۴.۵ میلیون کانتینر اضافی عامل اختلال در حمل و نقل دریایی سال ۲۰۲۳
۴.۵ میلیون کانتینر اضافی که در حال حاضر در پایانه ها و انبار ها در سراسر جهان به ویژه آمریکا و اروپا انباشته شده اند در سال ۲۰۲۳ بنادر جهان را تحت شعاع قرار می دهند.
۴.۵ میلیون کانتینر اضافی که در حال حاضر در پایانه ها و انبار ها در سراسر جهان به ویژه آمریکا و اروپا انباشته شده اند در سال ۲۰۲۳ بنادر جهان را تحت شعاع قرار می دهند.
به گزارش تین نیوز، "آلن مورفی" مدیر عامل مؤسسه Sea-Intelligence با انتشار مقاله ای در سایت های خبری نوشت بنادر سراسر جهان حدود یک سال است که از تجمع کانتینر های اضافی شکایت دارند و کانتینر های انباشته شده در محوطه ترمینال ها، اسکله ها و بنادر به عنوان اختلال در زنجیرۀ تأمین و لجستیک کالا به شمار می روند.
اگرچه اخیرا بنادر برای جابه جایی و خالی کردن انبار ها از جعبه های اضافی کانتینر تلاش های زیادی را به کار بسته اند، اما تجزیه و تحلیل داده های دریافتی این مؤسسه بازگشت به حالت عادی را نمی تواند به درستی پیش بینی کند.
در ادامه این گزارش آمده است بنادر لس آنجلس و لانگ بیچ از تابستان امسال تهدید کرده اند از کانتینر های خالی هزینه های اضافی را برای ذخیرۀ کانتینر ها در بنادر دریافت می کند تا متصدیان حمل و نقل برای تخلیۀ کانتینر های اضافی تشویق شوند، اما اینچنین نشد و علی رغم اعمال هزینه های اضافی اپراتورها و صاحبان کالا نتوانسته اند نسبت به خالی کردن کانتینر ها اقدام کنند و این بنادر هنوز پُر از کانتینر های خالی است که در این ارتباط بنادر اکلند، کالیفرنیا، نیویورک و نیوجرسی وضعیت مشابهی را دارند.
"آلن مورفی" مدیر عامل Sea-Intelligence در این زمینه هشدار می دهد اگر موضوع جعبه های کانتینر اضافی تا اوایل سال آینده به حالت عادی بازنگردد شاهد انباشته شدن ۴.۳ میلیون TEU کانتینر اضافی فقط در بنادر آمریکای شمالی خواهیم بود.
"آلن مورفی" در ادامه می نویسد در سال ۲۰۲۱ که حمل و نقل کانتینری با کمبود شدید جعبه های خالی مواجه بود برای دریافت آن التماس می کردند به همین جهت مجبور شدند کانتینر های جدید را برای تولید در آسیا سفارش دهند که همۀ این ها در حال حاضر باعث دردسر زنجیرۀ تأمین کانتینر در اکثر کشور ها شده است.
نکته ای که باید یاد آور شوم این است که پیش از همه گیری کرونا حداکثر زمان حمل و نقل کانتینر در زمان های مختلف به طور متوسط ۴۵ روز بود که در فوریه سال ۲۰۲۲ این رقم حتی به ۱۱۲ روز رسید که بعد ها به ۸۸ روز کاهش یافت.
"آلن مورفی" پیش بینی می کند از آن جایی که زمان حمل و نقل کانتینر ها در حال حاضر کوتاهتر شده است این کانتینر های اضافی از زنجیرۀ تأمین خارج شده و در بنادر اروپا و آمریکا انباشته می شود.
این موضوع را مؤسسۀ Sea-Intelligence در فوریۀ سال جاری میلادی شناسایی کرد و از آن زمان بازگشت کُندتر جعبه های کانتینر به زنجیرۀ تأمین را بررسی کرد.
پیش بینی کارشناسان این مؤسسه ۳.۵ میلیون TEU جعبۀ خالی بود که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۳ در مسیر اقیانوس آرام به تعداد جعبه های خالی کانتینر اضافه شود، زیرا شتابی برای خالی کردن جعبه های کانتینر از بنادر صورت نمی گیرد.
به هرحال داده های دریافتی حاکی است بنادری مانند نیویورک و نیوجرسی در تابستان امسال به اعمال هزینه های مازاد افزودند، اما با این حال جعبه های کانتینر در آنجا به وضوح دیده می شود و این بنادر در زمینۀ خارج کردن جعبه های خالی کانتینر نسبت به جعبه های کانتینر عقب تر هستند.
با توجه به اینکه کانتینر های بیشتری تا سال ۲۰۳۰ به سیستم حمل و نقلی اضافه خواهد شد با چالش بزرگ ۴.۵ میلیون کانتینر اضافی در سیستم حمل و نقل کانتینری جهان به ویژه در آمریکای شمالی مواجه خواهیم بود.