◄ بازگشت یک هواپیمای کنکورد در پنجاهمین سالگرد پرواز
تین نیوز |
15 سال پس از آخرین پرواز هواپیمای کنکورد با دماغه متحرک، حالا این هواپیمای فوق سبک که عملکرد متمایزی از دیگر هواپیماها دارد؛ نوعی دیگر از فعالیت را تجربه میکند: حالا بازدیدکنندگان موزه هوانوردی بریستول در بریتانیا قادرند تا از Alpha Foxtrot آخرین مدل کنکورد که در سال 2013 بازنشسته شد؛ دیدار و استفاده کنند.
به گزارش تیننیوز به نقل از CNN ، «دماغه متحرک» برای هواپیماهای کنکورد برای آن طراحی شد تا خلبانان بتوانند در هنگام نشست و برخاست با حرکت دادن دماغه هواپیما، دید بهتری داشته باشند. هرچند بعدها همین امکان، به نقطه ضعفی برای هواپیمای کنکورد تبدیل شد تا طراحان هواپیما، این امکان را غیرفعال کنند. اما حالا خبر می رسد که تا نهم آوریل 2019، یعنی همزمان با پنجاهمین سالگرد اولین پرواز کنکورد این امکان به دماغه این هواپیما بازمیگردد تا بازدیدکنندگان موزه بتوانند آن را ببینند.
آدام جونز، مدیر بازاریابی آکادمیک بریستول به CNN میگوید: «کنکورد قطعا ستاره جذاب موزه هوانوردی بریستول است؛ در حال حاضر بازدیدکنندگان به موزه میخواهند بدانند دماغه این هواپیما چگونه کار میکند و در این مورد کنجکاوی بسیاری از خود نشان میدهند.»
15 سال از آخرین پرواز این هواپیما میگذرد؛
اما تجربه پرواز در هواپیمایی که دوبرابر صوت، سرعت داشت چگونه بوده است؟
پرنده جادویی دیگر پرواز نمیکند و جای آن در موزه است.
در موزه هوانوردی بریستول بریتانیا، آخرین مدل ساخته شده از کنکورد با عنوان Alpha Foxtrot
در کانون توجهات بازدیدکنندگان است
کابین کوچک؛ فضای نشستن در داخل کنکورد کوچک بود. در پیکربندی هواپیما فقط چهار صندلی در هر ردیف موجود بود و حدود 100 صندلی در هر پرواز داشت.
بنابراین بین مسافران بیزینس کلاس و فرستکلاس هم تفاوت کمی وجود داشت.
دید محدود؛ پنجره های کنکورد بسیار کوچکتر از آنهایی بودند
که در یک هواپیمای مسافربری معمولی کار گذاشته میشد؛
چرا که در هنگام پرواز کنکورد، پنجرهها نیاز به مقاومت در برابر درجه حرارت تا 117 درجه سانتیگراد داشتند
این کوچکی کابین به کابین خلبان و کنترلهواپیما نیز سرایت کرده است.
هرچند در طول زمان، این کابین کمی بزرگتر شد
دستشویی؛ به نسبت دیگر هواپیماها، این دستشویی بسیار جمع و جور و فشرده ساخته شده است
حتی به مسافران توصیه میشد که قبل از برخاست هواپیما از دستشویی استفاده کنند!
راهروی باریک؛ این عکس که از توالت هواپیما گرفته شده
به خوبی فضای اندک بین صندلیها را به تصویر میکشد
بلیت لندن به نیویورک که تا 10 هزار دلار هم به فروش میرسید
سرعت 1500 مایل در ساعت این هواپیما و تغییرات فیزیکی که این سرعت روی مغز و بدن انسان دارد
طعم خوبی به غذاها میداد
برچسب چمدان؛ این لوازمی است که حالا در سایتهای فروش اجناس دست دوم
مانند eBay به فروش میرسد و طرفداران زیادی هم دارد
زیرسیگاری؛ استعمال دخانیات در کنکورد در ابتدای شروع به کار آن، آزاد بود
اما از سال 1997 این امکان برداشته شد
نمایشگر دیجیتال؛ در دورانی که خبری از نمایشگرهای تلویزیونی پشت صندلی نبود؛
اطلاعات مربوط به مسافرین کنکورد در مورد سرعت مافوق صوت هواپیما
از طریق صفحه نمایش دیجیتال پشت صندلیها اعلام میشد
راهبری هواپیما با سوئیچهای آنالوگ انجام میگرفت و خبری از دیجیتالی شدن این سوئیچها نبود
کنکورد، اولین و تنها هواپیمای مسافربری دارای موتورهای توربوجت بود
موتورهای منحصر به فرد: از آنجا که موتورهای جت قادر به حرکت در هوا با سرعت بالا نیستند، موتورهای چهارزمانه ساخت رولز رویس کنکورد میتوانستند مقاومت هوا را در هم بشکنند
نگاه از نزدیک؛ بازدیدکنندگان موزه هوانوردی بریستول، میتوانند به این هواپیما نگاهی دقیق بیندازند
کنکورد حتی برای یکی از بزرگترین تهدید پرواز یعنی حمله پرندگان، چارهای اندیشیده و دمای بیرونی هواپیما را بالا می برد تا پرندگان پس از نزدیک شدن به هواپیما آتش بگیرند
این هواپیما حالا تبدیل به یک نوستالژی برای مسافرانی شده که تجربه پرواز با آن را داشتهاند
برخی از مسافران در آخرین پرواز کنکورد در سال 2003
نام خود را در داخل درب داخلی هواپیما امضا کردند