◄ شهر فرودگاهی 4.5 میلیارد دلاری در صد کیلومتری مکه
شهر فرودگاهی جده در بخش مرکزی طرح توسعه فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز احداث خواهد شد. ساخت این مجموعه به جهت تقویت ورودی غربی کشور عربستان سعودی در بخش های متعددی از قبیل توریسم، تجارت و بازرگانی، میزبانی رویدادها، ورزش، فرهنگ، زیارت، تحصیلات، رفاه، سرگرمی و تفریحات می باشد.
شهر فرودگاهی جده در بخش مرکزی طرح توسعه فرودگاه بین المللی ملک عبدالعزیز احداث خواهد شد. ساخت این مجموعه به جهت تقویت ورودی غربی کشور عربستان سعودی در بخش های متعددی از قبیل توریسم ، تجارت و بازرگانی، میزبانی رویدادها، ورزش، فرهنگ، زیارت، تحصیلات، رفاه، سرگرمی و تفریحات می باشد.
به گزارش تین نیوز، شهر فرودگاهی جده در مجاورت و ارتباط با ترمینال شماره یک (افتتاح شده در سال 2019) فرودگاه فعلی جده می باشد. ترمینال 1 با مساحتی بالغ بر 810 هزار مترمربع ظرفیت جابجایی 45 میلیون مسافر سالیانه را تا سال 2030 خواهد داشت.
با اتمام طرح توسعه فرودگاه جده تا سال 2035، جمعیتی بالغ بر 114 میلیون نفر مسافر در سال را خواهد داشت. لازم به ذکر است که فرودگاه بین المللی جده در سال 2018 و قبل از همه گیری کرونا بیش از 40 میلیون مسافر را جابجا کرد.
فرودگاه ملک عبدالعزیز به عنوان بزرگترین و پرترافیک ترین فرودگاه عربستان ، میزبان حاجیان و عمره گذارانی است که برای اعمال عبادی خود عازم شهرهای مکه و مدینه هستند. به گفته مقامات سعودی، شهر فرودگاهی جده امکان تجربه لحظاتی خوش را برای زوار فراهم خواهد آورد.
مکه تا جده در کمتر از 45 دقیقه
در بخش مرکزی شهر فرودگاهی جده ، ایستگاه قطار پرسرعت حرمین قرار دارد که در سال 2019 افتتاح شد و با سرعتی بالغ بر 300 کیلومتر بر ساعت در عرض 45 دقیقه، شهرهای جده و مکه را به یکدیگر متصل می کند.
این سامانه پرسرعت ریلی همچنین فرودگاه جده را به شهر اقتصادی ملک عبدالله در شمال مدینه منوره متصل می کند، به طوری که فاصله جده تا مدینه را در مدت زمان 75 دقیقه می پیماید. ظرفیت نهایی سالیانه این قطار پرسرعت 60 میلیون مسافر در سال است.
شکل گیری و تکامل شهر فرودگاهی جده
ساخت این شهر فرودگاهی در "چشم انداز 2030" عربستان سعودی دیده شده است؛ چشم اندازی که در آن اصلاحات اجتماعی و تحول اقتصادی در نظر گرفته شده که این کشور را به کشوری تاثیرگذار در عرصه بین الملل تبدیل خواهد کرد.
همچنین این مجموعه، فرودگاه جده را به هاب (مرکز فعالیت) تجارت جهانی، حمل و نقل ، ترابری، توریسم و کسب و کار تبدیل خواهد کرد و عاملی موثر در رشد تجارت منطقه ای و ملی عربستان خواهد بود.
لازم به ذکر است که عملیات اجرایی این شهر فرودگاهی هم اکنون توسط کمپانی صرح (SARH) در حال انجام است. امتیاز اجرایی این پروژه در ابتدا توسط شرکت فرودگاه های جده (JEDCO) به مجموعه فواز و شرکاء _Fawwaz Alhokair & Partner_ سپرده شد. در ماه مارس 2019، توافقنامه شراکت بین شرکت فواز (تحت عنوان کمپانی لینکس (Lynex) و شرکت صرح برای توسعه فرودگاه جده به تایید شرکت فرودگاه های جده رسید.
کمپانی صرح به جهت سبقه طولانی مدت در سرمایه گذاری املاک و مستغلات و طرح های توسعه شهری، برای برنامه ریزی و توسعه شهر فرودگاهی جده انتخاب شده است. برای تهیه طرح جامع کاربری های شهر فرودگاهی جده، کمپانی صرح با شرکتی از امارات (Prime Engineering Consultants) و شرکتی از اسپانیا (Chapman Taylor España SL) همکاری کرده است.
