پیشنهاد کنوانسیون TIR برای بهبود وضعیت حمل ونقل خزر
نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه، با اشاره به سومین اجلاس اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر، گفت: بدون برقراری مکانیزم بانکی، نمی توان از ظرفیت های حوزه خزر استفاده کرد.

نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه، با اشاره به سومین اجلاس اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر، گفت: بدون برقراری مکانیزم بانکی، نمی توان از ظرفیت های حوزه خزر استفاده کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از اتاق ایران آنلاین، نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه، گفت: برای بهبود وضعیت حمل ونقل در حوزه خزر، پیشنهاد استفاده از کنوانسیون TIR به جای کنوانسیون CMR را مطرح کردیم که با استقبال روسیه و طرف های مقابل همراه شد.
روشنعلی یکتا ادامه داد: CMR مکانیزم قدیمی است اما تیر کنوانسیون فراگیرتر و به روزتری است و مزیت های زیادی برای ما دارد. به علاوه در مذاکرات خود مشکلات تخلیه بار و ترموگراف ها را مطرح کردیم.
او با بیان اینکه در سومین اجلاس اقتصادی کشورهای حوزه دریای خزر، تلاش کردیم تا موانع موجود در مسیر توسعه تجارت در این منطقه را بررسی و راه حل هایی ارائه کنیم، افزود: برای فعال شدن حمل ونقل دریایی خزر، باید برنامه منظمی برای حرکت کشتی ها و زمان رفت وبرگشت آن ها وجود داشته باشد تا تجار بدانند و بتوانند برنامه ریزی کنند تا حداقل هدر رفت زمان را در بنادر داشته باشند. ما این موضوع را پیشنهاد دادیم و طرف روس پذیرفت هم برای این موضوع و هم برای کنوانسیون تیر، کارگروه های مشترکی تشکیل دهیم و موضوع را دنبال کنیم.
یکتا اظهار کرد: طرف های مقابل ما به ویژه روس ها، پیشنهاداتی در راستای دیجیتالی کردن گمرکات و بارنامه ها و گواهی مبدأ مطرح کردند و قرار شد کمیته هایی برای پیگیری هر کدام از این پیشنهادات شکل گرفته و مسائل را به شکل عملیاتی دنبال کنند.
او با بیان اینکه ایران تا کنون کمتر از 50 درصد از ظرفیت های منطقه خزر استفاده کرده است، ادامه داد: اگر مکانیزم بانک ایران و روسیه برای تجارت فعال شود قطعاً در حوزه سرمایه گذاری های مشترک چشم انداز خوبی شکل خواهد گرفت. به دلیل نبود مکانیزم بانکی نتوانستیم آن طور که باید از ظرفیت ها استفاده کنیم.
یکتا، گفت: متأسفانه تا کنون کمیته و ها و اتحادیه های مشترک در موضوعات مختلف از جمله حمل ونقل، سرمایه گذاری، تجارت، کشاورزی و ... وجود نداشته است که اگر اختلافاتی به وجود آمد، تجار طرفین مراجعه کرده و در این اتحادیه ها حل وفصل شود. بنابراین تشکیل چنین اتحادیه های مشترکی در میان پنج کشور حوزه خزر، با هدف توسعه تجارت در این منطقه ضروری است.