مطالعات و طراحی مقاومسازی و بهسازی لرزهای ۵۰ پل سوارهرو پایتخت
هنوز ارزیابی دقیقی از ویرانیهای زلزله احتمالی تهران وجود ندارد.
اگرچه یک مشاور ژاپنی به نام جایکا، ارزیابیهای چهارگانهای از خرابیهای ناشی از زلزله در تهران در اواخر دهه 80ارائه داده، اما پایتخت همچنان در برابر زلزله آسیبپذیر است. تلاش برای افزایش تابآوری تهران طی سالهای گذشته صورت گرفته است. یکی از این اقدامات مقاومسازی و بهسازی لرزهای 50پل سوارهرو پایتخت است.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در اینباره گفت: از سال 81مطالعات و بهسازی بیش از 100پل در تهران در دستور کار قرار گرفت که پس از پایان مطالعات، 50پل دارای اولویت بودند و از اینرو کار برای بهسازی و مقاومسازی آنها آغاز شد. طهمز احمدپور در اینباره افزود: در تمامی نقاط زلزلهخیز دنیا با استفاده از تجارب این قبیل رخدادها و به کمک پژوهشگران، مؤسسات و دانشگاهها، فرایند ارزیابی، بهبود، ارتقا و بازنگری آییننامهها همواره در برنامه مستمر کشورها قرار دارد.
وی چنین اقدامی را در جهان مرسوم دانست و گفت: بیشک با توجه به سابقه حدودا 30ساله انتشار آییننامه 2800در کشور ما، بسیاری از سازههای ساختهشده در سالهای گذشته، شرایط و ضوابط آییننامههای بهروزشده را تأمین نمیکنند و به همین جهت در بسیاری از موارد، بهسازی لرزهای آنها امری ضروری بهنظر میرسد.
به گفته وی پلهای قدیمی شهر تهران که قدمتی بیش از 30سال دارند، از این قاعده مستثنی نیستند. در واقع بهدلیل تغییر رویکرد آییننامههای طراحی پل از منظر فلسفه طراحی (طراحی براساس عملکرد) و همچنین تغییر در جزئیات سازهای و لرزهای، اهمیت و ضرورت بهسازی لرزهای پلهای سوارهرو قدیمی شهر تهران، در یک دهه اخیر همواره مورد تأکید بودهاست.
- آغاز اجرای طرح
شهرداری تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور در سال 1381، براساس یک برنامه مشخص مرحله اول مطالعات بهسازی لرزهای بالغ بر 100پل سوارهرو را با تأمین بودجه عمرانی توسط دولت و مدیریت مطالعات توسط سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران آغاز کردند.
احمدیپور با اشاره به این اقدام گفت: در پایان این مطالعات، حدود 50دستگاه پل دارای اولویت مرحله دوم مطالعات طراحی تشخیص داده شدند؛ گرچه با وجود عدمتأمین بودجه برای ادامه طراحی بهسازی لرزهای پلها توسط دولت وقت، شهرداری تهران این فعالیت را متوقف نکرد و از محل بودجههای معاونت فنی و عمرانی، مطالعات را ادامه داد.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در ادامه گفت: تاکنون مطالعات و طراحی مرحله دوم بیش از 29پل به اتمام رسیدهاست؛ پلهایی نظیر کریمخان، سیدخندان، ستارخان، آزمایش و پلهای موجود در بزرگراههای حیاتی شهر مانند بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید چمران در این گروه قرار دارند.
همزمان، طراحی پلهای 12تقاطع به اتمام رسیده و طراحی پلهای 10تقاطع نیز در دست اجراست و طبق برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، مطالعات مربوط به تمامی 50پل در زمان مقرر به اتمام خواهد رسید. مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در ادامه گفت:
عملیات نگهداری و تعمیر تخصصی پلها، یک فرایند مستمر است؛ لذا تداوم حمایت از مجموعههای متولی طراحی و اجرا، به همراه تأمین بودجه لازم، زمینه ساز ایمنسازی این قبیل ابنیه فنی در کلانشهر تهران خواهد بود تا دغدغه مسئولین و نمایندگان مردم و از همه مهمتر شهروندان تهرانی مرتفع شود.
وی در پایان افزود: البته انتظار میرود مسئله نگهداری و تعمیر ابنیه و معابر شهری و سایر سازههای مهم شهری و ملی، در تمامی ارکان دولت جمهوری اسلامی ایران و شهرداری شهرهای مختلف به درستی لحاظ شده و براساس روند فنی و اصولی موجود در دنیا پیگیری شود.
