◄ آیا هواپیماهای اجاره ای در روسیه باقی می مانند؟
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قانون جدیدی را برای نگهداری هواپیماهای خارجی در این کشور به تصویب رسانده تا تحریمهایی را که میگویند این هواپیماها باید برگردانده شوند، خنثی کند.
یک کارشناس هوانوردی میگوید که حدود ۷۵ درصد از هواپیماهای مورد استفاده خطوط هوایی روسیه اجارهای هستند، بنابراین تحریمهای غرب که خواستار بازگردان آنها هستند، ضربه جدی به این کشور خواهد بود.
به گزارش تین نیوز، اقدام پوتین برای دور زدن تحریمها دو هفته قبل از ضرب الاجل ۲۸ مارس انجام شده است.
قانون جدید امکان ثبت هواپیماهای خارجی در روسیه را به منظور «اطمینان از عملکرد مستمر در زمینه هوانوردی غیر نظامی» فراهم میکند.
ایرلند و برمودا، جایی که تقریبا تمام جتهای اجارهای خارجی در روسیه ثبت شدهاند پیش از این اعلام کردهاند که گواهی صلاحیت پروازی را به حالت تعلیق در میآورند زیرا دیگر نمیتوانند از ایمن بودن آنها مطمئن شوند.
اگر روسیه برای نگه داشتن هواپیماها سماجت به خرج دهد، ممکن است عواقب ایمنی و حقوقی جدی به دنبال داشته باشد.
آیا قانون جدید روسیه درباره هواپیماهای خارجی قانونی است؟
ثبت مجدد هواپیماها در روسیه با اعطای مجوزهای جدید ایمنی باعث میشود که پروازهای داخلی آنها ادامه پیدا کند. اما این قانون با قوانین بینالمللی که ثبت هواپیماهای غیرنظامی در بیش از یک کشور را در یک زمان ممنوع میکند در تضاد قرار دارد. مگر اینکه اجارهدهندگان غربی با درخواستهای روسیه برای لغو ثبت خارجی این هواپیماها موافقت کنند که به نظر میرسد آنها در حال حاضر برای باز پس گیری کنترل داراییها خود تلاش میکنند. سیاست جدید همچنین راه را برای یک بحث قراردادی بزرگ هموار میکند.
برتراند گرابوفسکی، مشاور هوانوردی میگوید: «ثبت هواپیما بدون اثبات لغو ثبت قبلی و همچنین موافقت مالک غیرقانونی است.»
قانون جدید از نظر فنی به شرکتهای هواپیمایی دستور نمیدهد که هواپیماهای خود را بدون اجازه مالکان به رهبری ارکپ (AerCap) مستقر در دوبلین، بزرگترین اجارهدهنده هواپیما در جهان دوباره ثبتنام کنند.
اما کارشناسان میگویند که این مسئولیت را بر عهده شرکت هواپیمایی میگذارد که برای پرواز در داخل روسیه درخواست ثبتنام جدید ارائه دهند یا در غیر اینصورت هیچ کاری انجام ندهند و ناوگان خود را زمینگیر کنند.
روسیه ۳۵ شرکت هواپیمایی دارد که حدود ۱۵ شرکت از آنها ۹۵ درصد از ترافیک هوایی کشور را تشکیل میدهند و این موضوع میتواند مشکلات زیادی برای آنها ایجاد کند.
یک منبع در یکی از خطوط هوایی به رویترز گفت: «امیدواریم که از ثبت هواپیماهایمان در روسیه جلوگیری شود، میخواهیم آنها را به شرکتهای لیزینگ بازگردانیم.»
وی افزود: «[با این تصمیم] خطوط هوایی شریک جرم میشوند. قانون راهی برای ثبتنام در روسیه فراهم میکند اما شرکت هواپیمایی را ملزم به انجام این کار نمیکند… این نخستین قدم برای ربودن هواپیماها است.»
مسکو اصرار دارد اقدامات ویژهای در مواجهه با تحریمهایی که ولادیمیر پوتین، آن را «مشابه اعلام جنگ» توصیف کرده، مورد نیاز است.
وکلای دادگستری میگویند که یک جنگ حقوقی سه جانبه بین خطوط هوایی، اجاره دهندگان و بیمهگذاران ممکن است یک دهه به طول انجامد.
ارکپ و سایر اجارهدهندگان اصلی از اظهار نظر درباره این قانون خودداری کردهاند. چند خط هواپیمایی روسیه نیز از اظهارنظر خودداری کردند.
آژانس هوانوردی روسیه گفت تا ۲۴ فوریه روزی که روسیه به اوکراین حمله کرد، ۷۷۶ هواپیما در خارج از این کشور ثبت شده است. از این تعداد ۵۱۵ فروند اجارهای از خارج هستند.
اما یازدهمین بازار بزرگ هوانوردی جهان همچنین مجهز به برخی از جدیدترین هواپیماها از جمله یک ایرباس A350 پیشرفته است که در روز تهاجم به ایرفلوت تحویل داده شد.
سازمان هوانوردی دولتی روسیه هفته گذشته توصیه کرد که خطوط هوایی دارای هواپیماهای اجارهای خارجی پروازهای خود را به خارج از کشور تعلیق کنند و این موضوع باعث میشود بازپسگیری هواپیماها برای اجارهدهندگان دشوارتر شود.