شهر فرودگاهی امام در گذر تاریخ/قسمت سی و چهارم
علیرضا منظری-کارشناس صنعت هوایی
در کشور جمهوری اسلامی ایران فرودگاههای متعددی احداث و مورد بهرهبرداری قرار گرفتهاند که از جمله آنها فرودگاه امام خمینی (ره) است که بهعنوان یک فرودگاه بینالمللی در کنار پایتخت کشور واقع شده است. رسیدن شهر فرودگاهی امام به شکل فعلی، به دلایلی حدود ۵ دهه طول کشیده است، بنابراین بیان سابقه احداث و بهرهبرداری آن در طول حدود نیم قرن، علاوه بر ثبت در تاریخ میتواند چراغ راه آیندگان قرار گیرد.
اگرچه آغاز احداث و بهرهبرداری این فرودگاه به سالهای قبل از انقلاب اسلامی باز میگردد، ولی عمده عمر طولانی خود را در دوران پس از انقلاب اسلامی گذرانده است و دراینراستا با توجه به تغییرات متعدد در سطح وزات راه و ترابری و ریاست سازمان هواپیمایی کشوری، شاهد تحولات و فراز و نشیبهای زیادی بوده است زیرا با هر تغییر و جابهجایی مدیران و به تبع آن سیاستها و خط مشیها، در کند یا تند شدن فرایند احداث و بهرهبرداری این پروژه تأثیر قابل توجهی ایجاد شده است.
ازهمینرو علیرضا منظری با توجه به اینکه در دوران خدمت خود در سازمان هواپیمایی کشوری از نزدیک در جریان این فراز و نشیبها بوده، تصمیم گرفته تا گوشههایی از روند این فعالیتها را به رشته تحریر درآورد و برای قسمتهایی از آن نیز از اطلاعات دیگران بهره ببرد. به گفته این کارشناس ارشد حوزه هوایی، در این مجموعه به هیچوجه تجزیهوتحلیل در نظر نبوده و نگارنده صرفاً در پی گردآوری مطالب بر حسب تاریخ انجام بوده است و فقط در برخی موارد بهناچار گلایهمندیهای رایج را ذکر کرده است.
حال تین نیوز در صدد است تا بخشهایی از این کتاب منتشرنشده (در دست انتشار) را برای معرفی این ابرپروژه به تدریج در قالب تاریخ شفاهی سازمان هواپیمایی کشوری در اختیار مخاطبان قرار دهد. در همین راستا دپارتمان تاریخ شفاهی موسسه مطبوعاتی و اطلاعرسانی تین آمادگی خود را جهت مصاحبه با پیشکسوتان حوزه حمل و نقل هوایی کشور و ثبت تاریخ شفاهی این صنعت، اعلام میدارد.
قسمت سی و چهارم:
پسازاین اقدام انجمن شرکتهای حملونقل هوایی با توجه به انتقال سیزده پرواز بینالمللی از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امامخمینی (ره) بر این اعتقاد بود که از فرصت پیشآمده برای انتقال سایر پروازهای بینالمللی نیز تدبیر جدیدی اتخاذ شود و در نتیجه پیشنهادهای زیر را برای سازمان هواپیمایی کشوری جهت بررسی ارسال میکند:
۱ ـ انتقال حداقل دوازده پرواز هفتگی از تهران به مقصد دمشق که بهوسیله شرکتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و کاسپین و ماهان و سوریه انجام میگیرند.
۲ ـ انتقال حداقل سه پرواز هفتگی از تهران به مقصد گوتنبرگ و استکهلم و کپنهاگ که بهوسیله هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و کیشایر انجام میگیرند.
۳ ـ انتقال حداقل دوازده پرواز هفتگی از تهران به مقصد کوالالامپور و بانکوک و پکن و توکیو و سئول و بمبئی و دوسلدرف که بهوسیله شرکتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ماهان انجام میشود.
۴ ـ انتقال چهار پرواز هفتگی از تهران به مقصد جده که بهوسیله شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و از جده به تهران بهوسیله شرکت هواپیمایی سعودی انجام میشود.
درهرحال پس از دو سال با صدور اطلاعیه هوانوردی جدید سازمان هواپیمایی کشوری در شهریورماه ۱۳۸۶ اکثر پروازهای بینالمللی در نیمه دوم سال ۱۳۸۶ به فرودگاه امامخمینی (ره) انتقال مییابد که به این شرح است:
۱ـ از بیستوهشتم اکتبر ۲۰۰۷ (آبانماه ۱۳۸۶) تمامی پروازهای بینالمللی شرکتهای داخلی از تهران به مقصد سایر کشورها بهاستثنای مقصد دمشق (سوریه) و عربستان باید از فرودگاه امامخمینی (ره) انجام شود.
۲ـ از چهارم نوامبر ۲۰۰۷ (آبان ماه ۱۳۸۶) تمامی پروازهای بینالمللی شرکتهای خارجی از مقصد سایر کشورها بهاستثنای مقصد دمشق (سوریه) و عربستان به تهران باید از فرودگاه امامخمینی (ره) انجام شود.
۳ـ از دوازدهم نوامبر ۲۰۰۷ (آبانماه ۱۳۸۶) تمامی پروازهای بینالمللی شرکتهای داخلی و خارجی از/ به تهران به/ از مقصد کشور سوریه باید از فرودگاه امامخمینی (ره) انجام شود.»
سرانجام در زمان صدارت دولت نهم تمامی پروازهای بینالمللی تهران غیر از پروازهای از/ به تهران به/ از مقصد عربستان از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امامخمینی (ره) منتقل شد. پس از گذشت مدتهای زیادی در شهریورماه ۱۳۹۳ پروازهایی از/ به تهران به/ از عربستان با شروع پروازهای حج تمتع نیز به فرودگاه امامخمینی (ره) انتقال یافت و به این صورت دفتر انتقال پروازهای بینالمللی تهران از فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امامخمینی (ره) بسته شد.
ادامه دارد