بازدید سایت : ۴۴۳۴۶

انواع روش های حمل بین المللی کالا

منظور از حمل و نقل بین المللی، انتقال کالا از کشوری به کشور دیگر است که از طریق روش های مختلفی انجام می شود؛ از اصلی ترین انواع روش های حمل بین المللی کالا می توانیم به حمل زمینی، هوایی و دریایی یا ترکیبی از آن ها اشاره کنیم.

انواع روش های حمل بین المللی کالا
تین نیوز

منظور از حمل و نقل بین المللی، انتقال کالا از کشوری به کشور دیگر است که از طریق روش های مختلفی انجام می شود؛ از اصلی ترین انواع روش های حمل بین المللی کالا می توانیم به حمل زمینی، هوایی و دریایی یا ترکیبی از آن ها اشاره کنیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از لیان ویسمن، هرکدام از این روش ها ویژگی ها و کاربردهای منحصر به فردی دارند. شما می توانید براساس نوع کالا و زمان مورد نیاز برای تحویل آن، از میان این روش ها گزینه مناسب خود را انتخاب کنید. برای تصمیم گیری آگاهانه و داشتن تجربه ای بهتر درزمینه حمل ونقل بین المللی، بهتر است که با این روش ها آشنا باشید و مزایا و معایب هرکدام را بدانید. در ادامه، به معرفی ویژگی های هر روش می پردازیم و نکاتی برای تصمیم گیری بهتر ذکر می کنیم.

حمل دریایی

حمل دریایی یکی از اصلی ترین و پرکاربردترین انواع روش های حمل بین المللی کالا محسوب می شود که امنیت زیادی نیز دارد. در این روش با استفاده از انواع کشتی ها، کالاها را از بندری به بندر دیگر منتقل می کنند. برای انتخاب کشتی مناسب باید به نوع کالا توجه کنید و احتمالا از روی اسم کشتی ها هم می توانید کاربرد آن ها را حدس بزنید؛ به عنوان مثال، اگر کالای شما از نوع بسته بندی شده باشد، کشتی های کانتینری انتخاب خوبی هستند یا مثلا برای انتقال بارهای فله ای می توانید از کشتی های فله بر استفاده کنید.

مزایا و معایب

حمل و نقل دریایی می تواند انتخاب مناسبی برای بارهای حجیم و سنگین باشد و البته برای انتقال کالا به هزینه های کمتری نیز نیاز دارد. با استفاده از کشتی ها می توانید به بنادر در سرتاسر جهان دسترسی داشته باشید و کالای خود را به کشورهای مختلف منتقل کنید؛ اما همین نکته یک ضعف نیز به شمار می رود؛ چراکه اگر شهر یا کشوری به دریا دسترسی نداشته یا به هر دلیل دیگری در آن بندری ساخته نشده باشد، شما امکان ارسال به آن منطقه را نخواهید داشت. همچنین، مانند هر روش دیگری حمل دریایی نیز خطرات خود را دارد؛ ازجمله این خطرات می توانیم به مخاطرات دریایی (مانند طوفان)، خطر غرق شدن، آتش سوزی یا دزدان دریایی اشاره کنیم.

حمل زمینی

حمل و نقل زمینی نیز یکی دیگر از مهم ترین انواع روش های حمل بین المللی کالا به شمار می رود که به دو طریق جاده ای و ریلی انجام می شود. در حمل جاده ای از ماشین های سنگین مانند کامیون ها برای جابه جایی کالا استفاده می کنند و به همین دلیل، به حمل کامیونی نیز شناخته می شود. به کمک این روش امکان تحویل درب به درب مهیا می شود و می توانید به مناطق دورافتاده نیز دسترسی پیدا کنید. از طرف دیگر، حمل ریلی از طریق انواع قطارها انجام می شود که امکان خوبی برای حمل بارهای سنگین و حجیم فراهم می کند؛ البته برای بارهای بیش ازحد سنگین مناسب نیست. در کنار سرعت بیشتر این روش نسبت به حمل جاده ای، با استفاده از حمل ریلی می توانید آلودگی های محیطی را نیز کاهش دهید.