اگرچه یک مشاور ژاپنی به نام جایکا، ارزیابیهای چهارگانهای از خرابیهای ناشی از زلزله در تهران در اواخر دهه 80ارائه داده، اما پایتخت همچنان در برابر زلزله آسیبپذیر است. تلاش برای افزایش تابآوری تهران طی سالهای گذشته صورت گرفته است. یکی از این اقدامات مقاومسازی و بهسازی لرزهای 50پل سوارهرو پایتخت است.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در اینباره گفت: از سال 81مطالعات و بهسازی بیش از 100پل در تهران در دستور کار قرار گرفت که پس از پایان مطالعات، 50پل دارای اولویت بودند و از اینرو کار برای بهسازی و مقاومسازی آنها آغاز شد. طهمز احمدپور در اینباره افزود: در تمامی نقاط زلزلهخیز دنیا با استفاده از تجارب این قبیل رخدادها و به کمک پژوهشگران، مؤسسات و دانشگاهها، فرایند ارزیابی، بهبود، ارتقا و بازنگری آییننامهها همواره در برنامه مستمر کشورها قرار دارد.
وی چنین اقدامی را در جهان مرسوم دانست و گفت: بیشک با توجه به سابقه حدودا 30ساله انتشار آییننامه 2800در کشور ما، بسیاری از سازههای ساختهشده در سالهای گذشته، شرایط و ضوابط آییننامههای بهروزشده را تأمین نمیکنند و به همین جهت در بسیاری از موارد، بهسازی لرزهای آنها امری ضروری بهنظر میرسد.
به گفته وی پلهای قدیمی شهر تهران که قدمتی بیش از 30سال دارند، از این قاعده مستثنی نیستند. در واقع بهدلیل تغییر رویکرد آییننامههای طراحی پل از منظر فلسفه طراحی (طراحی براساس عملکرد) و همچنین تغییر در جزئیات سازهای و لرزهای، اهمیت و ضرورت بهسازی لرزهای پلهای سوارهرو قدیمی شهر تهران، در یک دهه اخیر همواره مورد تأکید بودهاست.
- آغاز اجرای طرح
شهرداری تهران و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران کشور در سال 1381، براساس یک برنامه مشخص مرحله اول مطالعات بهسازی لرزهای بالغ بر 100پل سوارهرو را با تأمین بودجه عمرانی توسط دولت و مدیریت مطالعات توسط سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران آغاز کردند.
احمدیپور با اشاره به این اقدام گفت: در پایان این مطالعات، حدود 50دستگاه پل دارای اولویت مرحله دوم مطالعات طراحی تشخیص داده شدند؛ گرچه با وجود عدمتأمین بودجه برای ادامه طراحی بهسازی لرزهای پلها توسط دولت وقت، شهرداری تهران این فعالیت را متوقف نکرد و از محل بودجههای معاونت فنی و عمرانی، مطالعات را ادامه داد.
مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در ادامه گفت: تاکنون مطالعات و طراحی مرحله دوم بیش از 29پل به اتمام رسیدهاست؛ پلهایی نظیر کریمخان، سیدخندان، ستارخان، آزمایش و پلهای موجود در بزرگراههای حیاتی شهر مانند بزرگراه شهید همت و بزرگراه شهید چمران در این گروه قرار دارند.
همزمان، طراحی پلهای 12تقاطع به اتمام رسیده و طراحی پلهای 10تقاطع نیز در دست اجراست و طبق برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران، مطالعات مربوط به تمامی 50پل در زمان مقرر به اتمام خواهد رسید. مدیرعامل سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران در ادامه گفت:
عملیات نگهداری و تعمیر تخصصی پلها، یک فرایند مستمر است؛ لذا تداوم حمایت از مجموعههای متولی طراحی و اجرا، به همراه تأمین بودجه لازم، زمینه ساز ایمنسازی این قبیل ابنیه فنی در کلانشهر تهران خواهد بود تا دغدغه مسئولین و نمایندگان مردم و از همه مهمتر شهروندان تهرانی مرتفع شود.
وی در پایان افزود: البته انتظار میرود مسئله نگهداری و تعمیر ابنیه و معابر شهری و سایر سازههای مهم شهری و ملی، در تمامی ارکان دولت جمهوری اسلامی ایران و شهرداری شهرهای مختلف به درستی لحاظ شده و براساس روند فنی و اصولی موجود در دنیا پیگیری شود.