تا یک سال) برای خود نگه دارد.

همچنین، این قانون به افراد اجازه می دهد که تخفیف خود را به اعضای درجه یک خانواده، یعنی همسر، فرزندان یا والدین خود منتقل کنند. علاوه بر آن، انتقال تخفیف بین دو خودرو که به نام یک شخص هستند نیز امکان پذیر است. البته برای انجام این انتقال، لازم است پلاک، سند و بیمه نامه همگی به نام یک فرد باشند تا تخفیف بیشتر از بین تخفیف دو خودرو برای بیمه گذار در نظر گرفته شود. در نظر داشته باشید که باید کاربری دو خودرو باید برای انتقال تخفیف یکسان باشد و امکان انتقال تخفیف خودروی شخصی به خودروی تاکسی وجود ندارد.

قانون ثبت اطلاعات گواهینامه در بیمه شخص ثالث در ۱۴۰۳

یکی از مهم ترین تغییرات قوانین بیمه در سال های اخیر، قانون ثبت اطلاعات گواهینامه است. این قانون عنوان می کند که بیمه گذار می تواند هنگام خرید بیمه شخص ثالث، اطلاعات گواهینامه همه افرادی که قصد استفاده از خودرو را دارند در بیمه نامه ثبت کند. این قانون نیز در راستای راننده محور شدن بیمه شخص ثالث تعیین شده است و موجب می شود تا تخفیف عدم خسارت برای تمامی رانندگان خودرو محاسبه شود و تنها راننده مقصر مسئول خسارات تصادف باشد. البته در نظر داشته باشید که ثبت اطلاعات همه افراد در بیمه نامه ضروری نیست و امکان خرید بیمه شخص ثالث با تنها ثبت یک گواهینامه نیز وجود دارد.

قانون راننده محور شدن بیمه شخص ثالث

این قانون در سال ۱۴۰۱ به مرحله اجرایی رسید و همچنان در سال ۱۴۰۳ نیز با طور جدی اجرا می شود. طبق این قانون، درصد فرانشیز، درصد تخفیف بیمه شخص ثالث و بسیاری موارد دیگر با توجه به سوابق رانندگی و خسارت مالک خودرو تعیین می شوند. بالاتر به جزئیات این قانون در رابطه با انتقال بیمه نیز پرداختیم. همچنین طبق این قانون، شرکت های بیمه می توانند همراه با ارگان های نظارتی (مثل نیروی انتظامی و پلیس راهور)، به اطلاعات رانندگی اشخاص دسترسی پیدا کنند و حق بیمه افراد را با توجه به رانندگی کم خطر یا پرخطر آن ها تنظیم کنند.

قانون خودروی نامتعارف یا لوکس

این قانون در سال ۱۳۹۵ معرفی شد تا قوانین مربوط به جبران هزینه های سنگین خودروهای لوکس یا نامتعارف را شفاف سازی کند. این قانون خودروها را به دو دسته خودروهای متعارف و نامتعارف تقسیم می کند. منظور از خودروی متعارف، خودرویی است که قیمت آن نصف قیمت دیه در ماه های حرام می باشد، که در سال ۱۴۰۳ برابر با ۸۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. قانون خودروی نامتعارف میزان خسارتی که باید توسط مقصر حادثه (یا بیمه شخص ثالث او) پرداخت شود را تعیین می کند که فرمول خاصی دارد. این فرمول برابر است با حاصل ضرب خسارت مالی وارده به خودروی نامتعارف در قیمت روز گران ترین خودروی متعارف، تقسیم بر قیمت خودروی نامتعارفی که دچار خسارت شده است.  

در گذشته، اگر سقف تعهدات مالی راننده مقصر مبلغی بیشتر از خسارت وارده بود، بیمه تنها مبلغ خسارت را پرداخت می کرد، اما در قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳، مقدار خسارت تا سقف تعهدات به راننده مقصر پرداخت می شود و مبلغ باقی مانده باید توسط بیمه بدنه راننده زیان دیده پرداخت شود.

بیمه شخص ثالث خودرو

سخن پایانی

شناخت قوانین مختلف بیمه شخص ثالث به شما کمک می کند از حقوق و مسئولیت های خود در رابطه با این بیمه آگاه باشید و با رعایت قوانین مربوطه، دغدغه جبران خسارات گزاف تصادفات رانندگی را پاسخ دهید. البته قانون بیمه شخص ثالث ۶۶ ماده و ۵۵ تبصره دارد و ما تنها کاربردی ترین موارد آن ها را در اختیار شما قرار دادیم. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.