مزایا و معایب

حمل زمینی می تواند روش بسیار مناسبی برای حمل و نقل در مسافت های کوتاه و ارسال کالا به کشورهای همسایه باشد؛ اما برای انتقال کالا به شهرها و کشورهای دور، خیلی مناسب نیست و می تواند زمان بر، پرهزینه و خطرناک باشد. حمل ونقل زمینی نسبت به دیگر روش ها انعطاف پذیری بیشتری دارد و توانایی بیشتری در انتخاب مسیر حمل ونقل خواهید داشت.

حمل هوایی

در حمل هوایی، حمل به وسیله انواع هواپیماها انجام می شود و یکی از سریع ترین روش های موجود برای انتقال کالا به شمار می رود. اگر کالای شما ارزشمند، حساس به زمان یا فاسدشدنی بود، پیشنهاد می کنیم از این روش برای حمل استفاده کنید؛ چراکه حمل ونقل هوایی در کنار سرعت زیادی که دارد، یکی از امن ترین انواع روش های حمل بین المللی کالا محسوب می شود. حمل ونقل هوایی معمولا با سه نوع روش تجاری، چارتر یا پستی و اکسپرس انجام می شود که هر یک ویژگی های منحصربه فردی دارند.

مزایا و معایب

حمل ونقل هوایی بیشتر از همه مناسب مسافت های طولانی و پرخطر است و کمک می کند کالاها در کمترین زمان و با امنیت کامل به مقصد موردنظر برسند. این روش برای ارسال کالاهایی مانند داروها یا قطعات الکترونیکی نیز کاربرد دارد. هرچند که امکان تاخیر هواپیما در برخی مواقع وجود دارد، اما معمولا هواپیماها سر زمان معین حرکت می کنند؛ همچنین، احتمال رخ دادن حوادث در این روش کمتر است و در بیشتر مواقع می توانید زمان بندی دقیقی برای تحویل کالا داشته باشید.

حمل ترکیبی

شما می توانید از چند نوع وسیله حمل ونقل نیز برای انتقال بهتر کالا استفاده کنید که به این روش حمل ترکیبی یا حمل چندوجهی می گویند. از طریق ترکیب انواع روش های حمل بین المللی کالا می توانید از مزایای هر روش بهره مند شوید و معایب آن ها را کاهش دهید. اگر به درستی برنامه ریزی حمل انجام شود، هزینه های شما نیز کاهش می یابند و انتقال کالا با سرعت بیشتری انجام می شود. 

حمل بین المللی

نکات مهم در انتخاب روش حمل کالا

برای تعیین روش حمل ونقل از میان انواع روش های حمل بین المللی کالا باید نکاتی را نیز در نظر داشته باشید که در ادامه به این نکات می پردازیم.

در انتخاب روش مناسب، حتما نوع کالا و ویژگی های آن را در نظر داشته باشید و براساس مشخصاتی که هر روش دارد، تصمیم بگیرید؛ برای داشتن انتخابی بهتر می توانید ویژگی هایی مانند سنگینی، حساسیت به زمان و میزان ارزشمندی کالا را بررسی کنید.

مسافت مبدأ تا مقصد می تواند تاثیر زیادی بر روش انتخابی داشته باشد. همچنین، باید ببینید که مقصد موردنظر از چه زیرساخت هایی برخوردار است و براساس آن ها روش حمل را انتخاب کنید؛ به عنوان مثال، برخی مناطق متصل به دریا هستند و بنادر خوبی دارد، درحالی که برخی دیگر هیچ گونه دسترسی ای به دریا ندارند.

بودجه خود را هنگام انتخاب روش حمل در نظر داشته باشید و با ارزیابی هزینه ها سعی کنید بهترین روش را برای بودجه خود مشخص کنید.

سخن پایانی

برای انتقال کالا از کشوری به کشور دیگر از روش های مختلفی استفاده می شود. هرکدام از این روش ها برای نوعی از کالا مناسب هستند و ویژگی های منحصربه فردی دارند؛ به عنوان مثال، اگر کالای موردنظر شما فاسدشدنی است یا باید به هر دلیل دیگری سریع تر به دست تحویل گیرنده برسد، می توانید از حمل هوایی برای انتقال استفاده کنید. البته این روش برای کالاهای خیلی سنگین مناسب نیست و بهتر است انتقال آن ها را به کمک کشتی ها انجام دهید. برای انتخاب روش مناسب از میان انواع روش های حمل بین المللی کالا باید به نکاتی مانند نوع کالا، مقصد موردنظر و هزینه ها توجه داشته باشید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.