آنطور که وبسایت (airport-world.com) ذکر کرده است، کمپانی صرح، عملیات اجرایی این ابرپروژه را در سال آینده میلادی (2023) آغاز خواهد کرد و تا سال 2028 به پایان خواهد رسید. همچنین فاز یک پروژه در سال 2026 به بهره برداری می رسد که شامل مجمتع خرید، ترمینال مرکزی شهری، دفاتر اداری، دانشگاه صنایع غذایی، مراکز خرده فروشی، رستوران ها و مراکز تفریح و سرگرمی می باشد.
تامین سرمایه این پروژه 4.5 میلیارد دلاری توسط کمپانی صرح و شریک اتریشی (AVORIS) انجام خواهد شد.
اجزاء تشکیل دهنده شهر فرودگاهی جده
شهر فرودگاهی جده شامل چهار زون می باشد که از چهار طرف، ایستگاه راه آهن پرسرعت حرمین شریفین را احاطه کرده است. این چهار زون (بخش) شامل موارد ذیل می باشد:
- بخش نمایشگاهی
- منطقه اقتصادی
- تفریح و سرگرمی
- اقامتی - مسکونی
اتصالات و ارتباطات در داخل شهر فرودگاهی
این چهار زون توسط فضاهای باغراهی، باغ های گیاه شناسی، اِلمان های آبی، مسیرهای پیاده رو و یک گذرگاه هنری به یکدیگر متصل و به روزترین تکنولوژی برای جابجایی مردم به کارگرفته خواهد شد.
در ضمن تکنولوژی لمس دیجیتالی و اپلیکیشن های موبایل در پارکینگ ایستگاه قطار حرمین و همچنین فرودگاه جده استفاده خواهد شد.
باغ های دروازه مرکزی
این باغستان ها، ارتباط اصلی بین چهار زون را برقرار خواهند کرد. این فضای باز، چشم اندازی نمایشی، باغ های گیاه شناسی، هنر مدرن و تاسیسات نورپردازی دیجیتال را در خود جای خواهد داد که چیزی شبیه الگوی خلیج سنگاپور است.
بخش 1: مجتمع نمایشگاهی
مرکز نمایشگاهی 50 هزار مترمربعی تلفیق شده با باغستان ها که در ارتباط مستقیم با ترمینال شماره 1 فرودگاه جده و همچنین ایستگاه قطار پرسرعت حرمین می باشد. همچنین این زون شامل یک هتل 5 ستاره و یک هتل 3 ستاره در مجموع 650 تخت خواب می باشد.
بخش 2: بخش اقتصادی
این زون شامل دفاتر اداری در زمینی به مساحت 200 هزار مترمربع می باشد که در ساختمان های 6 طبقه در دو فاز جای خواهند گرفت. فضای اداری درنظرگرفته شده امورات اداری شرکت های بین المللی و داخلی را از هوانوردی و تجارت بین الملل گرفته تا تکنولوژی و نوآوری و تامین مالی تسهیل می کند.
دفاتر اداری در یک محوطه اصلی در 5 بخش مالی، اداری، همکاری مشترک، نوآوری های مشرق زمین و نوآوری های مغرب زمین جانمایی خواهند شد. دو هتل 3 و 4 ستاره برای خدمت رسانی به دفاتر اداری در مجاورت ترمینال 1 و ایستگاه راه آهن پرسرعت حرمین احداث خواهند شد.
بخش 3: تفریح و سرگرمی
یکی از بزرگترین مراکز تفریحی خاورمیانه با ظرفیت 20 هزار نفر در این شهرفرودگاهی احداث خواهد شد. این مجتمع تفریحی میزبان نمایش های تئاتر، اجراهای بین المللی زنده، کنسرت ها، ورزشکاران مشهور و رویدادهای ملی خواهد بود. همچنین بخش تفریحی، سلبریتی ها و بازدیدکنندگان را از سرتاسر جهان جذب خواهد کرد.
در قسمتی دیگر، مرکز سلامت و بیمارستان شهر فرودگاهی قرار دارد که مجهز به بخش های انکولوژی، قلب و عروق، بهداشت خانواده، زایمان، اطفال، جراحی های کلینیک سرپایی، جراحی زیبایی، تحقیقات و تدریس می باشد.
بخش 4: بخش اقامتی _ مسکونی
برعکس بسیاری از شهرهای فرودگاهی در جهان، شهر فرودگاهی جده زمینی به مساحت 53000 متر مربع را برای آپارتمان های بالای 6 طبقه و اقامتگاه های لاچکری اختصاص داده است.
سبک زندگی بومی و خرید در فروشگاه های با شکل و شمایل سنتی (به سبک شهرهای عربی) برای این بخش از شهرفرودگاهی در نظرگرفته شده است. در ضمن در این زون، موزه فرهنگ و هنر عربی نیز احداث خواهد شد.